Vekke hver 3.time?

ranveigl

Forelsket i forumet
Har vært hjemme med lillegutt i 3 uker nå, men føler ikke helt vi er kommet inn i en ordentlig rytme. Mater dere til faste tider, vekker dere babyen eller lar dere han/ henne bestemme dette selv. På natten har vi egentlig en grei rytme. Han får siste måltid 11-12 tiden, og sover da til 5- halv 6, og deretter våkner han 8- halv 9 og er sulten igjen. På dagen har jeg brukt å vekket han hver tredje time +-, av og til en time senere, av og til en time tidligere. Men skal man vekke dem, eller skal de få kontrollere det selv? Her er nok meningene delte. Hva gjør dere?

Nei, de skal ikke vekkes om de spiser og legger på seg normalt. Men det sies at de skal mates hver tredje time, men babyen våkner av seg selv når den er sulten og vil ha mat :)

Jeg fikk beskjed om det på sykehuset, men sluttet med det med en gang jeg kom hjem da jeg ikke så noen grunn til å gjøre det. Men hun la på seg i MENGDER[:D]
Jeg måtte gjøre det for at hun var lita og mistet mye fødselsvekt, så skjønner godt at du lurer litt ettersom du fødte så for tidlig. Men legger ungen på seg bra, fins det ingen grunn til at du skal vekke han[:)]

Hører så mye forskjellig at en blir tullete i hodet. Synes jeg stort sett leser hver andre time på dagen og hver tredje på natten. Venninnen min som jobbet i mange år på barneklinikken sa mellom tre og fem timers mellomrom. Hun nevnte at det er bra å gi de rundt midnatt, og så neste gang i fem tiden, for på den tiden inneholder morsmelken visstnok mye næring?! I dag er de jo opptatt av at barnet skal få pupp når det selv vil, for at det da dier det det trenger og har økedøgn i forhold til dette. Det kommer vel an på hvor mye melk en har, hvor effektivt barnet dier osv hva en selv velger. Personlig så lar jeg han få pupp hver gang han selv vil - og da kan det varierer mellom en time mellom i økedøgnene - og tre timer på en vanlig dag. På nattestid gir jeg han rett før midnatt, og så vokner han sånn rundt tre og så igjen i seks-syv tiden og så neste gang i ni ti tiden. Men enkelte netter vil han ha med to timers mellomrom - men det er vel i økedøgnene. Noen ganger sover han opp til fem timer sammenhengende søvn. Varierer jo også hvor mye melk han vil ha om gangen. Gav han nettopp flaske med pumpet MM og da drakk han 130ml. Enkelte ganger er han mer enn fornøyd med 60ml. Tror ikke det alltid funker med rutine med faste klokkeslett som du selv bestemmer - for vil ikke ungen ha så nekter de jo å åpne munnen. Men er jo klart at om de har problemer å legge på seg må en jo kjøre på til faste klokkeslett.

ORIGINAL: Trone

Nææhm vekker ikke på natten. De våkner når kroppen sier fra at den trenger mat [:)]

Samme her....men hvor ofte han våkner varierer her da....alt fra 1 til 5 timer mellom måltidene....men her hegger han på seg rundt 400 gram i uka, så det er i alle fall ingen tvil om at han får nok mat....[:)] 
Så så lenge mini legger på seg nok, så har ikke jeg vekket min nei...bare et par ganger når puppene har holdt på å eksplodere og han har sovet 5 timer i strekk....men da er det lov....synes jeg......[;)]

samme her, hun får pupp hver gang hun vil ha. Det varierer litt hvor lenge mellom da. Ser ikke på klokka heller. hun vokser og trives så..

Jeg lar henne bestemme selv. De siste kveldene har det blitt mye småspising, ofte og lite liksom, så det er litt kjedelig, men natta har vært noe bedre

Du må jo ikke høre på hva alle andre sier, for det er ingen fasit.

Jeg vekker ikke. han styrer selv når han skal ha mat. Har ikke noen rutine på det egentlig, han spiser og sover når han vil [:)]

Han styrer selv. Men hender at e må vekke han når brystene sprenger og pumpa e t vask og koking[8|] Timer det dårlig..... Lærer aldri[&o]
Klar ikke å håndmelke meg. Får ikke ut så mye da.
Han søv fra ca kl 23 t 06. Men denne uka har han vært sulten kl 4. Får da mat også søv han igjen når han legges tilbake i bagen

Back
Topp