Veganere

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Først av alt: Stiller spørsmålene under av nysgjerrighet! Hvis noen føler seg tråkket på tærne, så er ikke det meningen! Og jeg ønsker ikke debatt om vegansk kosthold eller om det er rett at foreldre velger dette for barna sine.

Ammer veganere barna sine om barna også er veganere? Og dersom det er behov for tillegg eller mor ikke kan amme, hvordan gjøres det da med MME?
 
Først av alt: Stiller spørsmålene under av nysgjerrighet! Hvis noen føler seg tråkket på tærne, så er ikke det meningen! Og jeg ønsker ikke debatt om vegansk kosthold eller om det er rett at foreldre velger dette for barna sine.

Ammer veganere barna sine om barna også er veganere? Og dersom det er behov for tillegg eller mor ikke kan amme, hvordan gjøres det da med MME?
Det lurer jeg også litt på, men det er nok umulig å ha en bebis som skal være vegan :rolleyes:
 
Rart med alt man plutselig lurer på :p Sitter i ammetåke med nyfødt baby og bruker mange timer i sofaen på amming, så da har man plutselig god tid til å lure på ting ;)
Hihi, Ja, jeg lurer også ofte på masse rart :p Samboeren min rister bare på hodet av meg til tider :p Verden er interessant :p
 
Ammer veganere barna sine om barna også er veganere?
- Jeg kjenner en del veganere og alle har ammet barna sine. Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Det er jo forskjell på morsmelk og kumelk :)

Dersom det er behov for tillegg eller mor ikke kan amme, hvordan gjøres det da med MME?
- Det finnes MME som ikke er basert på kumelk, Neocate for eksempel.
 
Ammer veganere barna sine om barna også er veganere?
- Jeg kjenner en del veganere og alle har ammet barna sine. Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Det er jo forskjell på morsmelk og kumelk :)

Dersom det er behov for tillegg eller mor ikke kan amme, hvordan gjøres det da med MME?
- Det finnes MME som ikke er basert på kumelk, Neocate for eksempel.

Takk for svar :) Skjønner at det er forskjell på morsmelk og kumelk, men vi er jo pattedyr vi også. Mulig det blir feil å si at morsmelk er er animalsk produkt? Vet det finnes MME uten kumelk, ettersom eldste hadde allergi og drakk Neocate. Vi fikk den på blå resept, så betalte ikke noe. Men en boks koster ellers rundt 600 kr, så er en betydelig kostnad.
 
Takk for svar :) Skjønner at det er forskjell på morsmelk og kumelk, men vi er jo pattedyr vi også. Mulig det blir feil å si at morsmelk er er animalsk produkt? Vet det finnes MME uten kumelk, ettersom eldste hadde allergi og drakk Neocate. Vi fikk den på blå resept, så betalte ikke noe. Men en boks koster ellers rundt 600 kr, så er en betydelig kostnad.

Poenget er jo at man ikke skal frarøve melk fra kalven, for å konsumere den selv. Brystmelken blir jo gitt til barnet, som den skal.
 
Poenget er jo at man ikke skal frarøve melk fra kalven, for å konsumere den selv. Brystmelken blir jo gitt til barnet, som den skal.

Mer spesifikt; poenget er vel at for å produsere melk i dagslaget så er det umulig å kjøpe noe melkeprodukt i butikken uten at dyrene som er utsatt for produksjonen ikke har levd et bedritent liv (inkl. kalven). Hadde man kunnet høste melk uten å skade kalven og kua, er det vel mange veganere som ikke hadde hatt noe problem med det som sådan :)
 
Takk for svar :) Skjønner at det er forskjell på morsmelk og kumelk, men vi er jo pattedyr vi også. Mulig det blir feil å si at morsmelk er er animalsk produkt? Vet det finnes MME uten kumelk, ettersom eldste hadde allergi og drakk Neocate. Vi fikk den på blå resept, så betalte ikke noe. Men en boks koster ellers rundt 600 kr, så er en betydelig kostnad.
Kumelk er jo ment for kalven og menneskemelk er ment for menneskebabyer. Amming er helt innafor for veganere fordi melken er ment for og blir gitt til babyen. Det er ingen tvang involvert, hvis du skjønner. Det er jo ikke naturlig at mennesker drikker kumelk :)
 
Om man lurer på sånt går det jo an å Google :p

Uansett, jeg er ikke veganer, men veganere ammer i aller høyeste grad barna sine. De mener mødres melk er for egne barn :) Kuers melk er ment for kalvene deres. Det er ikke meningen fra naturens side at man skal holde melkeproduksjonen kunstig i gang etter at kalvene ikke lenger ammes, og det er vel først og fremst etiske hensyn som gjør at veganere mener man ikke skal drikke kumelk. I tillegg til at de mener man kan ha et fullverdig kosthold basert på ikke-animalske produkter. De er ofte også opptatt av miljøvern, og det er jo mer miljøvennlig å amme egne barn. Blir mye mindre søppel :)

Det finnes MME basert på soyamelk, som jeg vil tro de foretrekker om de må gi barna MME. Men jeg vil også tro mange av dem en pragmatiske nok til å gi barna MME basert på kumelk også. Da vil jeg tro de foretrekker økologisk.

