Vedtak spesialundervisning

RonjaR

Juni12`s svarer-på-alt
Tilgangsansvarlig
VIP
Er det vanlig å bare lage vedtak som gjelder i 1 år av gangen?[emoji4]
Er det automatikk i at vedtaket fornyes neste år?
 
Er det vanlig å bare lage vedtak som gjelder i 1 år av gangen?[emoji4]
Er det automatikk i at vedtaket fornyes neste år?

Det kommer an på årsaken til vedtaket. Hvis det er noe som kan endre seg, enten tilstanden eller behovet, lager de vedtak for kortere perioder.
Det må søkes på nytt, iallfall alle vedtakene jeg har vært med og søke på. :)
 
Det kommer an på årsaken til vedtaket. Hvis det er noe som kan endre seg, enten tilstanden eller behovet, lager de vedtak for kortere perioder.
Det må søkes på nytt, iallfall alle vedtakene jeg har vært med og søke på. :)

Dette gjelder ADD, Tourettes og en språkforstyrrelse[emoji4] ikke noe han vokser av seg.
Æsj, så klønete[emoji849] disse søknadene er utmattende..
Takk for svar![emoji4]
 
Det kommer ann på hvilket vedtak det er snakk om. Men søknadene kan være utmattende. Noen vedtak har vi fått for tre år av gangen. Eks hjelpestønad og utvida rett til egenmelding. Vedtak på skolen gjelder nytt hvert år. Vedtak om avlastning er jeg faktisk litt usikker på hvor lenge er gjeldende[emoji15]
 
Det kommer ann på hvilket vedtak det er snakk om. Men søknadene kan være utmattende. Noen vedtak har vi fått for tre år av gangen. Eks hjelpestønad og utvida rett til egenmelding. Vedtak på skolen gjelder nytt hvert år. Vedtak om avlastning er jeg faktisk litt usikker på hvor lenge er gjeldende[emoji15]

Dette gjelder skole[emoji4]
Da stemmer det jo med et år av gangen... søker du på nytt hvert år?
 
Dette gjelder ADD, Tourettes og en språkforstyrrelse[emoji4] ikke noe han vokser av seg.
Æsj, så klønete[emoji849] disse søknadene er utmattende..
Takk for svar![emoji4]

Huff, ja, det systemet der er til å bli gal av.
Ikke nok med at man har et barn som trenger hjelpen, men hjelpen er "umulig" å få også.
Stakkars alle de barna som ikke har foresatte som er ressurssterke nok til å ta den kampen. :/
 
I kommunen jeg jobber (er lærer) gjelder sakkyndig vurdering og enkeltvedtak med rett til spesialundervisning for et år av gangen. Ppt startet med dette i fjor. Helt latterlig da mange elever ikke «blir kvitt» sine årsaker. Skjønner at dere som foreldre synes det er latterlig og slitsomt, det synes vi som jobber med det og. Skrive rehenvisningsskjemaer og pedagogiske rapporter hvert år tar lang tid, og ofte er det mer enn en elev i en klasse på 28 dette må gjøres på. Som foreldre må dere mase på skolens ledelse dersom dere føler at det går tregt, samtidig som det er viktig å opprettholde et godt forhold til kontaktlærer/spesiallærer. Er rektor som fatter de ebdelige vedtakene og som fordeler ressursene, læreren til barnet ditt får ikke gjort noe og kan synes det er like frustrende som deg at barna ikke får det de faktisk har krav på
 
I kommunen jeg jobber (er lærer) gjelder sakkyndig vurdering og enkeltvedtak med rett til spesialundervisning for et år av gangen. Ppt startet med dette i fjor. Helt latterlig da mange elever ikke «blir kvitt» sine årsaker. Skjønner at dere som foreldre synes det er latterlig og slitsomt, det synes vi som jobber med det og. Skrive rehenvisningsskjemaer og pedagogiske rapporter hvert år tar lang tid, og ofte er det mer enn en elev i en klasse på 28 dette må gjøres på. Som foreldre må dere mase på skolens ledelse dersom dere føler at det går tregt, samtidig som det er viktig å opprettholde et godt forhold til kontaktlærer/spesiallærer. Er rektor som fatter de ebdelige vedtakene og som fordeler ressursene, læreren til barnet ditt får ikke gjort noe og kan synes det er like frustrende som deg at barna ikke får det de faktisk har krav på

