Vekstavvik

Kaffebønna

Elsker forumet
Påskekyllingene 2020
Baby er estimert til 22% over, allerede i uke 30.

Siden det tar litt tid før vi kommer inn på sykehuset spør jeg her.
- vil avviket øke og bli større mot termin siden baby allerede har vokst raskere?
- kan avviket gå ned?
- kan jeg gjøre noe de siste mnd før fødsel for å påvirke avviket?

Er ikke redd for å føde i utgangspunktet, da jeg har født stort barn før. Men det var jo ikke ukomplisert, så hvis jeg kan forhindre at det blir enda verre ønsker jeg gjerne det :)
 
Avviket kan gå begge veier i tiden frem mot fødsel. Og målingene kan også bli feil. Min forrige ble målt til å være stor gjennom graviditeten. Men når termin nærmet seg var han plutselig helt gjennomsnittlig, estimert til 3700, var en kg større når han kom ut 2 dager senere...
 
Baby er estimert til 22% over, allerede i uke 30.

Siden det tar litt tid før vi kommer inn på sykehuset spør jeg her.
- vil avviket øke og bli større mot termin siden baby allerede har vokst raskere?
- kan avviket gå ned?
- kan jeg gjøre noe de siste mnd før fødsel for å påvirke avviket?

Er ikke redd for å føde i utgangspunktet, da jeg har født stort barn før. Men det var jo ikke ukomplisert, så hvis jeg kan forhindre at det blir enda verre ønsker jeg gjerne det :)

22 % over betyr at babyen som tallet sier, er 22 prosent større enn gjennesnittet MEN innenfor normalområdet.
Og det er igrunnen det viktigste. Babyen din er litt større enn gjennomsnitt, men ikke unormalt stor ;)

Så til spørsmålene dine
- det er umulig å si om babyen vil vokse jevnt og ligge på 22% over gjennomsnitt. Men at den er litt over normalen betyr ikke at det vil øke og øke mot termin :) min ble hele veien målt til 40% over gjennomsnitt (på typ 10 ulike ultralyder) og ble født i uke 38. Og viste seg å være helt gjennomsnittlig likevel ;) men for å viste til forskjellene for uke 38, så ville en baby på 40% over her indikert 3600, min var 3400. Så 40% over betyr ikke en gigababy. Dette var altså i uke 38, rundt termindato er de litt større såklart.

- avviket kan jevne seg ut ja, det beste er uansett alltid at babyen vokser i jevn fart men det går i rykk og napp. Kanskje hadde babyen gjort et velstsprang akkurat nå og vokser litt roligere til neste kontroll. Hvis dette er basert på bare én måling, spiller også den jm eller leges måte å måle på inn. De forsøker å måle likt, men det er ikke så lett å få det til å bli helt likt. Så det er aller best når samme person måler hver gang.

Vekst beregnes ut fra 3 måleområder: hodeomkrets, magemål og lårbein. Spesielt magemålet kan være kinkig å få målt helt perfekt fordi de kan ligge litt i krøll og bevege på seg osv.

Men siden du er i uke 30, er babyen mindre enn termin størrelse og det er lettere å beregne veksten når de er mindre. Bli derfor ikke så stress når du sikkert får tilbakemeldinger som at noen fikk målt babyen tett opptil termin, og det viste seg å være heeelt feil. For det kn fort skje tett opp mot termin, i uke 30 er målingene ofte mye mer presise :)

Men som sagt, min baby ble anslått å være større hele veien og ofte målt av samme person. Det viktigste var uansett at den vokste helt jevnt og fulgte sin kurve hele veien. Min hadde veldig langt lårbein, så sannsynligvis dro det veksten opp.

