Vekstestimering

Iverill

Flørter med forumet
Er det noen som har vært på vekstestimering i tidligere svangerskap?

Jeg har jente født i 2010 hun var 3220g og 48 cm.

Gutt født januar 2016 og han var 4110g og 54 cm.

Det var ingen indikasjoner i for at han skulle være så mye større enn søstra. Nå må jeg innrømme at jeg bekymrer meg litt for at nummer 3 er enda større. Misforstå rett, fødselen med gutten gitt unna på 3 timer og er det fineste jeg har gjort. Fødselen av jenta var tøffere selv om hun var vesentlig mindre. Så jeg tåler fint en 4 kgs baby. Men i møte med samtlige helsepersonell får de et veldig medlidende uttrykk når jeg sier fødselsvekta hans. "Oi! Hvordan gikk det?" Er gjengangeren. jeg kjenner jo jeg blir litt usikker i forhold til om nestemann skal bli enda større.

Kan jeg be om vekstestimering på bakgrunn av egen (minimale) bekymring? Er det noen som vet hva retningslinjene er?

Jeg lurer faktisk på det samme. Mine skiller 1kg, og er redd neste er en kg større enn nummer to.

Jeg også lurer litt på dette. Venter nr 2 nå, og første frøkna var 4160 og 52 cm lang. Og jeg er en tynn jente, så er heller ingen som tror på at jeg har født henne med en sånn fødselsvekt :angelic:

Jeg hadde to vekstestimeringer på slutten sist. Men det var av motsatt grunn; jenta slutta å vokse. Så ble igangsatt 1 uke før termin og da var hun tynn! Bare 2580 g. 48 cm og normal hodeomkrets da. Håper på større baby (minus større hode, hehe) denne gang :) Det blir nok veksestimering utover for å følge med.

Det er vel symfysemålet som er beste indikasjon på vekstavvik.

Da jeg var gravid i 2014 var grensen +/- 15% fra gjennomsnitt før de vurderte tiltak. Så hvis lege eller jordmor mener at symfysemålet ditt tilsier avvik så skal du henvises til vekstkontroll på sykehuset.

Alternativet er jo å ta en privat ultralyd, såklart. :) Da vil også legen på bakgrunn av det kunne henvise til sykehuset for vurdering.

Tror ikke du har noe å bekymre deg for. Selv har jeg født 4 ganger å dette med vekt har jeg ikkje kjent noen forskjell på. Den største av mine var 4270gr og 52 cm, var ikke noe værre med han en med hun som kom etter å var 3355gr og 50 cm.
Det trenger ikke å være sånn at dem blir større og større, min nr 2 var større en nr 1,3 og 4. Kan legge til at jeg selv er langt fra stor :)

Det er vel symfysemålet som er beste indikasjon på vekstavvik.

Da jeg var gravid i 2014 var grensen +/- 15% fra gjennomsnitt før de vurderte tiltak. Så hvis lege eller jordmor mener at symfysemålet ditt tilsier avvik så skal du henvises til vekstkontroll på sykehuset.

Alternativet er jo å ta en privat ultralyd, såklart. :) Da vil også legen på bakgrunn av det kunne henvise til sykehuset for vurdering.

Det er en god indikasjon med SF-målet, men man må på UL for å være mer sikker. Husker at jordmor var veldig i tvil om hun skulle sende meg på estimering (UL) eller ikke, men det var ingen tvil etterpå om at det var riktig, da avviket viste seg å være på 29%. Hvis det er forskjellige personer som måler SF, kan det også bli veldig usikkert.

Hilsen hun som ikke stoler på SF-mål[emoji12]

Jeg får vekstestimering denne gangen, pga stort barn og tøff fødsel med grad 3 rift sist. [emoji4]

Jeg fødte en gutt på fem kilo første gangen, med nestemann gikk jeg og sjekket str jevnlig. Men sist ul et par dager før fødsel sa de han var ikke større enn 3300... han viste seg å være 4200 og noe.. de tar feil stadig vekk dessverre.. nå er jeg kjempespent på denne, men tenker det skal vel litt til for å få en så stor baby igjen. Og så satser jeg litt på å føde før termin, det gjorde jeg med nr to.

Jeg var i forje svangerskap. Ble estimert til å være 3680 gr ved termin. Fødte 5 dager før og han var 3445. Så det var ganske bra estimert[emoji6]

Vi fikk vekstestimering sist, pga svangerskapsdiabetes. De estimerte ca 3500g i uke 38, når gutten ble født i uke 40+1 så var han 3558g, så det var bra estimert [emoji4] Din egen kroppsfasong har vel lite med vekt på baby å gjøre, mer det en spiser og gener og sånn vil jeg tro [emoji4] Men ville absolutt snakket med jordmor om dette, og få hennes mening [emoji4]

Når skal du på vekstestimering? Er det flere ganger, utover oul?

Aner ikke.. Har bare vært til en kontroll hittil, så det har ikke vært et tema. Men legen sa etter første fødsel at jeg ville bli fulgt opp i neste svangerskap. Vil tro at det er flere sjekker når det nærmer seg slutten [emoji4]

Jeg var på vekstestimering med første.
Symfysemålet var litt over normalen. 9 dager på overtid, 2 dager før fødsel ble babyen estimert til 3600 og med et passe lite hode. Hun var 4345 gr, lang og hode var litt større enn midt på treet. Ble 3-grads rift.
Så jeg stoler ikke på vekstestimering I DET HELE TATT. Føler det er litt bingo om de treffer. Meeeeen har hørt at det er bedre sjans at det blir riktig hvis det ikke er så sent opp mot termin da

Back
Topp