Vekstestimering

Jeg fikk forresten estimert 4,6 kg om jeg går til termin. Men pluss minus 200 g. Å at han hadde vokst jevnt og at det var det viktigste. Men synes det høres rimelig stort ut for en førstegangsfødende.. så jeg har begynt å grue meg litt til fødsel nå. Fra å ikke vært så bekymret for det. Lurer på hva som skal til ved neste kontroll for om de velger å sette i gang tidligere. Og når det da er "vanlig" at man setter i gang. Og om jeg likevel kan risikere å måtte gå over. Mange spørsmål som sikkert må stå ubesvart en stund til ;) men hører gjerne hvilke erfaringer andre har.

Jeg fikk min første på 4620 gram. Det gikk det! Jeg vil IKKE bli satt i gang igjen, det er ikke noe man har lyst til! Vil heller gå over og forhåpentligvis starter det av seg selv.
 
Hva "enormt stor" er vet jeg ikke :p Men de gjør vel målinger av bekkenet og sjekker om det rent praktisk er mulig å føde vaginalt. Forstod det var verre for førstegangsgødende å bli igangsatt enn å føde en litt stor baby, i utgangspunktet er det jo hodeomkretsen som har mest å si for fødselen uansett.

Hvis dere har målene fra vekstestimeringen, kan dere legge det inn i denne tabellen og sjekke avviket i prosent: http://www.nsfm.no/esnurra/3.php
 
Tror ikke det er noe problem for de fleste å føde barn over 4 kg. Det er hodeomkrets som kan bli en utfordring.
Men de måler hodet, og hvis det er unormalt stort så får du vite det :)
 
Jeg har vært på vekstestimering i dag, 36+0. Lille er 2900 gram nå, bare +7,8% over gjennomsnittet. Regner ca 4 kg til termin. Er veldig lettet og glad [emoji4]
 
Var også til vekstestimering idag, var 12,5% over snittet, ca 4050 ved termin [emoji4]
 
Ber man bare om en vekstestimering? Eller hvordan er det? Er det en UL? Ikke vært på det før, er mitt barn Nr 2.
Har hele tiden ligger litt over kurven på sumfysemålet, så de mener det er stor sjans for at hun blir stor.. skulle gjerne fått sjekket det[emoji6] førstemann var liten, bare 3050 selvom hu ble født på termindato.. så ikke vandt med å føde store barn[emoji85]
 
Ber man bare om en vekstestimering? Eller hvordan er det? Er det en UL? Ikke vært på det før, er mitt barn Nr 2.
Har hele tiden ligger litt over kurven på sumfysemålet, så de mener det er stor sjans for at hun blir stor.. skulle gjerne fått sjekket det[emoji6] førstemann var liten, bare 3050 selvom hu ble født på termindato.. så ikke vandt med å føde store barn[emoji85]

Jm eller lege henviser deg dersom de syns sf-måla enten er veldig høye eller veldig lave eller flata ut... noen går til det av andre grunner også som helse osv:)
 
Velstestimeringen i uke 34+6 viste +3,5% på lillemor. Ergo, ingenting. Men vi var der ikke med hovedformål å kontrollere veksten hennes da. :) Men flott å høre at det ligger såpass på gjennomsnittet. :)
 
Ber man bare om en vekstestimering? Eller hvordan er det? Er det en UL? Ikke vært på det før, er mitt barn Nr 2.
Har hele tiden ligger litt over kurven på sumfysemålet, så de mener det er stor sjans for at hun blir stor.. skulle gjerne fått sjekket det[emoji6] førstemann var liten, bare 3050 selvom hu ble født på termindato.. så ikke vandt med å føde store barn[emoji85]
Nei, det er hvis man trenger å følge ekstra med. Hos meg pga veldig stort barn forrige gang. Jeg hadde høyt sf-mål sist og hadde ikke vekstestimering den gang. Det kan være pga mye fostervann (var ikke det hos meg da). Er kun hvis sf-mål er veldig lavt at de vil sjekke.

