Vegansk tilbehør til lam

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Vi skal ha huset fult i påsken til påskelam noe om utgikk de to siste årene.
En av de som kommer har blitt veganer.

Jeg tenker at jeg kan lage en vegansk rett som for de som spiser kjøtt kan ha som tilbehør, og denne personen kan ha som hovedrett.

Noen med et forslag til en vegansk rett som vil passe sammen med lam?

Ovnsbakte rotgrønnsaker og poteter.

Ovnsbakte rotgrønnsaker og poteter.
Tusen takk.
Det hadde jeg egentlig tenkt å ha uansett, men da putte poteter og grønnsakene under lammet, kanskje jeg rett og slett bare skal putte noe i en ildfast form også å ha vedsiden av slik at det ikke kommer i kontakt med kraft fra lammet

Nå er det bare meg (i en fase av å bli veganer) - jeg hadde følt meg noe «lite viktig» når mitt livssyn skulle reduseres til å være ett tilbehør. Som for meg da skal framstå som hovedrett. Også for veganere er kokte grønnsaker og saus ett tilbehør. Ville fått sånn feeling av at man blir generalisert og at folk tror veganere sitter og spiser gulrot til middag hver dag… :bag:

Det være sagt - om man hadde kommunisert om det før måltidet og du sier f.eks at det er vanskelig å få tid til en… whatever, nøttestek? Eller å kjøpe inn veganske frikadeller (kanskje spiser vedkommende ikke ferdigprodukter?) og vi prater litt om det - så ville jeg hatt forståelse for det og ikke blitt så «skuffet» / følt meg så «lite viktig». Særlig siden det er så utrolig enkelt å kjøpe en pakke vegansk *sett inn hovedrett* eller smelle sammen noe som minner om en hovedrett til grønnsaker.

Men det er nå meg, jeg er jo gravid og fintfølende så kan hende det er det :p :)

Nå er det bare meg (i en fase av å bli veganer) - jeg hadde følt meg noe «lite viktig» når mitt livssyn skulle reduseres til å være ett tilbehør. Som for meg da skal framstå som hovedrett. Også for veganere er kokte grønnsaker og saus ett tilbehør. Ville fått sånn feeling av at man blir generalisert og at folk tror veganere sitter og spiser gulrot til middag hver dag… :bag:

Det være sagt - om man hadde kommunisert om det før måltidet og du sier f.eks at det er vanskelig å få tid til en… whatever, nøttestek? Eller å kjøpe inn veganske frikadeller (kanskje spiser vedkommende ikke ferdigprodukter?) og vi prater litt om det - så ville jeg hatt forståelse for det og ikke blitt så «skuffet» / følt meg så «lite viktig». Særlig siden det er så utrolig enkelt å kjøpe en pakke vegansk *sett inn hovedrett* eller smelle sammen noe som minner om en hovedrett til grønnsaker.

Men det er nå meg, jeg er jo gravid og fintfølende så kan hende det er det :p :)

Hva tenker du da om å tilsette kikerter til grønnsakene eller kjøpe typ veganske kjøttboller/ lignende å ha til? :)

Personen selv har sagt at jeg får gjøre noe ekstra og i verste tilfelle kan bare spise brokkoli.
Det passer ikke meg helt, derfor jeg spør om det er noen veganske hovedretter hvor det kan passe å ha lam ved siden av.
Med andre ord, jeg her tenkt å lage noe ordentlig vegansk hovedrett, og siden veganske hovedretter ofte inneholder ingredienser man ofte bruker ved siden av kjøtt tenkte jeg av denne hovedretten også kunne bli brukt som tilbehør.

Jeg skjønner tankegangen din, men har snudd litt på den

Jeg tror det kan passe bra med en vegansk variant av sheperds pie - i den er det tradisjonelt brukt lam. Nettsiden vegetarentusiast har en god oppskrift på vegansk sheperds pie :) Tenker det kan være en fin vegansk hovedrett og fungere som tilbehør til de som vil ha kjøtt.

• Liker
Reactions: HCS
Jeg ville nok laget veganske kjøttboller og brukt samme krydder som til lammet. På den måten vil tilbehøret til lammet også passe smaksmessig og alle får «lik» mat.

Du kan jo prøve deg på en enkel vegansk stek :) Namastek :p

Bruk et par pakker formbar farse (naturli shape me er veldig god) og krydder som passer til lam. Ha i litt diverse grønnsaker, vegansk feta (de har en vegansk salatblokk på Coop) og kanskje noe tørka bær som passer til. Kjøp en ferdig pakke butterdeig, og form deigen som en stek og ha butterdeig utenpå. Enkelt og veldig godt!

Saus er enkelt å veganisere. Bruk gryr fløte istedet for fløte, smaker kjempegodt :)

Jeg lager ofte grønnsaksgrateng da den ene datteren min er vegetariener. Det er null problem å lage den vegansk, har gjort det det selv mange ganger. Koker pasta, lager hvit saus; valgfri melkevariant, så tilsetter jeg grønnsaker og topper med ost; Man kan bruke vegansk ost eller brødsmuler o.l som topping.

Du kan jo prøve deg på en enkel vegansk stek :) Namastek :p

Bruk et par pakker formbar farse (naturli shape me er veldig god) og krydder som passer til lam. Ha i litt diverse grønnsaker, vegansk feta (de har en vegansk salatblokk på Coop) og kanskje noe tørka bær som passer til. Kjøp en ferdig pakke butterdeig, og form deigen som en stek og ha butterdeig utenpå. Enkelt og veldig godt!

Saus er enkelt å veganisere. Bruk gryr fløte istedet for fløte, smaker kjempegodt :)
Sikkert greit å bruke butterdeig uten smør isåfall.

Korrigerer meg selv her, -ferdig butterdeig har som regel olje/margarin og ikke et lite hint engang av smør.
Stemmer ;)
Vært veganer i noen år nå, og de fleste paideiger/butterdeiger jeg har kommet over har vært helt veganske :)

Back
Topp