Veien mot en sunnere livsstil

Perleonske_94

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Marsboere 2020
Septemberlykke 2024
Prøver meg forsiktig her også.
Vekt har alltid vært en utfordring for meg. Brød/boller/bakverk og sjokolade har vært mine store syndere i alle år. Har jeg forstått riktig kan cravings på dette være tegn på andre mangler i kroppen.
Har veldig lett for å kjede spise som heller ikke er veldig bra.

Fokus på kosthold og trening har gått veldig i perioder siden videregående. Vekt trigget meg mest når jeg så den hadde bikket over 100 tallet. Vekt ved p-pilleslutt i 2018 var 104 kg. De neste 6 mnd gikk jeg ned 10 kg, med hjelp av metformin og motivasjonen for ivf forsøkene vi holdt på med. Juli 2019 ble jeg gravid og gikk opp totalt 12 kg. Alt var borte noen uker etter fødsel. Iløpet av det neste året var jeg nede på 84 kg. Fullammet og spiste lite, så det var ingen permanent eller sunn vektnedgang.
Sakte men sikkert gikk vekten opp igjen grunnet dårlig matvalg og lite bevegelse. Den er nå tilbake på 104 kg.

Det var raskt om min vekthistorie.

Ønsker å komme ned på 80-tallet igjen.
Motivasjonen min for det er
- bedre helse,
- Føle meg lettere
- mer komfortabel i egen kropp både med og uten klær,

Drømmen om baby nr 2 er stor. Tanken om overvekt som en potensiell årsak til MA har tatt meg noen ganger, selvom alle sier det ikke er det. Allikevel vil jeg gjøre det jeg kan for å få ett bedre utgangspunkt for ett nytt svangerskap når det kommer.

Som skrevet har alt gått i perioder hos meg. Håper å skrive dagbok her kan gjøre meg litt mer strukturert og hjelpe meg å holde fokus litt lenger.

Fokuset i starten er å spise mer frukt og grønt, kutte ned på småspising av godteri, drikke mer vann og passe på porsjonstørrelsene mine.

Bevegelse bør det også bli mer av, men det blir som regel med en liten familietur i helgene.
 
Utgangspunktet jeg bruker for måltidsplanlegging er bmi kalkulatoren på melk.no. Følges ikke slavisk, men veileder meg litt på mengde og mellommåltider.
Målet er ned minst 0,5kg i uken.

Vekt:
2023
29.03 - 104,8 kg
05.04 - 104,3 kg
12.04 - 103,2 kg
20.04 - 105,2 kg
26.04 - 103,4 kg
03.05 - 103,3 kg
10.05 - 103,6 kg
17.05 - 103,3 kg
24.05 - 104 kg
31.05 - 103 kg
07.06 - 103,1 kg
14.06 - 102,6 kg
21.06 - 102,2 kg
28.06 - 101,6 kg
05.07 - 100,2 kg
11.07 - 99,6 kg
 
Last edited:
Får skikkelig testet viljestyrken om dagen. Det er få, men tunge ting som påvirker oss veldig i hjemmet om dagen. Veien til trøstespising er kort.

Klarte nesten en dag uten søtsaker. Men resten av sjokoladekaken jeg kjøpte igår fristet for mye litt etter frokost.
Ellers er jeg fornøyd med matinntaket for idag.

Påminnelse til imorgen: drikk mer vann.
 
Hvis du synes det er vanskelig å drikke nok vann anbefaler jeg kimola motivasjons drikkeflaske :) den finnes i ulike størrelser, og hjelper deg gjennom dagen :D
 
Hvis du synes det er vanskelig å drikke nok vann anbefaler jeg kimola motivasjons drikkeflaske :) den finnes i ulike størrelser, og hjelper deg gjennom dagen :D
Takk for tips
Varierer litt fra dag til dag hvor flink jeg er. Kjenner det i hodet når kvelden kommer. Men idag har generelt vært en litt dritt dag og da kommer drikke vann ned på prioriteringslisten.
 
Mange fristelser på jobb idag. Påskeegg lå det også på pulten min når jeg kom. Stolt over meg selv som ikke rørte noe av det :D
Nå er det bare å komme seg gjennom kvelden uten å synde med sjokoladen :wacky:
 
Kvelden igår besto av mye dårlig stemning. Endte med å trøstespise en pose kolibriegg istedefor kveldsmat.

Vanskelig å holde seg borte fra den sjokoladen :( ble en marsipanstang med i bilen fra handelen idag og resten av den mørke sjokoladen som lå hjemme.

Når det meste bare er dritt etter MA de siste 2-3 ukene, er det alt for lett å fortsette i gamle spor. Prøver å redusere mengden i det minste.
 
Ny måned, ny uke og nye muligheter.

I helgen ble det litt for mye kake og for lite vanlig mat. Bursdagsfeiringer begge dagene.
Igår var det jobb, og klarte unngå godteskålen de har stående fremme *stolt*. Nesten 1,5 liter vann fikk jeg også ned. Var flink hele dagen, men ødela det med en kvikk lunsj og pomfri til kveldsmat.
Idag har jeg tatt med knekkebrød og pålegg for å kunne spise både frokost og lunsj på kontoret. Målet må være å unngå sjokolade ikveld også. Det er ikke lett for tiden når dagene møter så mange andre utfordringer også.
 