- du kan spise regelmessig og sunn mat. Alltid lurt å begrense mengden sukker seøv om man er gravid. Men litt sjokolade i ny og ne er helt i orden, men ikke 2x200 gr i uka liksom :)


Det jeg uansett vil poengterer og som du kan fokusere på, er at babyen din ikke avviker fra normalområdet. Normalområdet strekker seg fra - 50% til +50%, be gjerne om å få se vekstkurvene på dataen til legen neste gang så kan du se hvor i skjemaet babyen ligger, og hva som er utenfor normalområdet for vekst :)
 
22 % over betyr at babyen som tallet sier, er 22 prosent større enn gjennesnittet MEN innenfor normalområdet.
Og det er igrunnen det viktigste. Babyen din er litt større enn gjennomsnitt, men ikke unormalt stor ;)

Så til spørsmålene dine
- det er umulig å si om babyen vil vokse jevnt og ligge på 22% over gjennomsnitt. Men at den er litt over normalen betyr ikke at det vil øke og øke mot termin :) min ble hele veien målt til 40% over gjennomsnitt (på typ 10 ulike ultralyder) og ble født i uke 38. Og viste seg å være helt gjennomsnittlig likevel ;) men for å viste til forskjellene for uke 38, så ville en baby på 40% over her indikert 3600, min var 3400. Så 40% over betyr ikke en gigababy. Dette var altså i uke 38, rundt termindato er de litt større såklart.

- avviket kan jevne seg ut ja, det beste er uansett alltid at babyen vokser i jevn fart men det går i rykk og napp. Kanskje hadde babyen gjort et velstsprang akkurat nå og vokser litt roligere til neste kontroll. Hvis dette er basert på bare én måling, spiller også den jm eller leges måte å måle på inn. De forsøker å måle likt, men det er ikke så lett å få det til å bli helt likt. Så det er aller best når samme person måler hver gang.

Vekst beregnes ut fra 3 måleområder: hodeomkrets, magemål og lårbein. Spesielt magemålet kan være kinkig å få målt helt perfekt fordi de kan ligge litt i krøll og bevege på seg osv.

Men siden du er i uke 30, er babyen mindre enn termin størrelse og det er lettere å beregne veksten når de er mindre. Bli derfor ikke så stress når du sikkert får tilbakemeldinger som at noen fikk målt babyen tett opptil termin, og det viste seg å være heeelt feil. For det kn fort skje tett opp mot termin, i uke 30 er målingene ofte mye mer presise :)

Men som sagt, min baby ble anslått å være større hele veien og ofte målt av samme person. Det viktigste var uansett at den vokste helt jevnt og fulgte sin kurve hele veien. Min hadde veldig langt lårbein, så sannsynligvis dro det veksten opp.

- du kan spise regelmessig og sunn mat. Alltid lurt å begrense mengden sukker seøv om man er gravid. Men litt sjokolade i ny og ne er helt i orden, men ikke 2x200 gr i uka liksom :)


Det jeg uansett vil poengterer og som du kan fokusere på, er at babyen din ikke avviker fra normalområdet. Normalområdet strekker seg fra - 50% til +50%, be gjerne om å få se vekstkurvene på dataen til legen neste gang så kan du se hvor i skjemaet babyen ligger, og hva som er utenfor normalområdet for vekst :)

Vet ikke hvordan de bruker kurven for prosent, men i kg er baby estimert til nesten 4,5kg ved termin. Samme som storebroren. Så det var ikke bare litt over normalen :facepalm:

Grensen for henvisning videre lå på 15% (90percentilen slik jeg forstod det)
 
Last edited:
Vet ikke hvordan de bruker kurven for prosent, men i kg er baby estimert til nesten 4,5kg ved termin. Samme som storebroren. Så det var ikke bare litt over normalen :facepalm:

Grensen for henvisning videre lå på 15% (90percentilen slik jeg forstod det)
Hvis min fortsetter å ligge på den kurven han er målt til siste to ganger er han estimert til 4,3 til termin.

masse gode poenger fra veivalsa så gjentar ikke det.

min har lange lårben så det kan gi feilmargin når dataen gjør utregning. Samme kan komme av magemålet, hvor nøyaktig og om det er mye fostervann i magen ved måling f eks.
Hos meg har de målene trukket opp, hodeomkretsen ligger på 50-percentilen.

ulike dataer/sykehus/systemer kan gi ulik estimering ved samme måling pga måten de er laget på.

