Vekstavvik

Snart mamma til 2 ♡

Blir kjent med forumet
Noen med erfaring når det kommer til vekstavvik? Ligger nå -15% under «normalen». Spurte på sykehuset hva som skjer videre om lille går mer ned. Fikk da beskjed om at det beste er næring på utsiden. Er 29+1 i dag og skal på ny ultralyd om en uke. Veldig nervøs for om det er enda mer i minus nå. Noen som har opplevd samme som vil fortelle noen solskinnshistorier? ♡

I forje svangerskap så blei det oppdaget vekst avvik i uke 28, bare -6. Di sa ikke noe om dette, utenom at det var normalt.. Lite visste jo jeg som førstegangs, så jeg stolte på di ordene! I uke 35 kjente jeg ingen liv, i 24 timer, lille var ikke alltid så aktiv, men jeg hadde kjent liv hver dag, så unormalt var jo det, men på kvelden så måtte jeg bare ringe føden å spørre om jeg kunne komme inn på en sjekk, «Jada du kan sikkert det, men jeg regner med at alt er fint, men hvis du absolutt ønsker det så får du komme» det fikk jeg til svar, kjente jeg blei litt varm og sint. Men kl 21:00 kom jeg inn til sjekk, fikk ultralyd etter mange sjekker som bekreftet ingen bevegelse, der fant dem en kraftig vekstavvik på -40% og ingen fostervann, nesten ingen gjennomstrømmning i navlesnora og morkakesvikt, 30 min senere var jeg blitt mamma. lille gutten hadde det absolutt ikke bra i magen, så det blei hks .Og ut kom han liten, men sterk. ❤️ Dem som sliter litt med bevegelse mønsteret, ikke nøl med å ta en telefon. Det var skummelt, men absolutt en solskinnshistorie til slutt! Kunne endt gale hvis jeg hadde ventet enda et døgn.
godt du blir fulgt opp. Og ingen tvil om lille har det bedre på utsiden hvis vekstavviket fortsetter.
håper det blir bedre, sånn at lille kan vokse seg større og sterkere i magen din❤️

Dette svangerskapet er det litt likt som forje, er en liten avvik på -4 i uke 28. Blir nøye fulgt opp med ul, og symfysemålene er også lave denne gangen, så jeg er jo forberedt på at det samme vil skje denne gangen og. Men håper at det ikke gjør det! Såklart!! ☺️
men jeg sender deg gode tanker, og håper lille gjemmer seg en stund til i magen din❤️

Hvordan fant dere ut at det var vekstavvik? Jeg har nettopp vært hos jordmor nå og målte magen for første gang.. Ligger litt under streken, men hun var ikke bekymret.. Er 28+5 i dag.

Hvordan fant dere ut at det var vekstavvik? Jeg har nettopp vært hos jordmor nå og målte magen for første gang.. Ligger litt under streken, men hun var ikke bekymret.. Er 28+5 i dag.
Å ligge under streken på SF-mål er like vanlig som å ligge over. Det gir bare en indikasjon. Ser om du følger "kurven din". Vekstavvik ser man etter på ultralyd og det skal være grunn til bekymring for at man tar den ultralyden.

Noen med erfaring når det kommer til vekstavvik? Ligger nå -15% under «normalen». Spurte på sykehuset hva som skjer videre om lille går mer ned. Fikk da beskjed om at det beste er næring på utsiden. Er 29+1 i dag og skal på ny ultralyd om en uke. Veldig nervøs for om det er enda mer i minus nå. Noen som har opplevd samme som vil fortelle noen solskinnshistorier? ♡
Om det er vekten som 15% lavere enn snittet, så er mini såvidt inni gruppa med de 10% med lavest vekt. Slik jeg leser ut av vektgrafen vil fremdeles 1 av 12 unger være enda lettere. Med andre ord er alt mest sannsynlig helt fint, men det er greit å følge med på. Det mest sannsynlige forløpet framover for deg er jevnlige ultralyder for å se at avviket ikke blir større. Så lenge det holder seg på -15%, minker eller bare øker litt, vil du nok beholde mini på innsiden fram til fødselen går i gang av seg selv. En unge som er på -15% vekt ved termin er fremdeles over 3 kg, og som regel frisk og fin:) Bra du følges opp. Ingen grunn til panikk enda.

Å ligge under streken på SF-mål er like vanlig som å ligge over. Det gir bare en indikasjon. Ser om du følger "kurven din". Vekstavvik ser man etter på ultralyd og det skal være grunn til bekymring for at man tar den ultralyden.
Det er første gangen jeg måler symfyse/fundus i dag...så det er jo ingen egen kurve å følge liksom:bored: Og ultralyden var jo i uke 18/19.. Dere som har fått vekstavvik, har dere allerede hatt avvik så tidlig som på den ordinære ultralyden? Jeg bare lurer jeg, for jeg har tenkt at det er litt sent å begynne å måle magen i uke 29.. Vurderer å bestille en time hos Lundring om noen uker, bare for å få bekreftet at alt er bra :happy: (Jeg lå litt under streken med siste sønnen min og, og han var 5kg..)

