Kan anbefale å sette på en Nature bond på det brystet du ikke ammer med, med litt vakuum, slik at du får ut melk der også, og dermed kan øke produksjonen (fordrer at hun ikke skal die på det brystet umiddelbart etter det første).
Og anbefaler å bruke hjelpebryst. Det kan fylles med brystmelk, eller med MME. Den festes med en slange til brystknoppen med en teip, slik at babyen kan die fra brystet ditt, men få ekstra mat når det er «tomt» hos deg. Så klemmer du av slangen når det kommer melk fra deg, og så slipper du den opp (av og på) mellom dine utdrivelser. Dine utdrivelser kommer gjerne hvert 10. minutt, så la barnet die lenge av gangen. Har hun ikke tålmodighet til det, kan hjelpebrystet bidra til å holde henne der, siden maten fortsatt kommer. Hvis du får pumpa bruker du gjerne morsmelka i hjelpebrystet. Det er vinn-vinn. Næringen og tarmfloraen din overføres til henne, hun stimulerer til mer produksjon, hud mot hud, og hun får mat til hun gir tegn om at hun er mett.
Jeg vil anslå at tredjemann her på straks sju uker henger fast i puppen ca. 10 av 15 timer på dagtid, og 1 time totalt i løpet av nattammingene. Jeg sørger for at han stort sett klarer å sovne med puppen i munn, fordi da kan han fortsette å die i søvne og få mange utdrivelser fra samme bryst. Jeg setter meg godt tilrette og tar høyde for at jeg kan komme til å bli der noen timer. Rigger til med mat, mobil og lader om behov, slik at det er utholdelig å sitte der mens han sover på puppen. Ellers er han i sjalet og spiser en gang i timen. Da sover han nesten hele dagen. Satser på at det blir kortere og sjeldnere ammestund senere, men nå gjør jeg så godt jeg kan å amme ham hver gang de andre to ungene, og turnusen til mannen «tillater» at jeg kan det.
Jeg brukte hjelpebryst med førstemann i 3-4 uker fra hun var 3 mnd fordi hun hadde gått opp for lite. Etter den perioden fikk hun nok melk fra meg, og jeg trengte ikke hjelpebrystet mer. Ammet til hun var nesten tre år og elsker det.
Hvis hun kaver ved brystet og ikke vil feste seg på igjen når hun har en opplevelse av at det er tomt, kan du prøve å amme henne gående og/eller i sjal. Husk ah brystet aldri blir tomt. Det produseres hele tiden mer melk, og nye utdrivelser kan komme hele tiden. Melka etter en utdrivelse er den med mest fett.
Masse lykke til!!