Vekstavvik og igangsetting.. Noen erfaring?

Starlen

Elsker forumet
Hvor mye må vekstavviket være før man settes igang? Jeg skal på kontroll på termindagen for ny sjekk av - avvik, og er spent på om de evt setter meg igang dersom avviket er blitt større.. Hun ligger nå på -18! Så regner jo med at hun har vokst litt tid den tid og at de ikke gjør noe, men kjedelig å gå over termin når ting ikke er helt ok heller...

Sålenge barnet følger en kurve og ikke viser tegn til misstrivsel, setter de nok ikke igang. Sånn er det iallfall her.

Jeg ble satt i gang med minste her. Hun hadde et vekstavvik på -27. Skulle bare på en ultralyd for siste sjekk i uke 38, men det endte opp med igangsettelse med en gang. Hun ble estimert til å veie ca 2 kg, men hun var 3 kg da hun kom 3 timer senere. Alt gikk fint, og hun er frisk og fin:) men hun hadde alltid hatt avvik på ul, og hun fikk lite næring, så derfor ble jeg satt i gang.

Jeg ble satt i gang med minste her. Hun hadde et vekstavvik på -27. Skulle bare på en ultralyd for siste sjekk i uke 38, men det endte opp med igangsettelse med en gang. Hun ble estimert til å veie ca 2 kg, men hun var 3 kg da hun kom 3 timer senere. Alt gikk fint, og hun er frisk og fin:) men hun hadde alltid hatt avvik på ul, og hun fikk lite næring, så derfor ble jeg satt i gang.

Jeg har tidligere i svangerskapet vær under oppfølging, men så tok hun igjen vekten, men har nå stoppet opp igjen! Vet du hvilken % grense de regner på for å evt sette igang? Blir veldig spennende å se om det avviket har blitt mindre eller større, og evt hvor større avviket må være før de evt gjør noe.. Har termin på neste kontroll, og synes det er så utrolig kjipt å måtte vente på å bli satt i gang dersom hun fortsatt er litt liten. Har troen på at amming vil gi bedre vektøkning enn å holde henne inni magen ettersom morkaken eldes etter termin.. Da øker jo risikoen i tilegg for akkurat slike ting som vekstavvik..

Jeg har tidligere i svangerskapet vær under oppfølging, men så tok hun igjen vekten, men har nå stoppet opp igjen! Vet du hvilken % grense de regner på for å evt sette igang? Blir veldig spennende å se om det avviket har blitt mindre eller større, og evt hvor større avviket må være før de evt gjør noe.. Har termin på neste kontroll, og synes det er så utrolig kjipt å måtte vente på å bli satt i gang dersom hun fortsatt er litt liten. Har troen på at amming vil gi bedre vektøkning enn å holde henne inni magen ettersom morkaken eldes etter termin.. Da øker jo risikoen i tilegg for akkurat slike ting som vekstavvik..

Jeg vet ikke hvor grensen går egentlig. Dem ser vel på om barnet får nok næring. I mitt tilfelle var det dårlig gjennomstrøming i navlestrengen. Men både navlestrengen og morkaka så fin ut da hun kom.

Blir spennende å se hva dem gjør på din neste ul:) men er avviket fortsatt stort, vil jeg tro du blir satt i gang ganske fort. Er jo ikke noe morro å gå rundt å vente på at det skal skje av seg selv hvis man vet at ungen er liten.
Masse lykke til iallfall:)

De ser det an på hvordan babyen vokser fra måling til måling. Om de tror babyen er mindre enn gjennomsnittet fordi de ikke får nok næring gjennom morkaken, vil de nok ta grep. Er det motsatt og babyen er veldig stor en stund før termin (4-5 kg) kan det hende de setter i gang for at ikke babyen skal vokse enda mer i magen.

Selv har jeg gitt helt opp å tro på vekstkontrollene... :p Her måles babyen til å være mindre enn gjennomsnittet en gang og større enn gjennomsnittet den neste. Det er så opp og ned med disse estimeringene at dere aner ikke. Så nå har jeg bestemt meg for bare å vente og se hvor stor han blir når han kommer ut :)

Back
Topp