Vekst kontroll?

Cowgirl

Forumet er livet
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
♡Novemberhjerter 2025♡
Er dette noe vi alle skal på? Når er det og hvordan gjøres det i såfall?:p

Er vel ikke noe tilbud med mindre de mistenker et eller annet. Om det er avvik på symfysemål e.l f.eks.

Jeg var ikke sist gang, men fikk pushet på overtidskontroll 3 dager over termin pga utflatet mål. Ble satt igang samme dag pga lite fostervann.

Det er vel bare om de mistenker at babyen ikke vokser som den skal. Jeg var på vekstkontroll i uke 28 og skal på nytt i uke 34/35

Nei, det er bare om det er en grunn til det. At SF målet er høyt eller lavt eller har flatet ut eller steget voldsomt. At man har vært veldig dårlig og ikke fått i seg næring eller har svangerskapsdiabetes Etc. Om alt er fint med deg og baby så skal du ikke inn på det rutinemessig!:) jeg fikk en vekstestimering sist pga at jeg var inne med blødninger. Så om du er inne og tar ul pga noe annet virker det som de gjerne gjør det med det samme. Det var 4 uker før termin. Stemte ikke då veldig bra da!:P synes de ofte bommer veldig på de vekstestimeringene.

Ah oki, da forstår jeg:) ser bare mange skriver om det så jeg begynte å lure om alle fikk en slik kontroll for det har ingen nevnt til meg :p

Jeg får det pga medisiner jeg går på.

Jeg får det pga medisiner jeg går på.

Her jeg bor er det to gynekologer (på samme kontor) som foretar den ordinære ultralyden. Han ene av dem kaller inn alle som er hos han til en time i uke 32 til vekstberegning. Flaks for meg at det var han jeg var hos, så da får jeg en titt på torsdag. :D Han er veldig raus med ultralyder og jeg fikk komme til han to ganger på tidligultralyd uten henvisning ( pga MA for 7 og 10 år siden).
Her er ellers alt som det skal med symfysemål som følger sin kurve.

Fikk det fordi jeg uansett måtte inn å sjekke at morkaka hadde trekt seg oppover. Tror ikke det hadde blitt gjort hvis ikke. Men ligger innafor normalen på sf-målet også da.
På ul i uke 28 hadde jeg et avvik på 0,04%, så tror ikke det blir aktuelt med flere kontroller heller, iallefall om det ikke skjer noe merkelig med sf-målet ila de siste ukene.

Skal inn til estimering i uke 36 da jeg ligger over normalkurven. Har jevn linje, men jm ville ha en sjekk

Jeg har vært til vekstkontroll i alle mine 3 svangerskap. I første pga at jeg gikk tregt opp i vekt og var mye dårlig, samt lavt symfysemål, baby var ned til -19%. Andre svangerskap pga avflatet symfysemål, var inne til 3 målinger der baby ble estimert å være på minussiden i størrelse og vekt. Nå i tredje svangerskap skulle jeg likevel inn i uke 28 og i 32 for å sjekke morkakeplassering, ble samtidig satt opp på vekstkontroll. I uke 28 var baby -7%.

Hei. Når du var på vekstkontroll i uke 28, hvordan ble målene til ungen ?
Han har ligget midt på gjennomsnittet hele tiden, bortsett fra at han er lang i beina akkurat som pappaen og storesøster. Så nå i uke 32 er han ca 2kg(var på ekstra kontroll denne uken og målte)

Var på ultralyd nå i uke 27
Å fikk da vite at lille ville være rundt 3.4-3.5 kg ved termin :D

Det ville jeg tatt med en stor klype salt! De bommer ofte en del på vekstestimeringene og når det er gjort såpass tidlig, så vet man jo ikke hvordan akkurat denne babyen kommer til å utvikle seg!:) men kan jo hende de treffer!:)

Det ville jeg tatt med en stor klype salt! De bommer ofte en del på vekstestimeringene og når det er gjort såpass tidlig, så vet man jo ikke hvordan akkurat denne babyen kommer til å utvikle seg!:) men kan jo hende de treffer!:)
Enig! Den siste tiden bruker de mest på å legge på seg, og strekker seg ikke så mye i lengden. Så at de har målt så tidlig, og sagt hva de tror babyen vil være til termin er egentlig litt rart

I forrige svangerskap var jeg på ultralyd to uker før fødsel. Da mente de at ungen på det tidspunktet var 3500 gram og at ungen sikkert ville vere rundt 4000 gram ved fødsel. Jenta vår var derimot kun 3180 gram ved fødsel, men 51 cm lang. Tenker at de ofte definerer vekten til barnet utfra lengde, og der kan det jo være store variasjoner, så er ikke alltid like lett å stole på målingene deres

Back
Topp