En må ikke forveksle normalen med gjennomsnitt. Normalområde er stort og gjennomsnittet er midt i det.
Jeg fikk sist beskjed om at percentilskjemaene skal endres igjen fordi fostre/nyfødte nå er større enn tidligere
 
Det kommer også helt an på hvem som måler. To leger kan ta målinger rett etter hverandre og få helt ulike resultat.. opplevde det selv forrige svangerskap! Den ene legen målte til 25% over og den andre bare 5%.
 
Vet ikke hvordan de bruker kurven for prosent, men i kg er baby estimert til nesten 4,5kg ved termin. Samme som storebroren. Så det var ikke bare litt over normalen :facepalm:

Grensen for henvisning videre lå på 15% (90percentilen slik jeg forstod det)

Ja, gjennomsnittet for guttebabyer er 3800 gram på termin, og 22% over dette blir 4636 gram, så det stemmer at babyen er 22% over gjennomsnitt men jeg tror fortsatt innenfor normalområdet :) hør med legen for å få et helt sikkert svar, jeg skal ikke være for skråsikker ;)
Du får høre hvilken percentil det er snakk om at du ligger på, men har forstått at sykehusene enten oppgir vekst i percentil eller prosent :)

Uansett, utenom å begrense sukker/karbohydrater vet jeg ikke om du akn gjøre så mye mer, i og med at noen genetisk sett får store babyer.
 
22 % over betyr at babyen som tallet sier, er 22 prosent større enn gjennesnittet MEN innenfor normalområdet.
Og det er igrunnen det viktigste. Babyen din er litt større enn gjennomsnitt, men ikke unormalt stor ;)

Så til spørsmålene dine
- det er umulig å si om babyen vil vokse jevnt og ligge på 22% over gjennomsnitt. Men at den er litt over normalen betyr ikke at det vil øke og øke mot termin :) min ble hele veien målt til 40% over gjennomsnitt (på typ 10 ulike ultralyder) og ble født i uke 38. Og viste seg å være helt gjennomsnittlig likevel ;) men for å viste til forskjellene for uke 38, så ville en baby på 40% over her indikert 3600, min var 3400. Så 40% over betyr ikke en gigababy. Dette var altså i uke 38, rundt termindato er de litt større såklart.

- avviket kan jevne seg ut ja, det beste er uansett alltid at babyen vokser i jevn fart men det går i rykk og napp. Kanskje hadde babyen gjort et velstsprang akkurat nå og vokser litt roligere til neste kontroll. Hvis dette er basert på bare én måling, spiller også den jm eller leges måte å måle på inn. De forsøker å måle likt, men det er ikke så lett å få det til å bli helt likt. Så det er aller best når samme person måler hver gang.

Vekst beregnes ut fra 3 måleområder: hodeomkrets, magemål og lårbein. Spesielt magemålet kan være kinkig å få målt helt perfekt fordi de kan ligge litt i krøll og bevege på seg osv.

Men siden du er i uke 30, er babyen mindre enn termin størrelse og det er lettere å beregne veksten når de er mindre. Bli derfor ikke så stress når du sikkert får tilbakemeldinger som at noen fikk målt babyen tett opptil termin, og det viste seg å være heeelt feil. For det kn fort skje tett opp mot termin, i uke 30 er målingene ofte mye mer presise :)

Men som sagt, min baby ble anslått å være større hele veien og ofte målt av samme person. Det viktigste var uansett at den vokste helt jevnt og fulgte sin kurve hele veien. Min hadde veldig langt lårbein, så sannsynligvis dro det veksten opp.

