Vekstavvik på nr 1 vs nr 2?

Lemonpopp

Andre møte med forumet
Hei!
Fikk en liten gutt i 2021 som ble født med ganske stor vekstavvik (2314kg og 44cm). Gutten var frisk og rask og sykehuset hadde ingen forklaring på hvorfor han var så liten. Morkaka var også under gjennomsnittet. Hadde ekstra oppfølging under svangerskapet pga avviket og det ble ikke oppdaget noe feil på navlesnor og blodgjennomstrømninger osv.
Nå er jeg gravid igjen og må gå på blodfortynnende, samt. At jeg får ekstra oppfølging fra uke 26. Dette fordi det visstnok er større sjanse for vekstavvik om en har opplevd de tidligere.

Er det noen som har opplevd vekstavvik og som har flere barn? Var alle små?
Er ikke spesielt bekymret enda, da jeg vet jeg vil få god oppfølging, men mer nysgjerrig. Er det garantert at nestemann også vil være liten liksom?
Beklager for lang tekst og rotete spørsmål :playful::p

Hadde stort vekst avvik på nr 1 og 2 av uviss grunn, men nr 3 var helt innenfor normalen.

Hei!
Fikk en liten gutt i 2021 som ble født med ganske stor vekstavvik (2314kg og 44cm). Gutten var frisk og rask og sykehuset hadde ingen forklaring på hvorfor han var så liten. Morkaka var også under gjennomsnittet. Hadde ekstra oppfølging under svangerskapet pga avviket og det ble ikke oppdaget noe feil på navlesnor og blodgjennomstrømninger osv.
Nå er jeg gravid igjen og må gå på blodfortynnende, samt. At jeg får ekstra oppfølging fra uke 26. Dette fordi det visstnok er større sjanse for vekstavvik om en har opplevd de tidligere.

Er det noen som har opplevd vekstavvik og som har flere barn? Var alle små?
Er ikke spesielt bekymret enda, da jeg vet jeg vil få god oppfølging, men mer nysgjerrig. Er det garantert at nestemann også vil være liten liksom?
Beklager for lang tekst og rotete spørsmål :playful::p
Gutt født feb 19, 2670 i uke 39+2, vi visste ikke at han var liten i det hele tatt før han kom ut som en liten spurv :hilarious: Fant ingen årsak her heller, men jeg var også sånn 2900 når jeg ble født. Venter nestemann om to uker, på sist vekstkontroll så var han +10, og jeg lå høøøyt på SFmålet siste JM kontroll, så absolutt ingen sammenheng her ❤️

Førstemann lå helt på grensen av det som regnes som normalt, var og er frisk og rask!

Nummer to døde i magen rundt uke 19, stort vekstavvik fra ca uke 16 og det ble funnet feil med både morkake og navlesnor.

Er nå gravid med nummer tre, går på blodfortynnende (startet med en gang jeg testet positivt) og blir fulgt opp med vekstkontroll og gjennomstrømsmåling, alt ser helt fint ut og baby ligger på 50-percentilen (altså helt på gjennomsnittet)! Har kommet til uke 32 og skal på ny vekstkontroll i morgen.

Legen som følger meg opp sa at det er helst de som har underliggende sykdommer eller trombofilier (for eksempel antifosfolipidsyndrom) som har økt risiko for gjentagelse.

Back
Topp