Vekstavvik

Frøken Kanin

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
Jeg var på kontroll nå i uke 30+2 der de fant at babyens magemål avviker litt, han er altså litt lang og tynn. Jeg blir lett bekymret så blir jo selvfølgelig redd når noe avviker. Var vekstavvik på 17%
Er det noen andre som har opplevd dette nå eller i tidligere svangerskap?

Det første barnet mitt var også litt liten, men der var både vekt og høyde litt avvikende.
 
Jeg var på kontroll nå i uke 30+2 der de fant at babyens magemål avviker litt, han er altså litt lang og tynn. Jeg blir lett bekymret så blir jo selvfølgelig redd når noe avviker. Var vekstavvik på 17%
Er det noen andre som har opplevd dette nå eller i tidligere svangerskap?

Det første barnet mitt var også litt liten, men der var både vekt og høyde litt avvikende.
Ikke helt det samme, men har opplevd vekstavvik på +20 i svangerskap nr 2 (uke 24). Legene reagerte ikke på det, så fikk ikke ekstra oppfølging. Hun kom dagen før termin, 4190g (om jeg husker riktig :hilarious:). Jordmor sa at en ikke alltid skulle ta disse målene for god fisk, da det kan være vanskelig å få gode mål.

Hva sa dem under undersøkelsen? Får du mer oppfølging i forhold til dette?
 
Sniker fra oktober.. Eg har 2 barn som tydeligvis lå på 6% persentil ved fødsel(2.8 og 2.9 ved fødsel)...aldri hatt noe vekstkontroll eller noen kommentarer på det før jm på ultralyd nå kommenterte det og lurte på om eg skulle settes opp til vekstkontroll....eg var selv veldig liten og tynn når eg blei gravid med de( gikk opp 10 kg med første og 17 med andre) så ingen forventet at eg skulle føde noe store barn.
Ble ikke satt opp til ekstra kontroll siden barn nr 3 var 3600g ved fødsel. Er ikke alltid de vekstestimeringene stemmer helt heller:)
 
Ikke helt det samme, men har opplevd vekstavvik på +20 i svangerskap nr 2 (uke 24). Legene reagerte ikke på det, så fikk ikke ekstra oppfølging. Hun kom dagen før termin, 4190g (om jeg husker riktig :hilarious:). Jordmor sa at en ikke alltid skulle ta disse målene for god fisk, da det kan være vanskelig å få gode mål.

Hva sa dem under undersøkelsen? Får du mer oppfølging i forhold til dette?
Skal nå i uke 32, og hvis det fortsatt er over 14% avvik skal jeg fortsette med kontroll annenhver uke, så de følger det godt opp hvertfall ❤️
 
Jeg var på UL I går I uke 33 og babyen ble estimert til 2,7 kg og skulle egentlig frem 3 uker om det ikke var for IVF! Blir kanskje satt igang før, men skal på ny kontroll. Er litt spent og stressa for denne gigababyen.
 
Da var jeg på ny ul i dag 32+2 og nå var det avvik på -10% fra gjennomsnittet som ifølge legen ikke var så mye og det ser da ut som han legger på seg nok, men fikk likevel ny vektkontroll i uke 36 bare for å følge opp.
 
Back
Topp