Vekstavvik uke 36

Octoberbump

Andre møte med forumet
Har en liten en i magen som ikke vokser så mye som forventet. Var på ultralyd for en uke siden, og igjen i dag (36+1) og hadde gått opp 100 gram på en uke. Veier nå 2300 gram.
Legen sjekket alt og tok også CTG. Sier det er god blodgjennomstrømning i navlestrengen, normal mengde fostervann, så han klarer ikke finne noen årsak til hvorfor baby vokser lite. Skal bli fulgt opp ukentlig fram til fødsel, men umulig å ikke bekymre seg.

Andre som har opplevd/opplever det samme? Ble du satt igang tidligere eller gikk du til termin?

Har en liten en i magen som ikke vokser så mye som forventet. Var på ultralyd for en uke siden, og igjen i dag (36+1) og hadde gått opp 100 gram på en uke. Veier nå 2300 gram.
Legen sjekket alt og tok også CTG. Sier det er god blodgjennomstrømning i navlestrengen, normal mengde fostervann, så han klarer ikke finne noen årsak til hvorfor baby vokser lite. Skal bli fulgt opp ukentlig fram til fødsel, men umulig å ikke bekymre seg.

Andre som har opplevd/opplever det samme? Ble du satt igang tidligere eller gikk du til termin?
Har en Veninne som fikk liten gutt på 2800 til termin. Ikke noe bekymringsfullt der i gården, kun genene som var slik. Pappan var liten baby, så da ble sønnen det også :) selv får jeg litt store barn, det er også pga gener, alle i min familie er store, ene fetteren min fikk sønn på over 5kg, mine brødre og meg var alle over 4kg

her har 2 av 3 barn vokst dårlig i magen fra ca uke 20. Begge kom av seg selv i begynnelsen av uke 36. Den ene rett under 2 kg og den andre rett over. Ingen som vet hvorfor. Nr 3 kom to dager før termin og veide 3,2 kg.
Som svare over sier så får noen store barn og andre små barn. Alt over 2,5 anses som normalt så hvis du føder om to uker og vektoppgang på 100g per uke forsetter vil du komme inn under normalen. Er det sånn at babyen plutselig har begynt å vokse dårlig?

Med min første ble jeg sendt på vekstkontroll førstegang i uke 36 og 38, pga fallene kurve på SF målene. Fant vekstavik på -18 og -17. Siden alt ellers så normalt ut, fikk jeg gå til termin :) Fødte en frisk liten gutt to dager etter termin med en vekt på 2885, da me en avik på -17.

Er gravid på ny nå og ble sendt på vekstkontroll i uke 29, dette pga førstemann var liten. Fant igjen vekstavik på -12, og ble satt opp på ny kontroll i uke 34. Blir spennende å se utviklingen!

Så lenge foster er frisk og alt ellers ser bra ut, vil de helst at vi går til termin, og helt litt over. Så ikke bekymre deg :) Fikk beskjed med første at de ikke vurdere igangsetting før aviket var helt nede i -20 :)

her har 2 av 3 barn vokst dårlig i magen fra ca uke 20. Begge kom av seg selv i begynnelsen av uke 36. Den ene rett under 2 kg og den andre rett over. Ingen som vet hvorfor. Nr 3 kom to dager før termin og veide 3,2 kg.
Som svare over sier så får noen store barn og andre små barn. Alt over 2,5 anses som normalt så hvis du føder om to uker og vektoppgang på 100g per uke forsetter vil du komme inn under normalen. Er det sånn at babyen plutselig har begynt å vokse dårlig?

Oppdaget på kontroll i uke 30 om jeg ikke husker feil. Til da har det vært normal kurve. Det er hovedsakelig magemålet som er lite (målt på ultralyd).

Takk for svar :) det føles betryggende å høre at andre har opplevd det samme og at det går bra. Mange bekymringer man får gjennom et svangerskap.

Oppdaget på kontroll i uke 30 om jeg ikke husker feil. Til da har det vært normal kurve. Det er hovedsakelig magemålet som er lite (målt på ultralyd).

det er en god ting at babyen har vokst lite så lenge for det betyr at det ikke er noe akutt. Jeg fikk beskjed om at hodemålet var det de var mest opptatt av, deretter lengden på lårbenet og magen til slutt. Jeg ble innlagt med nr 2 når avviket var -25% da begynte de å snakke om å sette i gang, mener å huske at grensen gikk akkurat på -25. Nå kom hun av seg selv før tiden så det løste seg sånn sett

Back
Topp