Vekstavvik

Summer

Flørter med forumet
Noen som har erfaring med vekstavvik? Fosteret målte -4 for ca 3 uker siden , og ble målt i dag til -11. Jeg er i uke 33.

Dere som har opplevd det, har det gått bra med bebyn?
 
-11 er fortsatt ikke noe å være bekymret for :) det er 10% feilmargin i begge retninger på disse målingene, og i tillegg måler to ulike personer helt forskjellig samme dag.. i mitt første svangerskap målte den ene legen babyen til å være -19, så de tok en second opinion senere samme dag, og da var det plutselig bare -2. Og to uker senere - ut kom ei jente på ca +20 ;-) det er svært lite pålitelig med disse vekstkontrollene. Så lenge blodstrømmene i morkaken ser bra ut, og det ikke bikker -20, er det ikke noe å tenke på :)
 
Min har ligget på -11 lenge før den lå på -16 forrige uke. Er inne på kontroll av blodstrømmene hver uke, så er ikke bekymret. Storesøster lå også under og veksten hennes stagnerte mot slutten og det ble igangsatt fødsel. Gikk kjempefint med henne :)
 
Mi jente lå på minus 10 og mer hele tiden...
Fødte frisk lita jente uke 39.. Var 2680g og 47cm..helt perfekt
 
Takk for svar. Blir litt bekymret når den har økt fra fire til 11 på bare 3 uker. Er så redd for at det kan være noe galt.
 
Takk for svar. Blir litt bekymret når den har økt fra fire til 11 på bare 3 uker. Er så redd for at det kan være noe galt.
Som sagt så gikk min første fra -19 til -2 på samme dag ;-) så lenge de ikke har sagt noe om at blodstrømmene i morkaken ser dårlige ut, så er -11 virkelig ingenting å bekymre seg over!
 
Takk for svar. Blir litt bekymret når den har økt fra fire til 11 på bare 3 uker. Er så redd for at det kan være noe galt.

Det er 10% variasjon i målingene sånn ca, så om to ulike leger målte kan det fort bli utfallet. Men de skal helt sikkert sjekke om noen uker igjen, for det kan også bety at morkaken har begynt å levere litt mindre. -11% er ikke er stort avvik og babyen er fortsatt helt normal stor, men man vil helst at den skal følge samme kurve.

har du hatt økt blodtrykk eller protein i urin?
 
Det er 10% variasjon i målingene sånn ca, så om to ulike leger målte kan det fort bli utfallet. Men de skal helt sikkert sjekke om noen uker igjen, for det kan også bety at morkaken har begynt å levere litt mindre. -11% er ikke er stort avvik og babyen er fortsatt helt normal stor, men man vil helst at den skal følge samme kurve.

har du hatt økt blodtrykk eller protein i urin?
Har hatt normal blodtrykk og ikke protein i urinen. Sliter bare med litt høy puls.
 
Jeg fikk vite at barnet var mindre enn det burde være på kontroll. Fikk i etterkant påvist svangerskapsforgiftning. På oppfølging av vekst hadde hun ikke vokst så jeg ble satt i gang. Hos meg var det 3 forskjellige som målte. En målte til 2000g, en annen målte til 1800g og den siste ble målt til 1900g. De hadde litt problemer med å måle fordi magen lå rett under navlen min. Frøkna kom ut med sine 1960gram. Så de bomma virkelig ikke med mye.
 
Opplevd å bli satt i gang pga vekstavvik. Kom ut en spreking på 2630 g. Vekten stemte med det som var estimert. De holder øye med deg og spesielt blodstrømmen hvis de er bekymret. Dette svangerskapet ble det målt 11% vekstavvik og 6% avvik på samme kontroll og 0 % ei uke etterpå.
 
Hos meg så har jeg fått ekstra oppfølging pga at jeg fikk ei jenta i 2018 som var lita, hu var bare 2825gr 4 dager over termin. Så denne gangen er jeg inne på sykehuset 1 gang i uken fordi bebisen ikke la på seg på 2 uker, da lå vekstavviken på -13 men det var innafor hos meg og alt sto bra til:)
Har litt høyt blodtrykk men det går fint, ingen protein i urinen men de passer på meg sånn just in case. Sist jeg var inne på vekstkontroll som var forige uke så hadde bebisen lagt på seg nesten 1 kg og veier nå rundt 2400gr:D Er 36+6 så jeg er fornøyd:D
Så trur ikke denne ungen blir så stor heller..
De mente jeg ikke trenger å komme på flere kontroller før fødselen men de gjør det alikevell. Så her har jeg ul hver uke med vekst og doppler. De sjekker blodgjennomstrømmingen på navlestrenger for å være sikker at bebisen får nok næring og at det er nok fostervann:) Vi tar det som det kommer:D Noen får store barn andre ikke.. Det viktigste er at ungen er frisk og velskapt:Heartred
 
Back
Topp