Vekstestimering

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Dere som har fått satt opp vekstestimering, når skal dere inn?

Jeg lurer litt på å spørre om å få en eller to ul før den i uke 36, men litt usikker på når evnt.

Nå har jeg hver fjerde uke, vet ikke hvordan de har tenkt det framover. Sist hadde jeg bare helt mot slutten fordi de var redd baby var liten. De estimerte (siste estimat fire dager før hun kom) at hun skulle være 2500 til termin, men da hun ble født (på termin) var hun 3000. Så vekstestimering tar jeg uansett med en klype salt...

Jeg skal ha første i 28+1 og de sa den andre skulle være i uke 36. Har ikke fått time til det enda, regner med den settes opp når jeg er der i uke 29.

Nå har jeg hver fjerde uke, vet ikke hvordan de har tenkt det framover. Sist hadde jeg bare helt mot slutten fordi de var redd baby var liten. De estimerte (siste estimat fire dager før hun kom) at hun skulle være 2500 til termin, men da hun ble født (på termin) var hun 3000. Så vekstestimering tar jeg uansett med en klype salt...
Er vel en ganske grei feilmargin på de estimeringene. er vel 10% de sier tror jeg. Frøkna ble estimert til 3200g 3 dager over og veide 2870 da hun ble født dagen etter. Lillegutt veide ca 400g mer en estimeringen.
Men kunne tenke meg å sjekke ting som fostervann og blodgjennomstrømming osv og for å følge med at alt ser bra ut, og da er det greit med en estimering også :)

Er vel en ganske grei feilmargin på de estimeringene. er vel 10% de sier tror jeg. Frøkna ble estimert til 3200g 3 dager over og veide 2870 da hun ble født dagen etter. Lillegutt veide ca 400g mer en estimeringen.
Men kunne tenke meg å sjekke ting som fostervann og blodgjennomstrømming osv og for å følge med at alt ser bra ut, og da er det greit med en estimering også :)
Ja, absolutt andre ting som kan børe greit å følge med på når det er grunn til det :)

Kan jeg spørre hvorfor dere får vekstestimering? Jeg har født to store barn tidligere, og dette er egentlig min eneste frykt. Å gå på overtid og at barnet rett og slett skal bli for stort og dø i magen eller sitte fast under fødselen.

Kan jeg spørre hvorfor dere får vekstestimering? Jeg har født to store barn tidligere, og dette er egentlig min eneste frykt. Å gå på overtid og at barnet rett og slett skal bli for stort og dø i magen eller sitte fast under fødselen.
Jeg ble pålagt det pga av gastric bypass i 2008. Der visst rutinen i Oslo.. I mine øyne totalt bortkastede ressurser siden jeg har vært frisk siden, har normalt vekt og fine blodprøver. Men har selvfølgelig ingenting imot å få noen ekstra kikker på babyen. Jeg er redd for at hun skal bli for stor, mens de er redd for at hun skal være for liten.

Regner med vekstestimering og vekstkontroll er det samme?
Skal i alle fall få en mellom uke 32-34, fikk beskjed om at jeg i uke 30 skulle ta kontakt om jeg ikke hadde fått innkalling [emoji4]

Regner med vekstestimering og vekstkontroll er det samme?
Skal i alle fall få en mellom uke 32-34, fikk beskjed om at jeg i uke 30 skulle ta kontakt om jeg ikke hadde fått innkalling [emoji4]
Tilvekstkontroll kaller de det på Ullevål..

På grunn av en diagnose jeg har er det fare for lite barn. I forrige svangerskap sluttet babyen å vokse helt mot slutten, trodde de, men barnet var 3000 da det ble født til termin.

Jeg har egentlig ingen grunn til å få det sånn medisinsk sett, men jeg får den oppfølgingen jeg ønsker for nervene sin skyld pga lillebror døde som baby.

Takk for svar. Skal høre med jordmor på neste kontroll om det er mulig å få det pga tidligere store barn.

Back
Topp