Vekstavvik

Tinito

Andre møte med forumet
Var nettopp på oul og fikk beskjed om at både MAD og BPD mål var 46. Ifølge jordmoren skulle ikke målene være like, og det ble derfor satt opp vekstkontroll om to uker. BPD viser at jeg er 19+0 mens MAD viser at jeg er 19+4. Harr noen av dere opplevd dette? Hun kommenterte at det kunne skyldes av babyen beveget seg mye, men er usikker på om det var for å berolige meg..

Hos meg blir stadig et av målene en «annen» dag enn de andre. Vært sånn på alle tre barna, har hatt bøttevis med vekstkontroller.

Var nettopp på oul og fikk beskjed om at både MAD og BPD mål var 46. Ifølge jordmoren skulle ikke målene være like, og det ble derfor satt opp vekstkontroll om to uker. BPD viser at jeg er 19+0 mens MAD viser at jeg er 19+4. Harr noen av dere opplevd dette? Hun kommenterte at det kunne skyldes av babyen beveget seg mye, men er usikker på om det var for å berolige meg..

Du må nesten si hva forkortelsene er for jeg husker ikke hva det der betyr, MEN hadde vektkontroll annenhver uke forrige svangerskap. Mage, lårbein og hode var nesten aldri samme dag. Og det vedvarte ut svangerskapet. Lårbein tilsvarte 5-6 dager mer hver gang mens hodet ofte var litt mindre :)

Hvis babyen beveger seg mye er det alltid et godt tegn :) det sier hun ikke for å berolige deg, men for at det er sant. Helsepersonell har ikke lov til å overdrive eller lyve for å roe eller bekymre pasienter.

Så godt det var godt å høre at dere andre har opplevd det samme! MAD skal være diameter på mage og BPD skal være diameter på hodet. Slik at i mitt tilfelle var magen "for stor" i forhold til hodet. Men da skal jeg prøve å være litt roligere frem til neste kontroll, så håper jeg alt er fint da☺️

Så godt det var godt å høre at dere andre har opplevd det samme! MAD skal være diameter på mage og BPD skal være diameter på hodet. Slik at i mitt tilfelle var magen "for stor" i forhold til hodet. Men da skal jeg prøve å være litt roligere frem til neste kontroll, så håper jeg alt er fint da☺️

Okei, om det er de ulike målene er det helt vanlig at det er noen dagers forskjell mellom de ulike målene er det veldig vanlig :)
Min baby hadde som sagt aldri helt lik dag på de 3,selv om han ble målt ofte
Noen har stort hode og tjukk mage, og noen har lenger lårbein enn normalt.
Lykke til på neste kontroll, satser på at jordmor kan betrygge deg med normale målinger på ny kontroll.

Var på 3 vekstkontroller før jeg ble satt igang. Den ene av mente de at det var unormalt stor forskjell på lårbeina på babyen, ble noe stresset over det å. Ungen kom ut liten, men med like store lårbein. Lærte vel å ta de målene de tar med en lite klype salt!. :wacky: Forstod det slik at det viktigste de sjekket var gjennomstrømningen til/fra morkaka, i min situasjon riktig nåkk :)

Opplevde det motsatt. At hodet var noen dager større enn lårbeinet. Var slik på alle kontrollene gjennom hele svangerskapet. Men ut kom en helt "normal" baby i både kropp og hode:happy:

På en av de siste målingene hadde vi en eldre og godt dreven jordmor. Hun forklarte at de kun for sikkerhets skyld fulgte opp slike avvik. I tilfelle det skulle utvikle seg til noe unormalt. Men at slike avvik på noen dager hit og dit var helt normalt og ikke noe å bekymre seg over.
"Vi er jo alle forskjellige og helt unike i hver vår kropp." Sa hun og sendte oss hjem.

Dette roet meg ned, da jeg som førstegangs gikk å tenkte endel på dette. Denne "forklaringen" burde jeg fått på noen av de tidligere kontrollene slik at jeg hadde sluppet unødvendig bekymring.

