Vekstavvik

Syrina

Andre møte med forumet
38+1 i dag og var på jordmor kontroll. Fant helt avflatet magemål og ble henvist ultralyd på rappen.. Der fant de - 16% på vekst (-8% for 2 uker siden).. Alt annet så bra ut og de vil bare kontrollere det igjen men nye målinger om 1 uke. Merker at jeg ikke klarer å roe meg helt med dette, og vet ikke helt hva spørsmålet til dere blir, men er det noen som har vært i samme situasjon og har erfaringer? Er så klart redd for at babyen skal ha dårlig blodforsyning eller liknende.. :(

38+1 i dag og var på jordmor kontroll. Fant helt avflatet magemål og ble henvist ultralyd på rappen.. Der fant de - 16% på vekst (-8% for 2 uker siden).. Alt annet så bra ut og de vil bare kontrollere det igjen men nye målinger om 1 uke. Merker at jeg ikke klarer å roe meg helt med dette, og vet ikke helt hva spørsmålet til dere blir, men er det noen som har vært i samme situasjon og har erfaringer? Er så klart redd for at babyen skal ha dårlig blodforsyning eller liknende.. :(

Ikke samme situasjon som deg men jeg gikk fra +5% til +15% på 2 uker og til +27% 2 uker etter der igjen.
Jordmor og lege fortalte meg at etter uke 34 er det vanskeligere å få nøyaktige mål siden det er så trangt der inne OG det er forskjell på ul apparat.
Jeg fikk en stor gutt på 4400g så det var nok riktig de siste målene og ikke de som var +5% :joyful:
Min mor hadde +3% over hele svangerskapet men fikk en gutt på 4670!! Alle var så overrasket fordi de hadde ikke sett det på de siste ultralydene. Vet ikke om dette er til hjelp, jeg vil bare poengtere at det er ikke alltid målene er rett. :Heartpink

Har ingen erfaringer fra tidligere for hvor stor baby var ved fødsel eller lignende, men er i noe samme båt nå.
Jeg var på en gynekologisk undersøkelse pga noe annet, og gynekologen foreslo at siden jeg var der kunne vi jo ta en rask ultralyd. Da sa hun at alt så fint ut, men at han var litt liten. Hun skrev da vekstavvik -9% på helsekortet og satte opp ny time. Dette var ca uke 32. Så var jeg på ny kontroll 35+6, men annen lege. Han skrev opp -14% vekstavvik, men fremdeles så alt fint ut, sjekket blodgjennomstrømning (?) i navlestrengen osv. Har fått ny time til ultralyd 3. januar, da er jeg 38+4.

Har definitivt blitt litt bekymret, men overlegen jeg hadde sist sa det flere ganger at han var ikke bekymret, men at han kanskje syns det var litt rart at baby nr 2 var så mye mindre enn første. Hun var 3910 ved fødsel litt over termin. Men prøver å tenke at så lenge de ikke er bekymret så har ikke vi grunn til å være det heller, selv om det ikke alltid er like lett. Min har dog fulgt sin egen kurve på magemålet hittil, sist målt 36+0, jeg er nå 36+5. Han har likevel ligget lavt/under gjennomsnittsstreken hele veien, storesøstra lå over, på symfysemål. Men som sagt, jeg har stor tro på helsevesenet når det kommer til dette, så vil tro at om det var grunn til bekymring hadde de sagt ifra til deg, og meg :)

Back
Topp