Veien mot svangerskapsforgiftning

Dere som har fått ekstra oppfølging i gjennom svangerskapet pga påbegynnende eller pågående svangerskapsforgiftning. Hva var deres første tegn? Og hvordan utviklet det seg videre? Ble det oftere kontroller eller ble du lagt inn til observasjon? Og blir det planlagt igangsetting eller keisersnitt, eller skal du prøve å gå helt til termin?

Jeg har hatt veldig varierende blodtrykk i svangerskapet, men mest høyt. På mandag var jeg hos legen for å få ny sykmelding og sjekket derfor blodtrykket, det var visst veldig bra igjen. Men når jeg kom til jordmor på fredag var det høyt igjen 140-145/90-95, undertrykket har aldri vært så høyt i svangerskapet før nå. Samtidig hadde jeg utslag på proteiner i urinen 1-2, samt noen bakterier. Jordmor tok derfor en telefon til sykehuset og jeg skal inn dit på mandag for videre sjekk og er kjempe spent på hvordan det ligger an da. Skal sies at jeg føler meg fin i formen, med hverken hodepine eller magesmerter. Men som jordmor sa, det er viktig å ta blodtrykket på alvor for å fange opp de som får svangerskapsforgiftning tidligst mulig.

Hvordan går det med deg?
 
Hvordan går det med deg?

Jeg blei lagt inn og satt i gang 14. Desember da blodtrykket fortsatt varierte og ble litt høyere, men ikke alvorlig høyt (152/92 var det høyeste, så fikk en blodtrykks tablett som ga meg perfekt blodtrykk) samt at lillegutt ikke vokste så veldig mye som forventet. Kunne fint gått til enda nærmere termin, da alt av blodprøver var fint. Men helt greit å bli satt i gang også :) Lillegutt ble født torsdag 19. Desember etter en lang ventetid med både ballong, modningspiller, for så å bli tatt vannet på og få drypp. Alt står bra til med oss og vi nyter jula som en familie på tre :)
 
Jeg blei lagt inn og satt i gang 14. Desember da blodtrykket fortsatt varierte og ble litt høyere, men ikke alvorlig høyt (152/92 var det høyeste, så fikk en blodtrykks tablett som ga meg perfekt blodtrykk) samt at lillegutt ikke vokste så veldig mye som forventet. Kunne fint gått til enda nærmere termin, da alt av blodprøver var fint. Men helt greit å bli satt i gang også :) Lillegutt ble født torsdag 19. Desember etter en lang ventetid med både ballong, modningspiller, for så å bli tatt vannet på og få drypp. Alt står bra til med oss og vi nyter jula som en familie på tre :)

Gratulerer så mye! :) Sikkert like greit å få han ut da :) Var igjennom omtrent det samme i fjor (SF og dårlig vekst), omtrent et år før deg, så veldig gjenkjennelig.. kos dere masse med den lille!
 
Gratulerer så mye! :) Sikkert like greit å få han ut da :) Var igjennom omtrent det samme i fjor (SF og dårlig vekst), omtrent et år før deg, så veldig gjenkjennelig.. kos dere masse med den lille!
Takk for det :rolleyes: Vi koser oss masse! Ja, da vet du hva jeg var gjennom da :D
 
Takk for det :rolleyes: Vi koser oss masse! Ja, da vet du hva jeg var gjennom da :D

Ja, og da jeg kom over tråden din så var det så gjenkjennelig at jeg måtte høre hvordan det gikk :) var han stor han lille din? Gikk fødselen greit?
 
Ja, og da jeg kom over tråden din så var det så gjenkjennelig at jeg måtte høre hvordan det gikk :) var han stor han lille din? Gikk fødselen greit?

Så hyggelig da :happy: Han var faktisk større enn vi trodde, hele 3110 og 50 cm lang :rolleyes: Fødselen gikk greit, lå på føden i 17 timer hvor 11 av dem var i aktiv fødsel. Midt på natten var det nesten så det blei hastekeisersnitt fordi pulsen hans sank hele tiden og jordmora måtte drive å dytte på hodet for at han skulle få opp pulsen , men heldigvis så gikk det seg til. Var flinke leger som informerte godt og ikke snakket over hodene på oss, men heller med oss og forklarte alt dem diskuterte :Heartpink På det tidspunktet var jeg så sliten og ville veldig gi opp, for da var smertene så vonde og epiduralen fungerte kun på ene siden i starten. Så på den tiden kunne jeg gjerne ønsket at de tok keisersnitt, men nå i ettertid er jeg glad for at epiduralen vegybte å fungere så fort jeg la meg på den siden den ikke fungerte samt at jeg fikk noen ekstra trykk på epiduralen. Det var en lang og intens fødsel, men jeg kunne ikke vært for uten, for en medtringsfølelse når du etter 17 timer endelig ligger med det mest dyrebare i armene dine :Heartpink
 
Back
Topp