Vekke babyen for amming?

Oktoberjenta

Elsker forumet
Ok. Kanskje dumt spm. Men kom til å tenke på det og bare må spørre før jeg glemmer.

Da jeg fødte sist så lå jordmoren babyen til puppen mens jeg fortsatt var på føden. Da vi kom opp til barsel sovnet lille jenten min. Og da sov hun sikkert 5-6 timer. Spørsmålet er, skal man la de sove til de våkner så amme eller burde man vekket babyen før det?

Vet jo ikke om alle babyer sover såpass lenge etter fødsel men innbiller meg at det er ganske normalt etter hva jeg leste forrige gang. Men har ikke satt meg helt inn i det. Ammingen gikk ikke så bra sist, så husker ikke så veldig mye

Jeg fikk beskjed på barsel at det ikke skulle gå mer enn 4 timer mellom mating den første tiden- men på natten var jordmødrene uenige og noen sa at han kunne sove til han våknet og noen sa kvar 4. Time om natten også.

Så er jo det også slik at jo oftere enn ammer jo bedre er det ;)

Min sova før første amming. Fødte 17.08 og amme først rundt 00ish.
Da spurte jeg om jeg skulle vekke. Spurte flere ganger og fikk beskjed om å la han sove. Det var først når kl nærmer deg midnatt de syns det hadde gått lang tid.
Har forstått det slik at de prøver å få ungen til å suge før den sovner første gangen. Er vist best.

Jeg fikk beskjed på barsel at det ikke skulle gå mer enn 4 timer mellom mating den første tiden- men på natten var jordmødrene uenige og noen sa at han kunne sove til han våknet og noen sa kvar 4. Time om natten også.

Så er jo det også slik at jo oftere enn ammer jo bedre er det ;)
Så merkelig at de sa så froskellig. Ja trodde det beste er å legge til hyppig fra første stund.
Det kommer veldig ann på vekt tror jeg...
Ja det kan hende. Fikk aldri beskjed om noe jeg. Men så hadde hun normal vekt også
Min sova før første amming. Fødte 17.08 og amme først rundt 00ish.
Da spurte jeg om jeg skulle vekke. Spurte flere ganger og fikk beskjed om å la han sove. Det var først når kl nærmer deg midnatt de syns det hadde gått lang tid.
Har forstått det slik at de prøver å få ungen til å suge før den sovner første gangen. Er vist best.
Oi det var lenge. Med tanke på at du ikke ammet med en gang heller. Trodde også man skulle legge de til med en gang uansett jeg, for å stimulere produksjonen

Jeg fikk beskjed om at det var normalt at de brått sov så mange timer de første døgnene og det bare var å la henne sove. Var en jordmor som sa jeg skulle vekke hver tredje time hele døgnet siden hun hadde lav fødselsvekt. Jeg droppet dette i samråd med helsestasjonen, siden hun raste opp i vekt etter at melka kom i gang. Og hun sover nå nærmere 10 timer i strekk på natta (9 uker nå da)

Oi det var lenge. Med tanke på at du ikke ammet med en gang heller. Trodde også man skulle legge de til med en gang uansett jeg, for å stimulere produksjonen

Vi prøvde å legge til. Men han ville ikke. Han tok to tak og slapp. Så da var det vist best å vente. Normal vekt.

Jeg vekker på dagtid, men lar henne sove på natta. Spurte da vi dro fra barsel om vi trengte å vekke henne hver tredje time når vi kom hjem (på natta). Da sa jordmora vi pratet med at det ikke var nødvendig. Både vi og henne trengte søvn.

Hun gikk ned endel på sykehuset, men var over fødselsvekt igjen 9 dager etter. Så hun får nå nok mat vil jeg tro! 16 dager nå, og kjennes nå ut som hun legger på seg jevnt og trutt når jeg bærer henne :)

Jeg fikk beskjed om at det var normalt at de brått sov så mange timer de første døgnene og det bare var å la henne sove. Var en jordmor som sa jeg skulle vekke hver tredje time hele døgnet siden hun hadde lav fødselsvekt. Jeg droppet dette i samråd med helsestasjonen, siden hun raste opp i vekt etter at melka kom i gang. Og hun sover nå nærmere 10 timer i strekk på natta (9 uker nå da)

Pumper du noe om natta når hun sover så lenge? Jenta vår er fem uker og sover seks timer i strekk om natta. Legger på seg som normalt, men får litt sprikende råd angående å pumpe om natta..

Pumper du noe om natta når hun sover så lenge? Jenta vår er fem uker og sover seks timer i strekk om natta. Legger på seg som normalt, men får litt sprikende råd angående å pumpe om natta..
Jeg har ikke pumpet noe nei. Har ikke noe spreng e.l, men har nok melk ihvertfall:) frøkna her legger godt på seg så da ser jeg ikke poenget med å stå opp for å pumpe:)
Jeg tror det er noe man må føle litt på selv egentlig, så lenge de går opp bra.
Og om jeg skulle ha hatt behovet så hadde jeg nok heller lagt henne til enn å pumpe, tror det har bedre effekt for produksjon, fordi jeg selv også får mer hvile av det:)

Det kommer helt an på tenker jeg. Hvis det ikke er noen spesiell grunn til å vekke for mating så hadde jeg ikke gjort det. Forrige gang måtte jeg amme hver tredje eller andre time fordi hun hadde gulsot og trengte væske.

Nei nei nei.. Så lenge barnet trives, vokser som normalt og ikke er veldig veldig liten eller rematur, er det ingen grunn til å vekke en baby for å amme... om du er redd for produksjonen, kan du evt. pumpe deg... :-)

Jeg fikk beskjed om å vekke hver 4 time frem til hun var 3 uker, og hver 5 time frem til hun var 8 uker. Etter det hver 7 time til hun var 12 uker, så kunne jeg bare la henne sove så lenge hun ville :)

tror du bør det om barnet er under 3 kg eller ikke legger på seg...

Ang. pumping på natt, orket jeg ikke det. Men med nr2 som sov igjennom natta ved 3mnd hadde jeg lite melk ved 6mnd mot at jeg var som en ku med nr 1 på samme tidspunkt. Men jeg var mye mer uthvilt☺

Fikk ulike beskjeder vi også, da vi ga uttrykk for forvirring ble vi fortalt at den 3-4 t regelen er for å få igang melkeprod hos mor og/eller passe på at ungen legger på seg hvis lav vekt. Jeg fosset over i melk og mini var gjennomsnittlig mtp vekt så da var det bare å la han sove. Bare synd at innen vi fikk den beskjeden så var det slutt på nattefreden ;)

Vi gjorde det de første to månedene nesten. Hver 2 eller hver 3 time. Men dette var pga å gi henne mat siden hun slet med vektoppgang.

Nå sover hun til hun selv våker, og er helt selvregulert. Sålenge de legger på seg, og er eller fornøyde tenker jeg at de kan bare sove :)

Jeg måtte vekke annenhver time døgnet rundt i mange uker, men det var pga dårlig vektoppgang. Om barnet legger godt på seg er det vel ikke nødvendig.

Jeg ammet hver 2-3 time på barsel, men det var pga vekt. Etter vi kom hjem vekket jeg henne ikke for mat, men hun våknet som regel hver 3 time.

Den første tiden er det greit å amme ofte så man får i gang produksjonen og barnet suger bra :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Takk for alle svar. Gutten er kommet ut og tror det går ganske bra med ammingen denne gang. Har hvertfall nok melk og han våkner ca hver 3-4 time.

Back
Topp