Vekke baby?

Babysjuk92

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Septemberlykke 2021
Lille T sover så godt og tungt når han først sover. Har stort sett bare 2 gode søvnperioder på dagtid, men da kan han fort sove 4 timer eller mer hvis jeg ikke vekker han. På nettene sover han «bare» 3 og 2 timer i slengen. Burde jeg vekke lillegutt etter 2-3 timer på dagen i håp om å få de lengre søvnperiodene på natten? Eller vil dette snu av seg selv etterhvert? Skal ikke klage altså, vi er heldige som har en gutt som sover så godt når han først sover, men vanskelig å vite alt som førstegangs.

Sniker fra februar. Så lenge han spiser og følger vekstkurven sin så la ham sove. Man skal ikke vekke en sovende baby. Jeg lurte på det samme med gutten min men fant ut at han må få styre dette selv. Plutselig vil søvnperiodene forandre seg av seg selv. Min har nå hatt 4 netter på rad der han har sovet hele natta og det kom helt av seg selv og selv om han sover veldig mye i løpet av dagen. Skjønner at bare 2 timer i slengen med søvn på natta er utmattende da min også var slik men det vil forandre seg av seg selv. Bare hold ut [emoji4]

Sniker fra februar.
Slik var jenta vår også, intill for tre dager siden hvor hun har sovet 6-7t gjennom natta. Hun har også to lange lurer på dagen hvor hun sover tungt og må vekkes. Helsesøster har sagt jeg bør få i henne mat hver tredje time gjennom dagen - slik at hun "spiser seg opp til natten". Det snudde helt plutselig- uten at jeg har gjort noe annerledes, og hun sover nå natten gjennom selv om hun sover mye på dagtid..

Hun er 6uker.

Vi vekket ikke, men passet på å holde han litt våken mellom slaga på dagtid så det gradvis ble mer naturlig at de lengre soveperiodene kom på natt. Altså at vi forsøv de 2/3 x 4 timene han hadde på dagtid til å ende opp på natt. Helt nødvendig da han ikke er enebarn og vi ikke kan være våken både dag og natt

Sniker fra februar.
Slik var jenta vår også, intill for tre dager siden hvor hun har sovet 6-7t gjennom natta. Hun har også to lange lurer på dagen hvor hun sover tungt og må vekkes. Helsesøster har sagt jeg bør få i henne mat hver tredje time gjennom dagen - slik at hun "spiser seg opp til natten". Det snudde helt plutselig- uten at jeg har gjort noe annerledes, og hun sover nå natten gjennom selv om hun sover mye på dagtid..

Hun er 6uker.
Stusser litt over atdin helsesøster sa det. Her får jeg helt motsatt beskjed. La han sove så lenge han legger på seg og har våte bleier.

Stusser litt over atdin helsesøster sa det. Her får jeg helt motsatt beskjed. La han sove så lenge han legger på seg og har våte bleier.

Stussa jeg også, jeg har heller ikke fått noe beskjed om å mate innen 3 timer. Min t.o.m regulerer menge mme han drikker så jeg slipper å telle ml han får i seg. Hvis han har stor appetitt en dag, drikker han mindre neste dag. Fikk bekrefta på helsestasjon at han legger på seg normalt så ikke noe stress her i huset

Men det vil jo være forskjell på å vekke for å gi mat og aktivt styre våkentid/vekke for få forskjell på dag og natt. Så ikke rart hs sier man ikke skal vekke for å gi mat når det er våte bleier og baby legger på seg:happy:

Men det vil jo være forskjell på å vekke for å gi mat og aktivt styre våkentid/vekke for få forskjell på dag og natt. Så ikke rart hs sier man ikke skal vekke for å gi mat når det er våte bleier og baby legger på seg:happy:
Men her trengte jo ikke den personen som fikk den beskjeden å bekymre seg nettopp fordi det var våte bleier og god vektoppgang. :) Derfor er det fremdeles rart å få den beskjeden.

Back
Topp