Så jeg tenker det samme om dine mål. At dette nok ikke er noe å bekymre seg over:happy:

Hvis du ser i heftet her, side 40 og 42, så ser du at det i bare skiller 2mm på de to målene i uke 19. 2mm på ultralyd er nesten ingenting! Baby skal ligge perfekt sentrert mot lydbølgene for å få rett mål. Bare han ligger bittelitt vinklet, så blir målingen litt feil - og man kan fort ende opp med det du har fått, altså et mål som er litt stort og andre litt lite.
https://helse-bergen.no/seksjon/Kvi.../Ultralydkurs vekst Doppler/Biometrihefte.pdf

Da jeg var på OUL så fikk jeg beskjed om at alt var sånn det skulle. Men ser i papirene mine nå at MAD og BPD var 48 begge to. Jeg følges opp med vekstnontroller pga medisinbruk, så denne vekstkontrollen viste MAD 63 og BPD 61 så det hadde blitt størrelseforskjell. Fikk da også beskjed om 0% avvik. Så tror ikke du skal bekymre deg og heller se på det sånn at du får en ekstra kontroll noe jeg i hvert fall syntes er positivt:happy:

Da jeg var på OUL så fikk jeg beskjed om at alt var sånn det skulle. Men ser i papirene mine nå at MAD og BPD var 48 begge to. Jeg følges opp med vekstnontroller pga medisinbruk, så denne vekstkontrollen viste MAD 63 og BPD 61 så det hadde blitt størrelseforskjell. Fikk da også beskjed om 0% avvik. Så tror ikke du skal bekymre deg og heller se på det sånn at du får en ekstra kontroll noe jeg i hvert fall syntes er positivt:happy:

Så godt å høre at flere har opplevd dette! Og tenker også at det er positivt med en ekstra titt inn til den lille :happy093

Opplevde det motsatt. At hodet var noen dager større enn lårbeinet. Var slik på alle kontrollene gjennom hele svangerskapet. Men ut kom en helt "normal" baby i både kropp og hode:happy:

På en av de siste målingene hadde vi en eldre og godt dreven jordmor. Hun forklarte at de kun for sikkerhets skyld fulgte opp slike avvik. I tilfelle det skulle utvikle seg til noe unormalt. Men at slike avvik på noen dager hit og dit var helt normalt og ikke noe å bekymre seg over.
"Vi er jo alle forskjellige og helt unike i hver vår kropp." Sa hun og sendte oss hjem.

Dette roet meg ned, da jeg som førstegangs gikk å tenkte endel på dette. Denne "forklaringen" burde jeg fått på noen av de tidligere kontrollene slik at jeg hadde sluppet unødvendig bekymring.

Så jeg tenker det samme om dine mål. At dette nok ikke er noe å bekymre seg over:happy:
Eg har også hat ei erfaren og trygg jordmor på fleire av mine kontroller. Ho forklarte det me at det er vanskelig å få både hode og mage inn i ein jevn runding/oval, for kroppen er ikkje så rund. Så det blir sånn ca.

Jeg måtte kikke litt på gamle papirer i stad fra forrige graviditet i 2013 og der så jeg det var en forskjell på 8 på MAD og BPD på den siste målinga en uke før termin. Jevhadde vekstkontroll pga medisinbruk og seteleie tror jeg. Og så stod det vekstavvik 10 %. Husker ikke annet enn at hu var litt mindre enn gjennomsnittet. Husker ikke at de sa noe om MAD og BPD. Var ikke noe galt da hu ble født i hvert fall.

Jeg går til vekstkontroll, er i uke 32 nå.. første var i uke 24 på sykehuset og der viste det at mini er fin. Så var jeg i uke 26 hos en annen lege for en annen kontroll, og han målte mini til å være 13% større enn normal, og da jeg var tilbake til sykehuset igjen i uke 30 så sa de 0% vekstavvik.. så jeg syns det er vanskelig å vite ka som stemmer og kem som "har rett":confused:
Men tenker likevel at det meste er nok normalt så lenge de ikkje sender en til videre andre undersøkelser eller sier noe konkret :)
Lykke til med videre kontroller :Heartpink

Back
Topp