Vekstavvik

Hønemoor1

Betatt av forumet
Høsthjerter 2017
I går var vi på privat ultralyd og lillegutt er 20 % større enn gjennomsnittet. Hun som utførte ultralyden sa at jeg skulle fikse kontroll på sykehuset. Går jeg gjennom fastlege da eller hvordan er dette? [emoji848] er det forresten andre som også avviker fra gjennomsnittet?

Her sier de at han er større enn snittet. Jeg blir fulgt opp av sykehuset.
Hvordan du går frem for å få time vet jeg ikke, men snakk med jordmor/lege på neste kontroll..

Her er han mindre enn snittet, men har tett oppfølging hele veien så ikke trengt evt henvise. Du kan ikke evt ta en tlf til føden å høre hva de sier?

Lille her var 12-14 % større enn snittet på forrige kontroll, og i tillegg har jeg for mye fostervann. Jeg ble satt opp til ny kontroll på sykehuset etter 3 uker (altså neste uke), og så tar vi det derfra.

Min ble estimert til 4,2kg ved termin på 3D. Snitt er vel 3,5kg, så det er jo 700gr over som også blir +20%(hvis jeg har skjønt prosentregning), men jeg hørte ikke noe om det. Jeg skal til legen om to uker, så tenkte høre med han da.

På min ultralyd i går fikk jeg vite at han ligger på 75-90 percentilen. Men skal likevel ikke inn igjen før om 6 uker, til vanlig kontroll.
Ble litt usikker for synes han da har hoppet langt ut av sin egen kurve, men får stole på legen her har uansett en jordmortime om en drøy uke, så får høre da..

Jeg ble henvist direkte fra Jm som tok privat ultralyd. Jeg hadde ringt legen eller Jm og forhørt meg.

Jenta mi er ca 14 % under snittet. Får kontroll med ultralyd på sykehuset hver 2-3 uke.

Vet ikke om dette egentlig hører inn under vekstavvik, men Var på privat 3D ultralyd i dag. jordmor mente jeg var 30+5 med termin 13.10, fremfor 21.10 som jeg ble målt til på ordinær ultralyd.. da pga str og lengde på lårbein etc.. har dette egentlig noe å si?
Bare tenker på at ved overtid ut fra ordinær ultralyd, vil jeg jo etter denne nye beregningen allerede være en uke på overtid!o_O Lillegutt kommer jo uansett når han kommer, men lite lysten på å gå en ekstra uke over om det skulle være resultatet:wtf: og skal jeg "melde" fra om dette noe sted?

Jeg ble henvist direkte fra Jm som tok privat ultralyd. Jeg hadde ringt legen eller Jm og forhørt meg.

Jenta mi er ca 14 % under snittet. Får kontroll med ultralyd på sykehuset hver 2-3 uke.

Vet de grunnen til at hun er under snittet? Og har hun ligget jevnt på sin egen kurve, eller ligger hun mer under snittet nå enn tidligere i svangerskapet? Er du bekymret?

Jenta mi ligger også under snittet. Først 6% og i dag 10%... kjenner at jeg ikke synes det er helt greit. Ny ul om to uker..

Vet de grunnen til at hun er under snittet? Og har hun ligget jevnt på sin egen kurve, eller ligger hun mer under snittet nå enn tidligere i svangerskapet? Er du bekymret?

Jenta mi ligger også under snittet. Først 6% og i dag 10%... kjenner at jeg ikke synes det er helt greit. Ny ul om to uker..

Vet ikke grunnen, det kan være mye. Det de følger med på er at morkaka gir nok næring, om tilstrømningen fra den går ned kan det tyde på morkakesvikt og de vurderer om babyen har det bedre utenfor magen.
Velstavviket ble funnet ut i uke 25. Hun har fulgt sin egen kurve før hun på mandag gikk enda ett hakk ned. Han mente det kunne forklares med at det var to forskjellig som har målt. Skal tilbake til hun som målte første gang om 1 1/2 uke.
Er ikke så veldig bekymret, såvidt jeg har regnet meg fram, blir hun født ca 3 kg. Det er jo ikke noe stress. Men mer behøver hun ikke gå ned. Og jeg føler jeg blir fulgt godt opp :happy: Hvor går du på oppfølging?

Vet ikke grunnen, det kan være mye. Det de følger med på er at morkaka gir nok næring, om tilstrømningen fra den går ned kan det tyde på morkakesvikt og de vurderer om babyen har det bedre utenfor magen.
Velstavviket ble funnet ut i uke 25. Hun har fulgt sin egen kurve før hun på mandag gikk enda ett hakk ned. Han mente det kunne forklares med at det var to forskjellig som har målt. Skal tilbake til hun som målte første gang om 1 1/2 uke.
Er ikke så veldig bekymret, såvidt jeg har regnet meg fram, blir hun født ca 3 kg. Det er jo ikke noe stress. Men mer behøver hun ikke gå ned. Og jeg føler jeg blir fulgt godt opp :happy: Hvor går du på oppfølging?

Sant, det kan jo bety hva som helst.. Målinger kan jo variere hvis ulike folk måler ja, men du tar vel ultralyd i tillegg? Morkaka og navlestreng sjekket de nøye i dag, alt så fint ut. Jeg ligger i nedre normalområde på fostervann også, så de følger nøye med. Jeg går til ultralyd og vekstmåling på sykehuset [emoji4]

Sant, det kan jo bety hva som helst.. Målinger kan jo variere hvis ulike folk måler ja, men du tar vel ultralyd i tillegg? Morkaka og navlestreng sjekket de nøye i dag, alt så fint ut. Jeg ligger i nedre normalområde på fostervann også, så de følger nøye med. Jeg går til ultralyd og vekstmåling på sykehuset [emoji4]

Målingene er tatt med ultralyd ja, måler hodet, mage og lårbein. Morkaka og navlestrengen er helt fin hos meg også :happy: og fostervannet er bra.

De følger jo med på sykehuset, så jeg tror vi er i trygge hender ;)

Målingene er tatt med ultralyd ja, måler hodet, mage og lårbein. Morkaka og navlestrengen er helt fin hos meg også :happy: og fostervannet er bra.

De følger jo med på sykehuset, så jeg tror vi er i trygge hender ;)

Så bra! Ja, får satse på det. Blir spennende å se om to uker igjen [emoji16]

Min er litt over snittet, hun trodde hun ville veie ca 3800. Skal på ny ul på mandag

Back
Topp