Det er første gangen jeg måler symfyse/fundus i dag...så det er jo ingen egen kurve å følge liksom:bored: Og ultralyden var jo i uke 18/19.. Dere som har fått vekstavvik, har dere allerede hatt avvik så tidlig som på den ordinære ultralyden? Jeg bare lurer jeg, for jeg har tenkt at det er litt sent å begynne å måle magen i uke 29.. Vurderer å bestille en time hos Lundring om noen uker, bare for å få bekreftet at alt er bra :happy: (Jeg lå litt under streken med siste sønnen min og, og han var 5kg..)
Har du noen som helst grunn til å tro du skal få liten unge? Jeg har enda ikke tatt første SF-mål. Jeg kommer til å måle for første gang neste uke. Da er jeg 29+6. Jeg hadde lite SF-mål sist og en unge på 3740g. Ikke veldig stor unge, men han var jo ikke mindre enn snittet selv om SF-målet var det. SF-mål viser vel ikke avvik før helt mot slutten uansett. Endring i aktivitetsnivå er mer til å stole på. Men ultralyd er jo alltid gøy, så en tur til Lundring er ikke feil for noe annet enn lommeboka:rolleyes:

Vil bare skyte inn at slike vekstestimeringer har en ganske så god feilmargin. Jeg gikk til vekstestimering i forrige svangerskap - han hadde fulgt kurven sin fint hele veien, men plutselig på en måling var han -20%. På neste vekstestimering igjen var han på kurven sin igjen. Så det er fort gjort å bomme på en millimeter eller to, som utgir mange prosent når de er så små :happy:
Mest sannsynligvis ikke noe å bekymre seg over, men godt du blir fulgt opp ;)

Vil bare skyte inn at slike vekstestimeringer har en ganske så god feilmargin. Jeg gikk til vekstestimering i forrige svangerskap - han hadde fulgt kurven sin fint hele veien, men plutselig på en måling var han -20%. På neste vekstestimering igjen var han på kurven sin igjen. Så det er fort gjort å bomme på en millimeter eller to, som utgir mange prosent når de er så små :happy:
Ja, det bommes ofte stort begge veier.

Har du noen som helst grunn til å tro du skal få liten unge? Jeg har enda ikke tatt første SF-mål. Jeg kommer til å måle for første gang neste uke. Da er jeg 29+6. Jeg hadde lite SF-mål sist og en unge på 3740g. Ikke veldig stor unge, men han var jo ikke mindre enn snittet selv om SF-målet var det. SF-mål viser vel ikke avvik før helt mot slutten uansett. Endring i aktivitetsnivå er mer til å stole på. Men ultralyd er jo alltid gøy, så en tur til Lundring er ikke feil for noe annet enn lommeboka:rolleyes:
Neida jeg har ingen grunn til å tro at det blir en liten baby;) Jeg har ganske liten mage, så da begynte jeg vel å overtenke det litt da jeg leste denne tråden om vekstavvik:wacky: Ultralyd er alltid spennende ja.. Må bare ikke tenke på de 1950kr det koster, haha..

Neida jeg har ingen grunn til å tro at det blir en liten baby;) Jeg har ganske liten mage, så da begynte jeg vel å overtenke det litt da jeg leste denne tråden om vekstavvik:wacky: Ultralyd er alltid spennende ja.. Må bare ikke tenke på de 1950kr det koster, haha..
Ja, han er ikke den billigste. Veldig flink da.

Jeg er på ultralyd hver 2 uke. Startet med -10%, neste ultralyd var -13% og siste nå var -15%. Er jo lov å håpe at de måler feil, hehe :-)

Jeg er på ultralyd hver 2 uke. Startet med -10%, neste ultralyd var -13% og siste nå var -15%. Er jo lov å håpe at de måler feil, hehe :)
Hvordan har oppfølgingen gått?

Jeg har ikke hatt noen med vekstavvik på minussiden. Eldste ble estimert til ca. 4 kg og hun veide 3050 g ;) mellomste ble estimert riktig. Det er bra de følger det opp når det er mistanke om vekstavvik :Heartpink

Hvordan har oppfølgingen gått?

Jeg har ikke hatt noen med vekstavvik på minussiden. Eldste ble estimert til ca. 4 kg og hun veide 3050 g ;) mellomste ble estimert riktig. Det er bra de følger det opp når det er mistanke om vekstavvik :Heartpink

Jeg er inne hver 2 uke enda for oppfølging. Ligger nå på -16% men hun følger sin egen kurve, så de er ikke bekymret :-)

Back
Topp