Det jeg fikk vite som var litt interessant er at hvis man har klart å føde et stort barn før regner de med at man klarer forrige vekt + 0.5 kg neste fødsel. Altså ville jeg klart å føde en på 5.1 kg [emoji4]

Du får sikkert en liten en denne gangen også [emoji6]
 
35 + 5 målt til 2,2 kg. Vekstavvik på -16%
 
Jeg fikk forresten estimert 4,6 kg om jeg går til termin. Men pluss minus 200 g. Å at han hadde vokst jevnt og at det var det viktigste. Men synes det høres rimelig stort ut for en førstegangsfødende.. så jeg har begynt å grue meg litt til fødsel nå. Fra å ikke vært så bekymret for det. Lurer på hva som skal til ved neste kontroll for om de velger å sette i gang tidligere. Og når det da er "vanlig" at man setter i gang. Og om jeg likevel kan risikere å måtte gå over. Mange spørsmål som sikkert må stå ubesvart en stund til ;) men hører gjerne hvilke erfaringer andre har.

Sniker litt fra mai her jeg ;)

Min også ble estimert til å bli rundt 4,5 kg ved fødsel, og jeg ble satt igang grunnet at jeg sa jeg ikke ville gå til termin, eller over. Jeg ble møtt med full forståelse fra sykehuset :) Jeg ble satt i gang 11 dager før termin, fikk 1 pille og så var det i gang. Nå var jo ikke jeg førstegangs, så mulig derfor det gikk så "lett" å bli satt i gang. Men, uansett, snakk med sykehuset om bekymringene dine, det er så viktig :)
 
Var i dag 33+3, lille frøkna ble estimert til ca 2200g. Han mente hun ville være ca 3500 ved termin[emoji254]
 
Sniker litt fra mai her jeg ;)

Min også ble estimert til å bli rundt 4,5 kg ved fødsel, og jeg ble satt igang grunnet at jeg sa jeg ikke ville gå til termin, eller over. Jeg ble møtt med full forståelse fra sykehuset :) Jeg ble satt i gang 11 dager før termin, fikk 1 pille og så var det i gang. Nå var jo ikke jeg førstegangs, så mulig derfor det gikk så "lett" å bli satt i gang. Men, uansett, snakk med sykehuset om bekymringene dine, det er så viktig :)

Takk for sniking Og kommentar. Jeg sa faktisk at jeg så på som veldig heftig å skulle gå til termin , uten at jeg fikk noe dårlig gehør for det. Sa jeg var redd han skulle bli veldig stor og en vanskelig fødsel, og at jeg har begynt å bli mer og mer redd for fødsel i d siste. Nå er det sånn at det opptar tankene mine mye av tiden. Hvor godt hadde de truffet på estimeringen i forhold til hvor stort barnet var? Ja, kanskje det er lettere å komme med innvendinger når man ikke er førstegangsfødende og slik sett vet mer hva man snakker om....
 
Takk for sniking Og kommentar. Jeg sa faktisk at jeg så på som veldig heftig å skulle gå til termin , uten at jeg fikk noe dårlig gehør for det. Sa jeg var redd han skulle bli veldig stor og en vanskelig fødsel, og at jeg har begynt å bli mer og mer redd for fødsel i d siste. Nå er det sånn at det opptar tankene mine mye av tiden. Hvor godt hadde de truffet på estimeringen i forhold til hvor stort barnet var? Ja, kanskje det er lettere å komme med innvendinger når man ikke er førstegangsfødende og slik sett vet mer hva man snakker om....

Han veide 3800g 11 dager før termin, så det stemte rimelig bra med vekstestimeringen ;) Så synd at du følte du ikke ble tatt på alvor. Jeg hadde bedt om en samtale til med jordmor på sykehuset, fortell at dere må ha en plan for fødselen, og at du tenker, og gruer deg i forhold til at barnet er stort. Jeg syns det er helt tragisk at de ikke vil høre på deg rett og slett. Ikke gi deg! :Heartred
 
Han veide 3800g 11 dager før termin, så det stemte rimelig bra med vekstestimeringen ;) Så synd at du følte du ikke ble tatt på alvor. Jeg hadde bedt om en samtale til med jordmor på sykehuset, fortell at dere må ha en plan for fødselen, og at du tenker, og gruer deg i forhold til at barnet er stort. Jeg syns det er helt tragisk at de ikke vil høre på deg rett og slett. Ikke gi deg! :Heartred

Takk for støttende ord! Får se om jeg får gjort noe mer med det. Men litt redd for å få en veldig skremmende fødselsopplevelse nå.. ikke så mye energi om dagene, men samtidig er det viktig å få en plan på det. Selv om jeg skjønner jo at d ikke kan planlegges helt...
 
Back
Topp