Husker da jeg var liten trodde jeg at alle homofile var fjollete skruller (for å sette det litt på spissen). Medieskapt bilde. Så ble jeg etterhvert kjent med homofile og fant ut at de var helt vanlige folk. Mange av de homofile mennene var maskuline, og mange av de lesbiske kvinnene var feminine.

På samme måte danner media (og kommentarfelt) et bilde av at veganere er en gjeng ekstremister som hater bæ bæ lille lam. Men jeg har i flere sammenhenger møtt veganere som absolutt ikke passer inn i den stereotypien. Men alle de vanlige kjedelige menneskene, enten de er homofile, veganere eller muslimer, vil ikke media fortelle om. Det er jo kjedelig og ingen som klikker på eller kommenterer slike artikler.

Så media og sosiale media bidrar til å skape flere fordommer og større splittelse.

Vi er stort sett hyggelige, vanlige mennesker alle, enten vi tror på Allah eller ikke, liker menn eller kvinner, koser oss med ribbe eller foretrekker vegisterkaker.

:)
 
Jeg er ikke veganer. Men fikk et barn med kumelk allergi. Fikk da morsmelk erstatning basert på soya. Pga allergi fikk jeg da alt dekket av staten. Så betalte ikke noe og fikk så mye som jeg vil. (Ammet også) Så ja det finnes gode erstatninger hvis du ikke vil ha MME basert på kumelk.
Eneste ulempe med det som kan skje...skjedde hos mitt barn. Er at når han levde på soya produkter til han var 4år så (ble da kvitt kumelk allergien) så utviklet han rett og slett allergi mot soya.
 
Helt veganer får man ikke vært om man trenger mme. Fordi det er stoffer i for eksempel D-vitaminet i mme som er laget av animalske produkter.
Men ja, veganere ammer barnet sitt på lik linje som ikke veganere. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke skulle ammet?
Veganere vil jo som regel ikke spise animalske produkter fordi de ikke ser poenget med å la dyr lide for at de skal spise/drikke de. Å amme er et valg man tar. Ingen som kobler deg til ei pumpe og pumper deg for flere liter om dagen mens ungen din ligger kald og forlatt på et annet rom :p
 
Jeg er ikke veganer. Men fikk et barn med kumelk allergi. Fikk da morsmelk erstatning basert på soya. Pga allergi fikk jeg da alt dekket av staten. Så betalte ikke noe og fikk så mye som jeg vil. (Ammet også) Så ja det finnes gode erstatninger hvis du ikke vil ha MME basert på kumelk.
Eneste ulempe med det som kan skje...skjedde hos mitt barn. Er at når han levde på soya produkter til han var 4år så (ble da kvitt kumelk allergien) så utviklet han rett og slett allergi mot soya.
Men soya er vel heller ikke bra for barn, og spesielt da gutter siden det kan gå utover hormonbalansen...
Var det lege som mente dere skulle bruke soya?
 
Min svigerinne er blitt veganer etter at hun møtte sin kone, men hun ammet sin datter.
Det tror jeg dattera også får grøt fra Nestlé, så de er nok ikke superstrenge selv om de spiser mest vegansk og økologisk.
 
Jeg er ikke veganer. Men fikk et barn med kumelk allergi. Fikk da morsmelk erstatning basert på soya. Pga allergi fikk jeg da alt dekket av staten. Så betalte ikke noe og fikk så mye som jeg vil. (Ammet også) Så ja det finnes gode erstatninger hvis du ikke vil ha MME basert på kumelk.
Eneste ulempe med det som kan skje...skjedde hos mitt barn. Er at når han levde på soya produkter til han var 4år så (ble da kvitt kumelk allergien) så utviklet han rett og slett allergi mot soya.

Min eldste hadde også allergi, og fikk Neocate på blå resept :) Men den koster jo 600 kr for en boks, så vet ikke om det er sånn man kjøper om man må betale full pris selv og ungen faktisk tåler de vanlige mme
 
Men soya er vel heller ikke bra for barn, og spesielt da gutter siden det kan gå utover hormonbalansen...
Var det lege som mente dere skulle bruke soya?
Ja det ble bestemt av en astma og allergi lege på barne poliklinikken på sykehuset.
 
Last edited:
Min eldste hadde også allergi, og fikk Neocate på blå resept :) Men den koster jo 600 kr for en boks, så vet ikke om det er sånn man kjøper om man må betale full pris selv og ungen faktisk tåler de vanlige mme
Nå er det ganske mange år siden, han er født i 2002. Så fikk erstatning i fra ca 2003 til 2007 pga påvist allergi. Betalte ingenting.
 
Back
Topp