Vekstavvik og babyklær

Lemonpopp

Andre møte med forumet
Er nå 34+0 uker på vei og fikk tidligere i uken vite at babyen ligger på rundt-25% vekstavvik. Ifølge legen så burde vi forberede oss på at det ble en igangsettelse av fødsel rundt uke 37-38, og heller ta det som bonus om jeg fikk gå lengre. Da jeg ikke helt klarer å bearbeide omfanget av denne beskjeden, så prøver jeg å fokusere på litt mer praktiske ting istedenfor, nemlig babyklær.
Fornuftige som vi er så var vi så og si ikke handlet inn noen klær under strl 56, da vi har hørt at ungene ofte vokser så fort ut av disse. Nå skjønner jeg jo at vi sikkert burde handle inn en del strl 50 allikevel. Spørsmålet er bare, hvor mye? Og burde vi gå for strl 44 også?
Noen som har lignende erfaring fra tidligere svangerskap som kan komme med noen råd?
 
Jeg er bare i uke 31, men har fått beskjed om at dette blir en liten gutt (12 percentilen, forventet mellom 3100-3300 om han følger kurven til termin) og pga svangerskapsdiabetes blir det muligens igangsetting uke 38-39, så da blir han enda mindre.

Har kjøpt 3 bodyer og 3 bukser i str 50, samt 3stk i minste str. i lue og noen sokker. Jeg tenker å kjøpe noen pysjer i samme størrelsen også. Å kjøpe i mindre venter jeg med til vi faktisk er der. Blir jeg igangsatt vet vi jo tidspunktet sånn ca og jeg blir nok på sykehuset for observasjon av minis blodsukker noen dager, så har avtalt med en venninne at om han blir mindre enn str 50 skal hun kjøpe noe i str 44 til oss. Antar de har klær som er små nok til låns på sykehuset, sa da har vi litt tid på oss før vi reiser hjem :) Jeg har ikke noe hentesett planlagt enda, men stoler på at hun kjøper noe søtt til oss som kan brukes til det om vi må ha i str 44 og så kjøper jeg nok noe ment for reisen hjem når jeg nærmer meg :)
 
Jenta mi var 45 cm og veide 2,2 kg. Likevel hadde jeg kun ett plagg i str 45(?) til henne. Resten var i 50. Hun brukte heller ikke str 50 noe særlig lenge.. en mnd tid. Så jeg hadde ikke kjøpt inn i mindre enn 50.
 
Ville kanskje kjøpt noen klær i str 50, men ikke noe mindre enn det. Jeg fødte i uke 37 sist og brukte så vidt 50 før vi måtte gå opp til 56:)
 
Tipser om babyklær fra Joha som du finner på barnas hus. De sitter veldig godt på De minste :)
Feks 2 bodyer i 44 og 5 i 50, pluss et par bukser. Heldraktene fra joha er også fine p vokse i fordi de sitter tett rundt ankler og bein så da kan de fint være litt romslige. De ligger mye i teppe og på fanget i starten så body og sokker eller strømpebukse holder nok lenge på sommeren, litt avhengig v temperaturen der du bor. Om str 50 er stort kan det nok også bare brettes opp litt. Min erfaring fra sykehus er at de kun har noen få slaskete bodyer og de har vært altfor store for mine babyer rundt 3,4 kilo.
Ellers det vanskelig å spå - noen får baby på typ 3,2 kg men bruker str 50 lenge fordi babyen vokser sakte lenge, mens andre får en på 2,9 som når den bare tar igjen fødselsvekt raser på og legger på seg mye og fort. Ville kjøpt inn noe i 44 og noe i 50, og deretter sett hvor mye dere trenger når baby er blitt 3 uker for de fleste bruker litt tid på å komme igang med vektoppgang de første 2 ukene :)
Lykke til - har bare hatt igangsatte fødsler og gode erfaringer med det
 
Last edited:
Jeg fikk førstemann noen uker tidlig, og ho veide 2.8. Hadde kjøpt inn noe 44, og mye 50. Brukte 44 i en uke maks, (og fordi ho var lang og tynn, så passet de egentlig ikke så godt), mens 50 passet flott, selv om de slang litt på ho :joyful: etter ca 3-4 uker så passet også endel 56. andremann her var 46cm og 2.8 når han ble født til termin. Brukte str 44 i to uker ca, men han mistet vekt og slet med spising. Når han gikk over i str 50 så var han der lenge. Men som sagt, han slet.

