Vekk barna når de er syke!

girlypai

Elsker forumet
noen som hadde postet denne på juniforumet. syntes alle bør få med seg denne! [:)]

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7463339

Det faller seg veldig naturlig å følge ekstra med når barnet er sykt. men syntes denne var verdt at alle fikk med seg. siden han sier at ting kan skje på natten, selvom de blir lagt med en litt høyere feber enn normalt. for den øker jo gjerne i løpet av natten, og barna våre er jo så små og skjøre.

ORIGINAL: CIlen

Det er viktig og følge med, ja og jeg kommer helt sikkert til og være hysterisk de første gangene han er syk.
Men....jeg kan ikke huske at jeg ble vekka når jeg var liten og syk, og det gikk bra det og.

ORIGINAL: FrkLettpåtå

ORIGINAL: Piksi

Det er viktig og følge med, ja og jeg kommer helt sikkert til og være hysterisk de første gangene han er syk.
Men....jeg kan ikke huske at jeg ble vekka når jeg var liten og syk, og det gikk bra det og.

Da er nok alle hysteriske.. Er nok ganske normalt å følge med de små når de ikke er helt i form. Man følger jo med alt annet.
Liker ikke ordet hysterisk jeg, syns det er et ord som ikke hører hjemme i foreldreverden. Man gjør det man føler for, og føler man at noe er galt så både dobbelsjekker og trippelsjekker man. Å være slapp tjenesten vinner ingen med..

Tror ikke jeg heller ble vekt da jeg var lita, men da tullemor hadde feber i forbindelse med vaksine så vekte jeg henne på natta for å se om jeg fikk kontakt med henne. Hun sov veldig mye og var ganske borte bare hun hadde 38,9 i feber..
Jeg vekte og sjekket henne da pga at jeg selv ble alvorlig syk av den samme vaksinen da jeg var lita. Ble så syk at jeg fikk ikke de to andre, kun den første.. Syns ikke jeg var hysterisk.. [:)] Er naturlig å være redd for småtrollene våre..

signerer hvert ord!! [:)]

Har en feber-syk liten gutt her.. Igår når vi la oss valgte vi å ikke gi paracet fordi vi syntes den var i grenseland i forhold til om paracet var nødvendig (38,2).. Derfor fulgte jeg med på O gjennom natten.. Alt fikk fint frem til kl 0500.. Då var han mye varmere enn tidligere på natten. Ved måling var temperaturen oppe i 40,3.. Fikk Paracet og mat og temperaturen gikk fort ned, sånn at både mor, far og barn kunne sove videre uten å være bekymret..

Hadde ikke falt meg inn å ikke sjekket han igjennom natten dersom O hadde feber når han ble lagt.. Men gjerne ikke vekket uten at han var varm..

Jeg gir ALLTID febernedsettende når det bikker 38. Det er fordi barn ofte får høy feber fort.
Syns det er en grei regel. Spesielt når de skal legges og man ikke kan følge med så masse [:)]

ORIGINAL: LoveMyLife

Jeg gir ALLTID febernedsettende når det bikker 38. Det er fordi barn ofte får høy feber fort.
Syns det er en grei regel. Spesielt når de skal legges og man ikke kan følge med så masse [:)]

jeg også! [:)]

ORIGINAL: mklu83

Har en feber-syk liten gutt her.. Igår når vi la oss valgte vi å ikke gi paracet fordi vi syntes den var i grenseland i forhold til om paracet var nødvendig (38,2).. Derfor fulgte jeg med på O gjennom natten.. Alt fikk fint frem til kl 0500.. Då var han mye varmere enn tidligere på natten. Ved måling var temperaturen oppe i 40,3.. Fikk Paracet og mat og temperaturen gikk fort ned, sånn at både mor, far og barn kunne sove videre uten å være bekymret..