Ny veiedag. Fornøyd med 0,5kg ned siste uken.
Følelsene og formen etter MA/SA er bedre og påvirker meg ikke så mye om dagen. Istedefor har vi andre ting som tar mye energi i hverdagen. Det resulterer i litt mindre bra matvalg. Med påsken på dør har vi, som sikkert de fleste, godteri i skapene. Blir fort til at det velges noen biter av det istedefor vanlig mat. Spesielt på kveldstid.

Idag har det blitt 9000 registrerte skritt på telefonen. Veldig fornøyd, sammenlignet med 1500-2000 som er til vanlig. Ser frem mot finere dager og forhåpentligvis mer lysten på fjellturer. Eller turer generelt.

Har tatt i bruk appen "Loose weight in 30 days" og fullført 3 dager på rad. Begynt på den flere ganger tidligere. Gir ikke opp målet om å klare de 30 dagene i strekk.
 
Påsken har bestått av sykdom på guttungen, lite bevegelse, lite mat for å kompensere for godteri. Matlysten har ikke vært den store heller. Helgen har gått litt i ett og nå ligger jeg med hodepine. Skapet er nesten tomt for sjokolade og ny uke med skjerpings i kostholdet står for tur. Har ikke fått trent de siste dagene, så må ta i ett tak der også igjen.
 
Veiedag
Ned 1,1 kg den siste uken.
Første delmål er å komme ned på 100 kg innen slutten av mai. Ifølge appen min er 40% av målet nådd.

Blitt mindre småspising mellom måltider og søtsuget har blitt delvis redusert. Det må komme enten av at inntaket har blitt redusert eller alle vitaminene jeg propper i meg gjør nytte og kroppen har ikke behovet for søtsaker på samme måte.
Veldig flink til å drikke vann på jobb eller ute på tur. Dårligere på det hvis store deler av dagen tilbringes hjemme - skjerpings der.
 
Frukt har blitt mer inkludert de siste dagene. Sjokoladen har blitt lettere å velge bort. Flinkere på mellommåltid for å slippe flere skivemåltider til dagen.

Kveldstur til en topp i nærheten ble valget på en barnefri fredag. Skikkelig god følelse å sette seg ned om kvelden etter det.
Jobber med å legge meg til mer fornuftig tidspunkt for å få litt mer stabilitet i hverdagen. I tillegg gjør det godt for kropp og sinn.

Håper dere har en fin helg :)
 
Demotiverende å se vekten vise +2 kg istedefor nedgang. Spesielt når jeg har blitt litt flinkere med matvalg. Vet vekt kan svinge litt gjennom syklusen også. Håper det er tegn på at mensen snart kommer.
 
Ned nesten 2 kg igjen. Godteri har blitt lett å velge bort og ikke minst redusere hvis jeg først skal ha noe. Om det er metformin, placebo eller bare endret tankegang som har redusert lysten er vanskelig å si. Forhåpentligvis en kombinasjon.

Noen som vet hvordan/om syklus har påvirkning på vektsvingninger?
 
Ned nesten 2 kg igjen. Godteri har blitt lett å velge bort og ikke minst redusere hvis jeg først skal ha noe. Om det er metformin, placebo eller bare endret tankegang som har redusert lysten er vanskelig å si. Forhåpentligvis en kombinasjon.

Noen som vet hvordan/om syklus har påvirkning på vektsvingninger?
Mange opplever at man går opp i vekt, at kroppen holder mer på vannet rett rundt mens :)
Kjempebra jobbet!
 
Mange opplever at man går opp i vekt, at kroppen holder mer på vannet rett rundt mens :)
Kjempebra jobbet!
Takk! :)
Da krysser jeg fingrene den kommer neste uke. Nå må jeg virkelig holde meg fokusert. Fått time til forsamtale offentlig og der ønsket de BMI på maks 32. Min er rundt 36 nå :bag:
 
Når fikk du time?
Stå på, dette går bra :)
Midten av juni. Tidligst oppstart i oktober ser det ut som. Forsto de ønsket den bmi'en pga mulig vektøkning under stimulering. Sist gikk jeg ned 10 kg på 6 mnd samtidig som 3 ferskforsøk, så satser på at dette skal jeg klare fint :)
 
Stabil vekt fra sist uke. Går ikke så raskt her i gården, men målet er livsstilendring og da trenger jeg ta endringene sakte men sikkert skal jeg holde ut.
 
Nå var det lenge siden sist og på tide med en oppdatering.
Vekten har stått stille frem til sist uke, hvor det var 0,8kg ned. Motivasjonen har ikke vært helt på topp når vekten vippet rundt det samme tallet hele tiden. Klarer fremdeles å holde meg borte fra søtsaker mesteparten av tiden. Frukt og grønt har fått litt større plass på menyen. Sist uke prøvde jeg ut forslag til matplan som var veldig motiverende. Klarte unngå å skli helt ut på telttur i helga, men en liten vei tilbake trengs.

Hadde forsamtale med Haugesund for en ukes tid siden og vi har foreløpig fått bekreftet uttak i slutten av oktober. Med forbehold at jeg klarer gå ned i vekt. Det betyr at vekten må ned rundt 10 kg innen midten av september. Ett prosjekt jeg sannsynligvis kunne klart selv, men med tidsrammen og alvorligheten i målet, stoler jeg ikke på meg selv akkurat her. 12 uker med oppfølging av online coach ble dermed bestilt. Skikkelig oppstart om en måned grunnet ferie. Planene er klare slik at jeg kan prøve meg litt frem i mellomtiden.

Planlegging og klargjøring merker jeg betyr mye for meg mtp hvilke matvalg som tas.
Nå er det alvor. Nekter å la vekten min være årsak for å utsette forsøket i høst.
 
Back
Topp