Vekstestimering

Uke 28+5, 1620gram og 13% prosent over.. Estimert til rett over 4kg ved fødsel hvis han fortsetter å vokse på samme vis. Har et håp om at han roer seg! :) Har en gutt født i uke 37+0 som var 2875gram, var på kontroll dagen før han kom og da estimerte de han til å være 2800gram, så de treffer rimelig bra med ultralyd målinger på sus iallefall [emoji14] Har diabetes så risikere visst å få store unger, selv om forrige mann var litt under.
Jeg var også på sus, men hos meg bommet de med 430 gram. Så det var nok tilfeldig at du fikk en så god måling.
 
Var i dag, 29+0. Estimert til 1275, +0,3%- så temmelig nøyaktig på gjennomsnittet. Veldig fornøyd siden jeg har svangerskapsdiabetes.
 
29+0 i dag og vesla ble estimert til mellom 1,3 og 1,4 kg [emoji173] men hun jeg var med i dag måler på en annen måte tydeligvis og har fått litt større mål, mens hun jeg var med sist fikk litt mindre mål. Det viktigste var iallefall at alt så bra ut og at hun legger på seg som hun skal[emoji4]
 
da har jeg vært på vekstkontroll med lille prinsen, han ble estimert til 3500 g om jeg føder til termin dato. hurra!! fallt noen kilo av skuldrene nå :), er i uke 34+5
 
Last edited:
Vært på ultralyd idag :) lå på +0,3%, estimert til å veie 2465gr :) 34+6 :)
 
Var inne når jeg var 30+5, da var hun 1650g 9% over gjennomsnittet. Skal inn igjen idag, da er jeg 32+2 for å ta ny måling.

Var opprinnelig inne på fødeavdelingen for jeg kjente lite liv, har nok havnet hos en ny lege som bestilte ny vekstkontroll, fordi fastlegen min mente det var ingen grunn til å gå på vekstkontroller når hun "bare" er 9% over snittet. Men men, jeg får nå hilse på lillemor da, så synes det går helt fint egentlig [emoji4]
 
Var i uke 32 da var hun fremdekes litt under percentilen. Hun målte to forskjellige metoder, så står både 1774 gr og 1824 gr :) Jordmor mente hvis hun tok godt i og regnet med 200 gr oppgang i uken ville hun veie rundt 3400 gr når hun ble født :dance018 er jo mer enn 1 kg lettere enn de to andre var :dance011Håper det stemmer. Skal på ny vekstkontroll i uke 36 :)
Hun var forøvrig 1078 gr i uke 27 så det kan jo stemme det :)
 
Vi var på ul i forrige uke når vi var 32+1, fikk vite at ho er 6% under snittet. Estimert vekt da var 1720 gram. Jeg bekymrer meg litt at ho ikke rekker å bli stort mer enn 3000 før keisersnittet [emoji15]
 
Var inne igår, 33+2, hun sa hele tiden at hun ikke fikk ordentlige mål fordi babyen ikke lå så bra til, endte opp med at babyen var nå 20% over snittet og 2,5kg. Hvor reelle disse målingene er vet jeg ikke. Legen som utførte UL mente selv også at det ikke gikk an å gå fra 9% - 20% på så kort tid..

Forstår ikke helt hvorfor en utfører disse estimeringene? Jeg spurte hva som ble gjort om baby skulle vise seg å være veldig stor, og da sa hun det var sjeldent at de satte igang en førstegangsfødende pga komplikasjoner. Skal inn igjen i slutten av mai, men får se positivt på det, jeg får sjansen til å hilse på lillemor ofte [emoji4]
 
Jeg var på vektestimering for en uke siden. Var da 34 uker på vei. Han var da 2,7 kg. Ca.20% over snittet. Det var egentlig som forventet. Skal tilbake igjen i uke 38..
Tar disse estimeringene med en klype salt siden de ikke akkurat traff med førstemann på størrelse.. :p
 
Var inne igår, 33+2, hun sa hele tiden at hun ikke fikk ordentlige mål fordi babyen ikke lå så bra til, endte opp med at babyen var nå 20% over snittet og 2,5kg. Hvor reelle disse målingene er vet jeg ikke. Legen som utførte UL mente selv også at det ikke gikk an å gå fra 9% - 20% på så kort tid..

Forstår ikke helt hvorfor en utfører disse estimeringene? Jeg spurte hva som ble gjort om baby skulle vise seg å være veldig stor, og da sa hun det var sjeldent at de satte igang en førstegangsfødende pga komplikasjoner. Skal inn igjen i slutten av mai, men får se positivt på det, jeg får sjansen til å hilse på lillemor ofte [emoji4]

Min var 2,5 kg akkurat når jeg var kommet til uke 32. Legen ville da ikke si noe om hvor mye over gjennomsnittet det var. Men at han lå han til å bli stor og lå over gjennomsnittet. Helt i toppen av den kurven man kan få se. 95-percentil kanskje d heter. Noen som vet hva d betyr? Hvor mye over gjennomsnittet? Skal tilbake i uke 36. Noen som vet hva de ulike løsningene er om han er veldig stor? Jeg vet heller ikke hvor godt de treffer med estimeringen. Men synes det er bra de følger med på det.
 
