vegetarianer og prøver

Småspor

Betatt av forumet
Hei!
Jeg ble vegetarianer i begynnelsen av august i år, så jeg er ganske ny i dette og vet ikke om jeg har all infoen på plass.
Vi prøver å bli gravide, og jeg lurer da på i den forbinnelse om det å være vegetarianer kan ha noen innvirkning på fruktbarheten? jeg har de tre siste syklusene hatt veldig ureglemessig syklus, samt veldig lang. 42, 50 og nå 39 dager (normalt er/var den på 31dager). men dette startet rett før jeg ble vegetarianer, så jeg er usikker på om det har noen sammenheng.
Jeg spiser bønner ect istedenfor kjøtt, og får i meg melk og egg. men får også i meg mye soyaprodukter. Tar vitmintillskudd: jern, b12, dvitamin, cvitamin, omega3, folat og jod.

Kan det påvirke prøvingen?
er soya skadelig?
 
Hei!
Jeg ble vegetarianer i begynnelsen av august i år, så jeg er ganske ny i dette og vet ikke om jeg har all infoen på plass.
Vi prøver å bli gravide, og jeg lurer da på i den forbinnelse om det å være vegetarianer kan ha noen innvirkning på fruktbarheten? jeg har de tre siste syklusene hatt veldig ureglemessig syklus, samt veldig lang. 42, 50 og nå 39 dager (normalt er/var den på 31dager). men dette startet rett før jeg ble vegetarianer, så jeg er usikker på om det har noen sammenheng.
Jeg spiser bønner ect istedenfor kjøtt, og får i meg melk og egg. men får også i meg mye soyaprodukter. Tar vitmintillskudd: jern, b12, dvitamin, cvitamin, omega3, folat og jod.

Kan det påvirke prøvingen?
er soya skadelig?

Hei Bibs,

Det finnes ikke dokumentasjon på at et vegetarisk kosthold påvirker fruktbarheten. Mangel på energi og næringsstoffer kan imidlertid påvirke fruktbarhet og menstruasjonssyklus. Det virker som du er bevisst på hva du spiser, og det er bra at du tar tilskudd dersom du har behov for dette.

Nyere undersøkelser viser at gravide kvinner i Norge ofte får i seg for lite jod, og dette næringsstoffet er veldig viktig for utviklingen av fosteret. Du kan lese mer om jod her. Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til jod i det norske kostholdet. Du kan lese mer om viktigheten av melk og meieriprodukter i et vegetarisk kosthold her.

Dersom du er usikker på om du får i deg de næringsstoffene du trenger og du har spørsmål rundt syklusen din, anbefaler jeg at du tar kontakt med fastlegen din.

Du kan lese mer om kosthold når du prøver å bli gravid, her.

Lykke til!
 
Back
Topp