- du kan spise regelmessig og sunn mat. Alltid lurt å begrense mengden sukker seøv om man er gravid. Men litt sjokolade i ny og ne er helt i orden, men ikke 2x200 gr i uka liksom :)


Det jeg uansett vil poengterer og som du kan fokusere på, er at babyen din ikke avviker fra normalområdet. Normalområdet strekker seg fra - 50% til +50%, be gjerne om å få se vekstkurvene på dataen til legen neste gang så kan du se hvor i skjemaet babyen ligger, og hva som er utenfor normalområdet for vekst :)

En liten presisering: normalområdet strekker seg ikke fra -50 til +50%. Normalområdet defineres fra percentilene, hvor 50 er den midtre percentilen der halvparten befinner seg over og halvparten under. Normalområdet kan regnes på flere måter, ofte brukes +/- 2 standardavvik, som omtrent tilsvarer 3 og 97 percentil (om jeg husker rett).

Regnet i prosent fra forventet vekt (50percentil) er det 22% avvik som ofte er cutoff for henvisning mange steder, det er ca 5/95 percentil.
 
Last edited:
En liten presisering: normalområdet strekker seg ikke fra -50 til +50%. Normalområdet defineres fra percentilene, hvor 50 er den midtre percentilen der halvparten befinner seg over og halvparten under. Normalområdet kan regnes på flere måter, ofte brukes +/- 2 standardavvik, som omtrent tilsvarer 10 og 90-percentil. Regnet i prosent fra forventet vekt (50percentil) er det 22% avvik, som da er cutoff for henvisning mange steder.

Ok, jeg forstår ikke heeelt sammenhengen mellom de to. Men vekten ts har fått forespeilet til termin tilsvarer 22 prosent mer enn gjennomsnittlig fødselsvekt for gutter født til termin, altså 22 prosent over gjennomsnitt.
Om dette da blir det samme som feks 72 percentil er jeg ikke helt sikker på.
 
Ok, jeg forstår ikke heeelt sammenhengen mellom de to. Men vekten ts har fått forespeilet til termin tilsvarer 22 prosent mer enn gjennomsnittlig fødselsvekt for gutter født til termin, altså 22 prosent over gjennomsnitt.
Om dette da blir det samme som feks 72 percentil er jeg ikke helt sikker på.

Nei, det blir ikke det samme. Prosentvis avvik regnes ut fra vekten som 50-percentilen tilsvarer i den uken (eller ved fødsel, gitt at avviker holder seg). Hvis du tar f.eks vekten ved 50-percentil i uke 40, så er den 3511g. 22% avvik fra dette er 1.22*3511 =4283g. Hvis man ser i tabellen for hvilken percentil dette tilsvarer, så er det ca 95-percentilen i uke 40. Det betyr at av 100 barn, så vil 95 ha en vekt mindre enn dette, og 5 ha en vekt større enn dette.

Der ER en kronglete sammenheng og ikke helt rett frem. I tillegg sier en del leger feil og oppgir forskjellen i percentil som prosentavvik.

Tabellen jeg la ved er herfra: https://ek.helse-bergen.no/docs/pub/DOK13782.pdf
 

Vedlegg

  • 3EA49D69-C1BA-4F7C-989C-AB609207AB49.jpeg
    3EA49D69-C1BA-4F7C-989C-AB609207AB49.jpeg
    26,6 KB · Visninger: 40
Fikk beskjed av jordmor å holde meg unna alt av «tomme karbohydrater» og maks to frukt porsjoner om dagen.

Min gikk fra 4% over på en måling, 14% på neste og tilbake til 4% på nyeste UL. Det er samme jordmor som tok de to siste målene.

Er klar over at det kun er estimater, men håper kostendringen har gjort noe ☺️
 
Nei, det blir ikke det samme. Prosentvis avvik regnes ut fra vekten som 50-percentilen tilsvarer i den uken (eller ved fødsel, gitt at avviker holder seg). Hvis du tar f.eks vekten ved 50-percentil i uke 40, så er den 3511g. 22% avvik fra dette er 1.22*3511 =4283g. Hvis man ser i tabellen for hvilken percentil dette tilsvarer, så er det ca 95-percentilen i uke 40. Det betyr at av 100 barn, så vil 95 ha en vekt mindre enn dette, og 5 ha en vekt større enn dette.