Første min ble estimert til 3,8 kom ut hele 4,3 så jeg tror man skal ta det med en klype salt ;)

"Det er nesten det samme" sa legen som hadde målt henne :p
 
Min var 2,5 kg akkurat når jeg var kommet til uke 32. Legen ville da ikke si noe om hvor mye over gjennomsnittet det var. Men at han lå han til å bli stor og lå over gjennomsnittet. Helt i toppen av den kurven man kan få se. 95-percentil kanskje d heter. Noen som vet hva d betyr? Hvor mye over gjennomsnittet? Skal tilbake i uke 36. Noen som vet hva de ulike løsningene er om han er veldig stor? Jeg vet heller ikke hvor godt de treffer med estimeringen. Men synes det er bra de følger med på det.
Tror han ligger på størrelse med min som er målt til 2,7 kg i uke 34. Min er 20% over snittet ca.
Han er forventet å være 4-4,5 kg til termin.
For min del er det ikke så mye å tenke på siden jeg allerede har født en unge på 4,3 kg uten problem.
For de som ikke har født "store" barn før mener jeg at de sjekker at det faktisk er plass i bekkenet osv. Sjelden grunn til bekymring :)
Jeg tenker som så at viss de mener han er 4,5 kg til termin, så vil ikke jeg gå over tiden. Det er visstnok en "magisk grense" på 4,5 kg med hva de velger å gjøre..
 
Min var 2,5 kg akkurat når jeg var kommet til uke 32. Legen ville da ikke si noe om hvor mye over gjennomsnittet det var. Men at han lå han til å bli stor og lå over gjennomsnittet. Helt i toppen av den kurven man kan få se. 95-percentil kanskje d heter. Noen som vet hva d betyr? Hvor mye over gjennomsnittet? Skal tilbake i uke 36. Noen som vet hva de ulike løsningene er om han er veldig stor? Jeg vet heller ikke hvor godt de treffer med estimeringen. Men synes det er bra de følger med på det.
Jeg vet ikke helt hva det betyr, men som andre sier her, ta det med en klype salt. Fastlegen min fortalte om ei som hadde fått babyen målt til 4700g ved termin, og fødte en baby på 2700g..

Jeg skal også tilbake når jeg er i uke 37+5, men forstod på legen på SUS at de ikke igangsatte førstegangsfødende med mindre babyen var enormt stor. Forstod at dette var isåfall en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle. Men hvis de ikke er sikre i utgangspunktet på om målingene er korrekte, forstår jeg at det er vanskelig å i det hele tatt vurdere evt. igangsettelse eller keisersnitt.
 
Vi var på ul i forrige uke når vi var 32+1, fikk vite at ho er 6% under snittet. Estimert vekt da var 1720 gram. Jeg bekymrer meg litt at ho ikke rekker å bli stort mer enn 3000 før keisersnittet [emoji15]
Hvis det er noen trøst, så regnes ikke 6% som noe særlig avvik, og det er godt innenfor normalen :) Det finnes litt variasjoner på målingene også :) 3000gram er også innenfor normalen ved fødsel. Klem fra sniker
 
På overtidskontroll fikk jeg estimert 4,2 kg - ut kom en gutt på 4,6 kg. God forskjell der ja! Hva er "enormt stor" liksom? [emoji14]
 
Tror han ligger på størrelse med min som er målt til 2,7 kg i uke 34. Min er 20% over snittet ca.
Han er forventet å være 4-4,5 kg til termin.
For min del er det ikke så mye å tenke på siden jeg allerede har født en unge på 4,3 kg uten problem.
For de som ikke har født "store" barn før mener jeg at de sjekker at det faktisk er plass i bekkenet osv. Sjelden grunn til bekymring :)
Jeg tenker som så at viss de mener han er 4,5 kg til termin, så vil ikke jeg gå over tiden. Det er visstnok en "magisk grense" på 4,5 kg med hva de velger å gjøre..

Jeg fikk forresten estimert 4,6 kg om jeg går til termin. Men pluss minus 200 g. Å at han hadde vokst jevnt og at det var det viktigste. Men synes det høres rimelig stort ut for en førstegangsfødende.. så jeg har begynt å grue meg litt til fødsel nå. Fra å ikke vært så bekymret for det. Lurer på hva som skal til ved neste kontroll for om de velger å sette i gang tidligere. Og når det da er "vanlig" at man setter i gang. Og om jeg likevel kan risikere å måtte gå over. Mange spørsmål som sikkert må stå ubesvart en stund til ;) men hører gjerne hvilke erfaringer andre har.
 
Back
Topp