Vekstestimering, hvor sikkert er det egentlig?

Mamma_for_2_gang_<3

Blir kjent med forumet
Siden jeg er diabetiker går jeg jevnlig til kontroll for å følge med på veksten til barnet. Gjorde det med førstemann også. Da ble det keisersnitt pga stort barn, seteleie og svangerskapsforgiftning. Det ligger an til et stort barn denne gangen også, men nå er hodet ned og hvis jeg slipper komplikasjoner på slutten så kan jeg kanskje føde normalt. Men hvor sikkert er det egentlig med disse målingene? De måler hodeomkrets og omkrets rundt buken. Foreløpig er barnet estimert til å bli ca.4200-4300 til termin. 
 
Helt 100 % rett klarer man ikke få til. De sier pluss/ minus 15%. Da vi fikk Nr 2 var hun regnet ut til å være rundt 3,8 kg til termin. Da hun ble født en uke på overtid var hun 3,3 kg.
 
Jeg har dessverre hørt flere ganger at det har bommet med opp til en hel kg. Jeg skjønner ikke at det er mulig å tippe 1/3- 1/4 feil på en lite baby men...
 
Med nr to her bommet de litt husker ikke akkuratt hvor mye, men ca ett halvt kg. Kjenner ògså noen der de har bommet med rundt ett kg og det er jo en del...
 
Jeg var på vekstestimering i uke 39 forrige gang. Og da sa de at hun lå an til å bli 3,5 kg til terminen (altså uken etter) Men hun ble født 40+4 og veide 4,3 kg. Så jeg vet ikke hvor stor tro jeg har på den. Har nå høyt sf mål og maser litt på jordmor om å sende meg til vekstestimering, men hun sier også at det nesten ikke er noen vits i og med at de bommer såpass ofte med målingene sine.. Men gir meg ikke med å mase fordet jeg altså! :)
 
Med førstemann beregna de at ho ville bli knapt 3000g. Ho blei født på termin, og veide 3160g så med meg beregna de rett. Men har hørt at det er vanlig at de beregner +/- 500g. Denne gangen har de foreløbig beregna til gjennomsnitt, men blir spennende å se.
 
tror det kommer litt ann på de som måler å.. når eg var inne målte de at babyen var neste 2 kg. hun ble født 3 dager senere å var då 1970..
 
Da jeg var på vekstestimering, sa jordmor som tok ultralyden at det aldri er helt sikkert, fordi jo lenger ut man kommer i svangerskapet jo vanskeligere er det å måle helt riktig, for alle "strekene" og "skillene" av hva som er hva er ikke så klare lenger (de forklarte det selvfølgelig med andre ord, men jeg husker ikke hva de sa). Det samme sa legen jeg var hos på 3D ultralyd, og de begge sa at de fikk veldig klare og fine bilder hos meg og da ville resultatet være nærmere det de estimerte. Både jordmor og lege kom fram til akkurat samme resultat. Nå har ikke jeg født enda, så mulig det kan være fryktelig feil, men når to forskjellige får likt resultat, så tenker jeg at det skal godt gjøres om begge har bommet med 1 kg.
 
Var på vektestimering hos en av fylkets beste leger i uke 30 sist. Han sa det var en helt gjennomsnittlig pjokk, det var iallefall ikke snakk om noe over 4 kg!! Så var jeg tilbake i uke 39, da ville han ikke si hvor mye han ble estimert til. Etter at jeg spurte på nytt sa han rundt 4 kg, så i uke 42+1 kom han på 4,2!
 
Ikke lett å vite det der. Var på vekstestimering forrige uke, og da ble frøkna målt til litt over to kg. Altså 8% over gjennomsnittet. Så jordmor regna med at hun ville bli like stor som storebror, hvis ikke større. Han var 3720. Hun fikk gode bilder, så blir spennende å se hvor stor hun virkelig er.. Men ligger like høyt på sf-målet nå som sist så.. Og frøkna ligger lenger ned enn det broren gjorde. Jaja, vi får vente og se.. ;o
 
Min nevø ble estimert til å bli stor lubben baby, han kom ut som en spinkel pipestilk. Niesen min sa de var heldig om hun nådde 3kg til termin. Hun kom for tidlig og var 3,6. En venninne av meg har fått estimert en gigababy, men som på siste måling "ikke hadde vokst i det hele tatt" og plutselig er en liten baby.

Synes de bommer mer enn har rett, de sier jo det er plussminus en halv kg.
 

Sniker litt fra Augustforumet :)

Min søsters jente ble estimert til å veie 4,5 kg i uke 36. 2 dager etter ble jenta født og veide 5,4 kg. 

Jeg har ikke tro på den vekstestimeringen i det hele tatt, har desverre erfart (ikke selv, men gjennom venner og familie) "bom" på rundt 1 kg begge veier.

 
Skal til ny måling på onsdag, blir spennende å høre hva de sier nå. De bommet ganske kraftig på førstemann også, så jeg er litt skeptisk. Men jeg tror det blir en stor baby denne gangen også.
 
Her var babyen akkurat på gjennomsnittet og veide ca 2000g på onsdag (32+3). Han har vokst veldig jevnt hele veien, så jeg tror at det blir en gjennomsnittsbaby her om veksten fortsetter slik den har vært.
Hvis babyen vokser litt i rykk og napp er det vel litt verre. Jeg tror man skal ta det med en klype salt uansett hva som blir spådd, for det kan alltids slå feil :)
 
Jeg var på 12 estimeringer med storebror, og f.o.m uke 28 sa de at han ville bli 4400 til termin. Han var 4480, 1 uke over :)
 
Tror det er veldig vanskelig å vite...
Jeg fikk beskjed med storesøster at "Hun kommer til å bli veldig stor. Minst 4 kg."
Så kom hun ut på 3400... 
Jeg var ikke på veksestimering, bare på kontroller hos jordmor på helsestasjonen... 
 
Jeg stoler ikke på det der. Med mi forrige sa de 2 dager før hun kom til verden at hun kom til å veie rundt 3 kg, ho veide 3730g ;)
Og har ei venninne som fikk beskjed om at ungen var en typisk sukkerunge, og var stor. Hun veide 3200.
 
Back
Topp