Vekker dere babyen

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Klassisk spørsmål, men vekker dere babyen for mat? På sykehuset sa de at jeg skulle vekke han hver tredje time. Men da sovner han bare ved brystet. Når han våkner av seg selv så er han mer våken og spiser bedre.

Nei, jeg vekker ikke mini, men nå skal d sies at han stort sett våkner selv etter ca.2,5-4 timer siden forrige måltid. Han var normalvektig når han kom til og fikk beskjed om at dersom han sov 5-6 timer en gang i blandt gjorde d ingen ting:) Når han ble veid 6 dager etter vi dro fra sykehuset hadde han lagt på seg 500g, så han legger på seg bra uten å vekkes kan du si:p

Nei, jeg vekker ikke mini, men nå skal d sies at han stort sett våkner selv etter ca.2,5-4 timer siden forrige måltid. Han var normalvektig når han kom til og fikk beskjed om at dersom han sov 5-6 timer en gang i blandt gjorde d ingen ting:) Når han ble veid 6 dager etter vi dro fra sykehuset hadde han lagt på seg 500g, så han legger på seg bra uten å vekkes kan du si:p
Nei. Fikk beskjed om at det er ingen grunn til å vekke et friskt barn.
Med mindre han ikke legger på seg.
Det var godt å høre :) Syns det blir litt feil å vekke stakkaren fra god søvn. Pluss det blir travelt på en kanskje unødvendig måte. Får heller ta grep hvis vekta skulle snu.

Ja, vi vekker :) men nå har vekta hans snudd og begynner å gå oppover, så da prøver vi oss litt frem, men hvis det går mer enn 3.5 timer så vekker vi :)

Jeg vekker ikke, lar han gi beskjed selv :-)

Vi vekket henne hver tredje time de første dagene, da det var vanskelig å få i henne mat og får å få skikkelig igang melkeproduksjon. Nå lar vi henne styre det, og lengste det har gått mellom mat er vel fire timer.

Nei, vekker ikke. Gjorde det samme med de andre også

Absolutt ikke på natten! På dagtid hvis det går veldig lang tid ( over 4 timer) fordi jeg tenker at hun kanskje spiser oftere på natten hvis hun spiser for lite på dagen..

Klassisk spørsmål, men vekker dere babyen for mat? På sykehuset sa de at jeg skulle vekke han hver tredje time. Men da sovner han bare ved brystet. Når han våkner av seg selv så er han mer våken og spiser bedre.

Du skriver ingenting om en eventuell grunn til at du fikk beskjed om å vekke? Hvis babyen for eksempel gikk ned mer enn "godkjent" de første dagene eller ikke har en tilfredsstillende vektoppgang videre, vil man vanligvis måtte styre litt med vekking for å mate.

Jeg tenker at det uansett er lurt av deg å konferere med helsesøster først (siden vi ikke vet noe om en eventuell årsak til beskjeden om å vekke og ikke kjenner hele bildet).

Du skriver ingenting om en eventuell grunn til at du fikk beskjed om å vekke? Hvis babyen for eksempel gikk ned mer enn "godkjent" de første dagene eller ikke har en tilfredsstillende vektoppgang videre, vil man vanligvis måtte styre litt med vekking for å mate.

Jeg tenker at det uansett er lurt av deg å konferere med helsesøster først (siden vi ikke vet noe om en eventuell årsak til beskjeden om å vekke og ikke kjenner hele bildet).
De sa faktisk ikke hvorfor. Men vektoppgangen var tilfredsstillende. Får høre med helsesøster ja :)

De sa faktisk ikke hvorfor. Men vektoppgangen var tilfredsstillende. Får høre med helsesøster ja :)

Det gis nok også litt ulike råd rundt omkring angående det med vekking - antagelig fordi det er litt delte meninger blant fagfolk. Søstern min opplevde å få beskjed om vekking da hun var på barsel, men når hun kom på pasienthotellet sa de "er du gaaaal, vi vekker da ikke et sovende barn". Så det er ikke alltid så enkelt :-)

Men som sagt - siden vi ikke kjenner barnet ditt, og ikke er fagfolk, er det i alle fall i mine øyne litt skummelt å anbefale deg det ene eller andre :-).

Vi må vekke hver 3.time.
Hun veide 2755g, akkurat under "2800-grensen". Hun har hele tiden vært veldig slapp og trøtt, vi var 4 dager på barsel og barnepleierne hadde også store problemer med å vekke.
Når vi reiste hjem, veide hun 2690. I dag veide hun 2580.
Våres må vekkes for å få litt mer kraft i seg, sånn at det ikke blir en ond sirkel. Men det er det allerede... Selv er jeg litt imot det å vekke de små. Men når jeg ser hvor slapp jenta vår er, så kan jeg forstå hvorfor.

Vi fikk beskjed om å vekke og amme hver tredje time til melka kom igang, og hun la på seg.
Det gjorde vi i 2 netter.
Etter det vekker vi ikke.

Behøver ingen vekking her, hun sover aldri mer enn 3 timer i slengen uansett:-p Men de første dagene hadde hun en lur på 4 timer og da vekte jeg henne. Men har slutta å sette på klokka, så om hun skulle sove mer enn 3-4 timer på natta nå vil jeg nok ikke merke det :)

Vi måtte vekke første pga lav fødselsvekt. Andre spiste så godt på dagen så han kunne få sove hele natten. Minste har gått litt for mye ned ift fødselsvekt, så har avtalt med hs at vi skal gi henne mat hver tredje time hele døgnet. Hun sover hele natten, så er ikke bare bare å vekke for å få i henne mat.

Lille var under 2500g, men selv på sykehuset sa de at vi ikke måtte stresse. Hun spiser godt når hun først spiser, og gir beskjed når hun er sulten. Om det går 3 eller 4 timer spiller ingen rolle...

Back
Topp