Vekstestimering, «SGA-barn»

Kobberfruen

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Jeg fødte en frisk gutt for 6 år siden, 50 cm og 2800g. Gikk selv opp 25 kg. Vanlig på begge sider av familiene med små barn.
Den gang sa leger/jordmor at alt var fint, og at han var innenfor normalskalaen.
Han har vokst godt, og er høy og normalvektig(som hans 195cm høye far var på den alderen).

På ordinær ultralyd i nåværende svangerskap var alt som det skal, men jeg er satt opp til vekstestimering i uke 24 fordi jordmor mente at mitt første barn var lite. Hun beskriver han som et «SGA-barn under 10-percentilen».
Vel og bra med ekstra kontroller, men jeg lurer på hva betegnelsen «SGA» betyr, og hvorfor hun tillegger størrelsen på mitt første barn så mye vekt når han i dag følger en høy kurve med normal vekt.

Takknemlig for svar.
 
SGA = small for gestational age. Altså liten i forhold til alder (uker). En baby kan være liten ved fødsel fordi den er født for tidlig - det er jo ikke så rart. Eller den kan være liten for alder (uker) fordi ernæringen ikke har vært god nok (morkakesvikt eller annet).
Det er flott at gutten din vokser fint og er frisk. Og det er like fint at du blir tatt inn til en kontroll i dette svangerskapet for å sjekke at veksten er normal og fin - det syns jeg er helt riktig.
 
Back
Topp