Hadde ikke falt meg inn å ikke sjekket han igjennom natten dersom O hadde feber når han ble lagt.. Men gjerne ikke vekket uten at han var varm..

åj! ja ikke sant, kjente at jeg ble skikkelig bekymret når du sa over 40. jeg er livredd for det selv, da lillegutt nettopp har vært syk. feber steg veldig på natten og han var knall rød i kinnene. følte at hele gutten kokte. han hadde 38 når han ble lagt, og hadde 39 på natten. kjente at jeg ble kjempe bekymret men en paracett og litt vann fikk tempen hans ned i løpet av en time. jeg klarte ikke å sovne igjen før tempen hans gikk ned.. syntes det er så vemmelig og blir så redd merker jeg...
vet ikke om det er fordi jeg er førstegangs, eller man blir like bekymret (hysterisk vil enkelte kalle meg fordi jeg gir paracett ved over 38 i feber) hver gang...

er det riktig å kle av de til bare bleia og helseteppet da? for å få ned temperaturen? [8|]

ORIGINAL: girlypai

ORIGINAL: mklu83

åj! ja ikke sant, kjente at jeg ble skikkelig bekymret når du sa over 40. jeg er livredd for det selv, da lillegutt nettopp har vært syk. feber steg veldig på natten og han var knall rød i kinnene. følte at hele gutten kokte. han hadde 38 når han ble lagt, og hadde 39 på natten. kjente at jeg ble kjempe bekymret men en paracett og litt vann fikk tempen hans ned i løpet av en time. jeg klarte ikke å sovne igjen før tempen hans gikk ned.. syntes det er så vemmelig og blir så redd merker jeg...
vet ikke om det er fordi jeg er førstegangs, eller man blir like bekymret (hysterisk vil enkelte kalle meg fordi jeg gir paracett ved over 38 i feber) hver gang...

er det riktig å kle av de til bare bleia og helseteppet da? for å få ned temperaturen? [8|]

Har en bekjent som er overlege han sier at en ikke trenger gi paracet med en gang en har feber, og er for så vidt enig med det.. Men då må en også være oppmerksom på den lille hele tiden om feberen stiger.. For som dere sier den stiger fort på små barn..
Heldigvis har O god effekt av paracet, og effekten kommer fort..

Men kjenner eg er mer nervøs når han har feber enn når han bare er litt forkjølet..

Vært til lege idag.. Kan ikke finne noe gale med gutten heldigvis.. Mulig en barnesykdom.. Legevaktslegen var ikke sikker.. Men har skrevet notat om at jeg må få time imorgen for å lytte på lunger, se i hals, ører, ta ny CRP osv.. For å se om det er noe som er på vei å gå over eller ikke..

Fikk beskjed om at vi kunne gi paracet 125 gr x 3 i døgnet, om feberen var veldig høy kunne en gi en 4.gang..

Kledde forresten også av han slik at han skulle bli kjøligere..

ORIGINAL: LoveMyLife

Ville ikke gitt febernedsettende så fort, så sannt allmenntilstanden er ok og barnet ikke har spesielle smerter.
Og grunnen er: Bakterier og virus trives best med 37 grader. Mange tror at det er bakteriene eller viruset som skrur opp kroppens temperatur, men det er feil. Grunnen til at en får feber er at kroppen skrur opp temperaturen for å bekjempe viruset/bakteriene. Det er en av kroppens forsvarsmekanismer. Når temperaturen stiger formerer virusene/bakteriene seg senere eller rett og slett dør av det.
Så feber opp til 39,5 er gunstig - ikke farlig for kroppen men farlig for inntrengerne. Blir den høyere begynner det å kunne få ugunstige efekter på kroppen og derfor er febernedsettende lurt å gi. Derfor er det anbefalt å gi febernedsettende ved en temperatur som overstiger 39 grader.....

Så ved å gi barnet febernedsettende ved 38 grader gjør en barnet en bjørnetjeneste....

Back
Topp