Vekke hver 3 time..?

LinnS

Glad i forumet
Oktoberbarna 2021♡
Var på hs og veide mini idag.. Han veide 4298 ved fødsel, og gikk ned til 4030 før vi dro hjem andre dagen. Var på sykehuset på mandag og veide, da var han 14 gram unna fødselsvekten. Idag når vi var på hs hadde han ikke gått opp noe mer, og helsesøster mente jeg skulle vekke mini hver 3 time, uansett om han "spiser seg opp" hele kvelden, og er mye våken på dagen å spiser. Sover egentlig aldri noe mer enn 4-5 timer. Lurte litt på om det virkelig kan være nødvendig og vekke han..? Har litt gulsott og, om det har noe å si..

Hvis han ikke har begynt å legge på seg og du har fått beskjed om at du bør, så hadde jeg gjort det. Gulsott kan gjøre at babyene er ekstra slappe også, sover mer. Og det er jo spesielt om natta at man får økt produksjonen ved å amme mye. Så det hadde jeg prøvd. Er jo bare for en periode at det er nødvendig :)

Sniker litt. Om han har gulsott er det ekstra viktig med jevn tilførsel av mat, så hadde absolutt gitt kvar 3.time:)
Det er nok sikkert berre ein kort periode uansett, begge mine har vore slik, og dei tok seg rask opp igjen i vekt:)

Så lenge hs sier du skal gjøre det ville jeg gjort det en stund :) Prøv i helgen og se hva det gjør med vekten :) Her måtte lille "kickstartes" igjen etter en periode med dårlig inntak, men etter det løsnet det :)

Jeg fikk samme beskjed med førstemann. Da var det sommer, og utrolig varmt både dag og natt, og lillegutt brukte ti dager på å nå fødselsvekt. Jeg hadde klokka på etter tre timer, slet meg opp (hadde ikke fått dreisen på liggende amming enda), og måtte vekke lillegutt som var supertrøtt. Jeg opplevde da at han sovnet nesten med en gang han fikk puppen i munnen, fordi han var trøtt og ikke sulten. Dette drev jeg med i tre nettet, før jeg skrudde av klokka, og lot han styre det selv. Da våknet han etter fire-fem timer og spiste mye bedre. Jeg skal ikke fraråde deg å gjøre som helsesøster anbefalte, og jeg er ikke ekspert på gulsot, men jeg tror ikke jeg hadde gjort det igjen. Det var rett og slett ikke metoden for oss. Det hører også med til historien at jeg var utrolig sår på brystvortene og opplevde amming som grusomt smertefult den første tiden. Det var da nesten ulidelig å sitte der med en kjempetrøtt gutt, som ikke "gadd" å åpne munnen skikkelig for å spise. Plutselig løsnet det med spisingen (selv om jeg fremdeles var sår som bare det), og han ble fort en valkete gutt med vekt godt over "normalen".

Okei, takk for svar dere :-) syns egentlig han regulerer fint selv, og han er ikke slapp, så får se det litt an hvordan vi gjør det!

Altså, om han ikke legger på seg noe særlig, så regulerer han det ikke godt selv.
Da bør man, som HS sier, vekke hver 3. Time for å gi pupp(/mme), for at han skal rekke å spise nok ila døgnet - nok til å ha en normal vektøkning.
Barn med gulsot har nettopp risiko for ikke å legge på seg nok, fordi de (som nevnt ovenfor), ofte er trøtte og ikke våkner ofte nok til å få i seg nok melk ila et døgn.

Ville vekket han som hs sier.

Vår gutt hadde gulsott så vi måtte vekke han hver andre time for å mate han. Fryktelig slitsomt når det stod på og han var nesten helt umulig å vekke, men nå er han drøye fire uker, spiser som en hest og er frisk som en fisk! :D

Back
Topp