Så jeg ville ikke shoppet 44 som en gal (det er en veldig liten str som ofte passer i kort tid med mindre de er veldig prematur eller små). Jeg ville gått for noen få bodyer og pysjamaser i str 50, (og ett par bukser), det er jo ikke stort mer de trenger på sommeren :happy:
 
Storebror var 2520g og 47cm ved fødsel og han drukna i str 50:p brukte 50/56 i flere mnd, så her har vi mye i 50 og 56, da lillesøster så langt ligge -15% under snittet. Han var -26% ifht gjennomsnittet.
 
Ingen erfaring med vektstavvik eller for tidlig fødsel, men datteren vår veide 3050 da hun ble født og gikk ned til 2700 på sykehuset. Det tok flere uker før hun nådde fødselsvekten, så hun brukte størrelse 50 i to mnd og størrelse 56 enda lenger. Vi måtte brette størrelse 50 lenge, men det gikk helt fint. Hadde bare et par plagg i 50, så vi måtte handle mer etter hvert. Kjøpte ikke inn noen mindre størrelser, selv om 50 helt klart var for stort.
 
Ingen erfaring med vektstavvik eller for tidlig fødsel, men datteren vår veide 3050 da hun ble født og gikk ned til 2700 på sykehuset. Det tok flere uker før hun nådde fødselsvekten, så hun brukte størrelse 50 i to mnd og størrelse 56 enda lenger. Vi måtte brette størrelse 50 lenge, men det gikk helt fint. Hadde bare et par plagg i 50, så vi måtte handle mer etter hvert. Kjøpte ikke inn noen mindre størrelser, selv om 50 helt klart var for stort.
Samme her. Måtte kjøpe inn en del i str 50 etter fødsel. Hun hadde fødselsvekt på 3450, men gikk ned til 3010 og brukte deretter 5 uker på å ta igjen fødselsvekten. Hun ble født i februar og vi brukte enda en del klær i 50 i mai. Det var først da vi kom opp i str 62 rundt halvåret at det gikk unna i størrelsene. Plutselig var hun i 74.
 
Samme her. Måtte kjøpe inn en del i str 50 etter fødsel. Hun hadde fødselsvekt på 3450, men gikk ned til 3010 og brukte deretter 5 uker på å ta igjen fødselsvekten. Hun ble født i februar og vi brukte enda en del klær i 50 i mai. Det var først da vi kom opp i str 62 rundt halvåret at det gikk unna i størrelsene. Plutselig var hun i 74.

Haha, litt samme erfaring her. Hoppet over 68 :hilarious: Nå er hun 96% på percentilskjemaet, så hun har definitivt vokst godt :hilarious:
 
Haha, litt samme erfaring her. Hoppet over 68 :hilarious: Nå er hun 96% på percentilskjemaet, så hun har definitivt vokst godt :hilarious:
68 tror jeg nesten ikke vi brukte en gang :p
 
Tipser om babyklær fra Joha som du finner på barnas hus. De sitter veldig godt på De minste :)
Feks 2 bodyer i 44 og 5 i 50, pluss et par bukser. Heldraktene fra joha er også fine p vokse i fordi de sitter tett rundt ankler og bein så da kan de fint være litt romslige. De ligger mye i teppe og på fanget i starten så body og sokker eller strømpebukse holder nok lenge på sommeren, litt avhengig v temperaturen der du bor. Om str 50 er stort kan det nok også bare brettes opp litt. Min erfaring fra sykehus er at de kun har noen få slaskete bodyer og de har vært altfor store for mine babyer rundt 3,4 kilo.
Ellers det vanskelig å spå - noen får baby på typ 3,2 kg men bruker str 50 lenge fordi babyen vokser sakte lenge, mens andre får en på 2,9 som når den bare tar igjen fødselsvekt raser på og legger på seg mye og fort. Ville kjøpt inn noe i 44 og noe i 50, og deretter sett hvor mye dere trenger når baby er blitt 3 uker for de fleste bruker litt tid på å komme igang med vektoppgang de første 2 ukene :)
Lykke til - har bare hatt igangsatte fødsler og gode erfaringer med det
Tusen takk for tips om klær fra Joha! Var innom barnas hus i dag og fant masse bra fra dem. Likte spesielt godt at de hadde så mye i tynn ull xsmile9
Kjekt å høre at du har bra erfaringer med igangsettelse også. Synes tanker er litt skummel, så hjelper å høre positive erfaringer!
 
