Vekke baby for «kveldsmat»

Bringebærpudding

Gift med forumet
Assistert-jentene
Julikulene 2020
Gutten min er 24 dager, og den første uken hans måtte han mates hver 2-3 time med kopp/flaske hele døgnet. Måtte da vekkes, og vi kunne «time» litt utifra når vi selv legger oss. Har etter dette fortsatt å skrive ned og følge med på matingen, og han spiser stort sett hver 2-4 time (hvor han sier ifra.) vi ammer/gir mme på dagen, og han får mme på natta.

spørsmålet er, er det feil av meg å f.eks vekke han klokken 23 for kveldsmat? Da har han f.eks spist klokken 20 før det. Så legger vi oss sammen etter dette og vi får ofte 3-4 gode timer søvn selv da før han våkner for ny flaske.
 
Nå har ikke jeg noen egen erfaring å henvise til, men jeg har forstått det slik på ammehjelp gruppen på Facebook at det er innenfor å vekke så hver 2-3 time for å spise. Isåfall om det er for å sørge for vektøkning :)
men som sagt, har ingen egen erfaring å vise til
 
Jeg ville gjort det helt klart. Nå har jeg mest vært borti folk som ammet babyene i søvne for å få en sånn god periode med søvn, men kan ikke se for meg at det du foreslår skal være feil :happy:
 
Tror dette er kanskje om og men, det jeg iallefall har fått beskjed om er at den første tiden skal de vekkes til måltid for å få vektøkning. Når den er stabil og bebisen våkner selv etter mat så er det ikke nødvendig å vekke de lengre.

Min er nesten 6 uker gammel, han vil ha mat hver 2-3 timer på formiddag og ettermiddag. Hver 2 timer på kveld før han kan gå fra 2 til 4 timer før han ønsker mat (om natten). Det sies jo at barn skal få sove når de sover siden hjernen utvikler seg mest i søvnperiodene. Og i de 3 første mnd har de ikke søvnrytme, så i mine øyner føler jeg for å la guttungen sove når han sover. Men dette er så forskjellig og det er alltid øyeblikk der en må vekke barnet sitt av ulike grunner, så syns du skal gjøre det du føler er best for dere.
 
Forrige gang jeg hadde en nyfødt fikk jeg beskjed om å aldri vekke baby for mat med mindre det var gode grunner til det (som feks at det er vanskelig å gå opp i vekt osv). Så jeg har aldri gjort det, og kommer ikke til å gjøre det nå heller :)
 
Har aldri vekket mine for mat. Har ammet og de har styrt dette selv. Ved melkespreng har jeg pumpet på natten. Ser ingen grunn til å vekke babyen med mindre babyen er undervektig og du har fått beskjed på helsestasjonen eller av lege å gjøre det.
 
Jordmor sa at baby skal ha mat 8-12 ganger i døgnet (alt etter hvor stor baby er når baby er født). Max 4 timer mellom måltidene, for ellers hopper baby over et måltid. Jeg forstod det sånn at jeg da isåfall skulle vekke baby hvis baby sov. Men mulig det hadde noe å si hvor mye baby veier..
 
Jordmor sa at baby skal ha mat 8-12 ganger i døgnet (alt etter hvor stor baby er når baby er født). Max 4 timer mellom måltidene, for ellers hopper baby over et måltid. Jeg forstod det sånn at jeg da isåfall skulle vekke baby hvis baby sov. Men mulig det hadde noe å si hvor mye baby veier..

Det er kun nødvendig dersom barnet ikke går opp nok i vekt. Ellers er det en gyllen regel på at man aldri skal vekke babyer for mat :)
 
Enig med de andre som har svart her. Det kommer an på om baby sliter med å gå opp i vekt eller det er en annen grunn til at man MÅ vekke. Vi måtte vekke vår førstefødte hver 2-3 time da han var prematur og slet med å gå opp i vekt. Denne gangen har vi fått beskjed at lillebror selv kan styre når han skal ha mat, så lenge han virker fornøyd, går opp i vekt osv. :)
 
Her vekkes ikke baby direkte for mat. Men når vi skal legge oss, så må jo baby transporteres til soverom og få ny bleie osv, så da blir det automatisk litt spising også.
 
Gjør akkurat det som funker for deg!!! Kan umulig skade å vekke han 1 gang per døgn hvis det gir deg bedre søvn. Man får jo tross alt den beste søvnen tidlig på natta og uthvilt mor er sunt for babyen.
 
Ammet alltid første når jeg la meg- uansett, slik at jeg drøyde tiden frem til neste amming :) hun sov som regel gjennom hele ammingen- så det var deilig :)
 
Back
Topp