Der ER en kronglete sammenheng og ikke helt rett frem. I tillegg sier en del leger feil og oppgir forskjellen i percentil som prosentavvik.

Tabellen jeg la ved er herfra: https://ek.helse-bergen.no/docs/pub/DOK13782.pdf

Ja, dette er forvirrende :p

Men jeg så hvertfall at 4600 til termin er akkurat innenfor normalområdet, men altså ikke percentil 72, som hvis en percentil opp var 1% opp. Dette erko til å bli forvirra av :hilarious:

Ts, du får spørre om å få se kurven, eller det får du sikkert tilbud om uansett, også får vi håpe at lillemann i magen ikke blir noe mer enn 22% over gjennomsnittet :p
 
Ja, dette er forvirrende :p

Men jeg så hvertfall at 4600 til termin er akkurat innenfor normalområdet, men altså ikke percentil 72, som hvis en percentil opp var 1% opp. Dette erko til å bli forvirra av :hilarious:

Ts, du får spørre om å få se kurven, eller det får du sikkert tilbud om uansett, også får vi håpe at lillemann i magen ikke blir noe mer enn 22% over gjennomsnittet :p


Ja, dette er forvirrende :p

Men jeg så hvertfall at 4600 til termin er akkurat innenfor normalområdet, men altså ikke percentil 72, som hvis en percentil opp var 1% opp. Dette erko til å bli forvirra av :hilarious:

Ts, du får spørre om å få se kurven, eller det får du sikkert tilbud om uansett, også får vi håpe at lillemann i magen ikke blir noe mer enn 22% over gjennomsnittet :p

helt enig! Brukte en del tid sist svangerskap på å skjønne de der greiene der Sånn sett var det greit da begge ungene falt utenfor normalområdet, da stod det bare <1 percentil
 
helt enig! Brukte en del tid sist svangerskap på å skjønne de der greiene der Sånn sett var det greit da begge ungene falt utenfor normalområdet, da stod det bare <1 percentil

Ja. Her har sykehuset bare brukt percentil, har hatt en som falt langt under normalområdet og en som heldigvis lå jevnt på 90 (men ikke var sånn kjempefint da han ble født, dog vanskelig å få ut lell si).
 
Ser diskusjonen har gått her imens :hilarious:

Jeg tenkte som veivalsa før også, da jeg er vant til å bruke percentiler. Men skjønner at det ikke er direkte overførbart som presisert her. Når jeg legger inn mål for lårbein, mage og hode på esnurrakalkulatoren får jeg opp 22% avvik som jordmor. Når jeg regner 22% av gjennomsnittsvekten er det jo ikke fullt 4,5kg som storebror, men hun tok kanskje i litt siden jeg er enn sånn som går på overtid og trenger litt starthjelp for å få ut disse barna :shy::shy:

Er klar over at det er estimater, men gikk til en som er veldig flink og hun fikk virkelig bra bilder. Jeg kunne selv se det, så vi var begge veldig sikre på målene. Sykehuset derimot estimerte storebror hele veien til å være nesten et kg mindre enn han var, så spent på om de får samme når jeg skal på vekstkontroll der :rolleyes:... Håper baby ikke blir 1 kg tyngre enn estimatet denne gangen i alle fall :shy::facepalm:

Men angående mat, ingenting å gjøre spesifikt? Bare fortsette å spise sunt? :shy: jeg spiser egentlig ganske sunt. Kanskje en sjokoladebit her og der, men det fråtses aldri i snop. Har mye matlyst da, så kan nok kutte ned på brødmengden.. ellers er jeg uheldig med formen (hypermesis så bekkenlåsning) så jeg har ganske inaktive svangerskap :hungover:
 
Back
Topp