Jeg fødte nå for 4 dager siden i 38+1 og fikk en liten gutt på 2535 g og 47 cm. Han svømmer i 50 og vurderer å skaffe meg litt i 44:) storebror var 3565 g og 51 cm- brukte 50 i en mnd med han
 
Sniker fra juni. Jeg fødte i uke 38+2 pga stort vekstavvik. Gutten var 3846 g og 50 cm. Han er nå 3 uker og veksler mellom str 50/56. Jenta mi født i uke 39+5 var 4 kg og 51 cm og hun brukte 50/56 i over en mnd.
 
Jeg fødte nå for 4 dager siden i 38+1 og fikk en liten gutt på 2535 g og 47 cm. Han svømmer i 50 og vurderer å skaffe meg litt i 44:) storebror var 3565 g og 51 cm- brukte 50 i en mnd med han
Tusen takk for svar, og gratulerer så mye med en liten gutt!! :Heartbigred
 
Sniker fra juni. Jeg fødte i uke 38+2 pga stort vekstavvik. Gutten var 3846 g og 50 cm. Han er nå 3 uker og veksler mellom str 50/56. Jenta mi født i uke 39+5 var 4 kg og 51 cm og hun brukte 50/56 i over en mnd.
Tusen takk for svar! Får pakke med litt 50 og 56 og håpe det holder. Gratulerer så mye med en liten gutt! :Heartbigred
 
Jeg fødte nå for 4 dager siden i 38+1 og fikk en liten gutt på 2535 g og 47 cm. Han svømmer i 50 og vurderer å skaffe meg litt i 44:) storebror var 3565 g og 51 cm- brukte 50 i en mnd med han


Endte du opp med å kjøpe 44? Og hvor kjøpte du?

Her er dagens estimering 2333g i uke 35+6, igangsettes om 2 uker, så med mindre han plutselig gjør ett byks i veksten blir han nok rundt samme som din. Vurderer å bare kjøpe ett sett eller to i 44 for å ha klart, men har ikke funnet i den str i de butikkene som er på det lokale senteret :)
 
Endte du opp med å kjøpe 44? Og hvor kjøpte du?

Her er dagens estimering 2333g i uke 35+6, igangsettes om 2 uker, så med mindre han plutselig gjør ett byks i veksten blir han nok rundt samme som din. Vurderer å bare kjøpe ett sett eller to i 44 for å ha klart, men har ikke funnet i den str i de butikkene som er på det lokale senteret :)
Min ble estimert til 2400 35+1, og det var +1% sa gyn. :confused005
 
Min ble estimert til 2400 35+1, og det var +1% sa gyn. :confused005

Min har gått fra 11 til 4 percentilen på 3 uker, så han følger ikke kurven sin lenger i følge siste målingene. Jeg var selv 2400 når jeg ble født 5 dager før termin, så lite barn er forventet, men nå vokser han mindre enn han skal (om hun målte riktig da, tar det med en klype salt når det aldri er samme person som måler to ganger på rad).
 
Endte du opp med å kjøpe 44? Og hvor kjøpte du?

Her er dagens estimering 2333g i uke 35+6, igangsettes om 2 uker, så med mindre han plutselig gjør ett byks i veksten blir han nok rundt samme som din. Vurderer å bare kjøpe ett sett eller to i 44 for å ha klart, men har ikke funnet i den str i de butikkene som er på det lokale senteret :)
Kappahl har mye i 44:)
 
Back
Topp