Vekstavvik

eirin2

Glad i forumet
Har til nå vært på tilvekstkontroll 2 ganger, i uke 32+3 og 34+5. Første gang målt til -14% og måtte tilbake etter 2 uker og de nye målene i går tilsa -26%. Det ble tilkalt flere forskjellige jordmødre med varierende grad av bekymring. Måtte ligge med ctg (alt så normalt ut) og de sjekket alt av barnets blodgjennomstrømming samt min. Må tilbake om 6 dager for å sjekke blodgjennomstrømming og fostervann igjen. Fikk beskjed om å ha fødebaggen klar og ha veldig lav terskel for å kontakte føden ved lite bevegelse. Har ikke tegn på svangerskapsforgiftning og de fant ikke noe de akutt tenkte at var årsaken til vekstavviket. Har prøvd å google meg frem, men synes det er vanskelig å finne noe som passer min situasjon. Så jeg lurer på, er det noen som har opplevd lignende? Vil gjerne høre erfaringer både den ene og andre veien, fikk du gå til termin og alt var fint? Er det noen som har blitt satt i gang pga vekstavvik? Ble langt og rotete dette:oops:
 
Hadde vekstavvik grunnet lite fostervann , ble fulgt opp hver uke. Ble født 3 dager før termin , jeg hadde styrtfødsel.
 
Hvis babyen utvikler seg riktig og avvik ikke blir større så kan det være du får gå til termin. Blir avviket større så setter de deg igang. Det er ikke så mange uker til du er innenfor termin heller.
 
Har til nå vært på tilvekstkontroll 2 ganger, i uke 32+3 og 34+5. Første gang målt til -14% og måtte tilbake etter 2 uker og de nye målene i går tilsa -26%. Det ble tilkalt flere forskjellige jordmødre med varierende grad av bekymring. Måtte ligge med ctg (alt så normalt ut) og de sjekket alt av barnets blodgjennomstrømming samt min. Må tilbake om 6 dager for å sjekke blodgjennomstrømming og fostervann igjen. Fikk beskjed om å ha fødebaggen klar og ha veldig lav terskel for å kontakte føden ved lite bevegelse. Har ikke tegn på svangerskapsforgiftning og de fant ikke noe de akutt tenkte at var årsaken til vekstavviket. Har prøvd å google meg frem, men synes det er vanskelig å finne noe som passer min situasjon. Så jeg lurer på, er det noen som har opplevd lignende? Vil gjerne høre erfaringer både den ene og andre veien, fikk du gå til termin og alt var fint? Er det noen som har blitt satt i gang pga vekstavvik? Ble langt og rotete dette:oops:

Jeg fødte i uke 36+4. Var inne på poliklinikken for vekstkontroll, og legen mente det var avvik på -30%, han hentet inn en annen lege som også var enig i målingene. Ble sendt rett opp på føden for å legges inn for observasjons. Ble besluttet at jeg skulle settes i gang dagen etter. Hun veide 1879gram, født 36+6.

De hadde ikke satt meg i gang om ikke mine tidligere barn ikke hadde veid over 4kg. De stusset fælt over det. Og godt var det for hun var alvorlig syk og tilbragte de første 6 månedene på Rikshospitalet.

Er nå gravid igjen og får vekstkontroll hver 14.dag på riksen.
 
Hatt vekstavvik på -25 og -26 på hhv nr 1 og 2. Begge kom til verden 4 uker før termin, premature og dysmature. Ble opphold på nyfødtintensiv. Begge to har det fint i dag.
 
Jeg fikk påvist vekstavvik og lite fostervann to dager før termin. Da målte legen at babyen ikke hadde vokst noe de siste 4 ukene. Jeg ble satt i gang samme dag, selv om alle undersøkelser indikerte et frisk barn som trivdes magen. Sunn og frisk baby kom til verden dagen etter.
 
Back
Topp