Vekstavvik..

Krøsamållo

Blir kjent med forumet
Noen her som har fått oppdaget tidlig vekstavvik på foster og hatt ekstra oppfølging? Om noen har kvordan gikk det?

dette var i 1 svangerskap.
de oppdaget det når eg var 23 uker på vei. husker ikke kor stor avik det var. men var på sykehuset 2-3 ganger. hun ble født i uke 37+3 og var 1970 å 44 cm.
alt gikk helt fint til slutt..

Min første er født med veksttavvik på 25-30% (husker ikke ekstakt tall). Han veide 2,6kg når han ble født 40+0 (49cm). Helt frisk, ingenting galt. Bare liten

Lillebror i magen ble igår estimert til å ha samme forventet fødselsvekt.

I uke 28 fikk jeg beskjed om at babyen hadde et vekstavvik på -13%. Fikk kontroll to uker senere og da var vekstavviket på -25%. Etter det var jeg inne til sjekk to ganger hver uke, sjekket bevegelser og gjennomstrømningen i navlestrengen. Etterhvert som ukene gikk kjente jeg mindre og mindre bevegelser, på slutten ett par spark om dagen. Jenta ble tatt med keisersnitt i uke 33+6 da de så hun ikke hadde vokst på ti dager og er nå ei perfekt lita jente på seks måneder. Men, som de sa på sykehuset behøver ikke vekstavvik bety noe som helst. Babyen kan være både frisk og fin, bare litt genetisk liten :)

Mente hun var mer enn 25 prosent fra normalen i uke 31. Vokste lite men symmetrisk fram til fødselen, var inne 1 gang i uka og sjekket ungen og blodgjennomstrømming i navlestrengen.

Hun lå i sete så skulle litt til før de ville sette i gang fødsel, og de ville ikke ta keisersnitt om ungen tilsyndelatende hadde det bra.

Hun kom 3 dager før termin, var da 3080, så veldig liten vil jeg absolutt ikke si hun var. De målte henne til å være ca 2700 til termin, så litt bomma de.

Jeg var forøvrig 3060 da jeg ble født;)

Vekstavvik SKAL tas på alvor dea det KAN indikere bl.a at det er noe feil med morkaken.
Men i de fleste tilfeller er alt heldigvis bra :)

Min eldste var 2903 gram fire dager over termin, det tilsvarer ett vekstavvik på ca 17%. det ble oppdaget i uke noen og 30 og jeg fikk ekstra ul etter ett par uker da babyen hadde vokst lite men etter sin egen kurve. Alt så fint ut med navlesnor og morkake.

Hos meg virker det som at vi får jenter med vekstavvik på ca 17-19%  (har fått to jenter) og gutter (tre) som ligger mer nært snittet, alle under meg ikke mye (3460 gr 13 dager over, 2950 gr 11 dager før og 3410 fire dager over.) Genetisk passe små barn :)

Back
Topp