Nettopp hatt foreldresamtale med kontaktlærer og rektor[emoji4] og de bekrefter det du sier...
Nytt vedtak skal skje automatisk hver høst, men rektor var helt ærlig på at jeg sikkert måtte etterlyse det[emoji849]
 
Vet at hos oss iallfsll har ppt altfor mye å gjøre, så de er bakpå. Så du bør nok etterlyse! :) går heldigvis raskere når de er inne i systemet, tar lenger tid ved første henvisning nå enn tidligere. Så godt dere ikke trenger det :)
 
Mitt barn har enda ikke fått vedtak for skoleåret 2017/2018.

De gidder ikke. Grunnen til at det må nytt vedtak er økt timeantall.

Saken er sendt til fylkesmannen, de har pålagt skolen å gjøre dette før to mnd siden. Vedtaket er enda ikke kommet. Det er bare rot på skolen. Vurderer å bytte skole, men da mister hun vennene sine som har akseptert henne før den hun er.
 
Mitt barn har enda ikke fått vedtak for skoleåret 2017/2018.

De gidder ikke. Grunnen til at det må nytt vedtak er økt timeantall.

Saken er sendt til fylkesmannen, de har pålagt skolen å gjøre dette før to mnd siden. Vedtaket er enda ikke kommet. Det er bare rot på skolen. Vurderer å bytte skole, men da mister hun vennene sine som har akseptert henne før den hun er.

Så ufattelig kjedelig når ting ikke går som forventet[emoji15]
Får hun hjelp selv om vedtaket ikke er i boks?
 
Nei, ikke alt hun skal ha. Fylkesmannen har pålagt skolen å fatte vedtak for to mnd siden. Skolen gidder ikke

Seriøst?![emoji15]
Da må dere fortsette å klage! For en kjip og frustrerende situasjon[emoji20]
Håper virkelig skolen skjerper seg hos dere!
 
Seriøst?![emoji15]
Da må dere fortsette å klage! For en kjip og frustrerende situasjon[emoji20]
Håper virkelig skolen skjerper seg hos dere!
Det hjelper ikke. Fylkesmannen har fått beskjed at skole ikke gjør det de krever. Så da er saken sendt til Sivilombudsmannen rett før påske. De kan instruerer kommunen å fatte vedtak.

Skolen gjør alt de kan for å ikke oppfylle loven. Vurderer å bytte skole på ungene. Da denne skolen ikke blir noe bedre.
 
Det hjelper ikke. Fylkesmannen har fått beskjed at skole ikke gjør det de krever. Så da er saken sendt til Sivilombudsmannen rett før påske. De kan instruerer kommunen å fatte vedtak.

Skolen gjør alt de kan for å ikke oppfylle loven. Vurderer å bytte skole på ungene. Da denne skolen ikke blir noe bedre.

Ja, da hadde jeg også vurdert bytte av skole[emoji4] sånn skal det ikke være! Hårreisende!![emoji15]
 
Det hjelper ikke. Fylkesmannen har fått beskjed at skole ikke gjør det de krever. Så da er saken sendt til Sivilombudsmannen rett før påske. De kan instruerer kommunen å fatte vedtak.

Skolen gjør alt de kan for å ikke oppfylle loven. Vurderer å bytte skole på ungene. Da denne skolen ikke blir noe bedre.
Så dårlug av skolen
 
Er det vanlig å bare lage vedtak som gjelder i 1 år av gangen?[emoji4]
Er det automatikk i at vedtaket fornyes neste år?

Ja, det er vanlig. Noen ganger ser man ofte endring av behov også etter hvert som barnet vokser :)
 
Ja, det er vanlig. Noen ganger ser man ofte endring av behov også etter hvert som barnet vokser :)

Skjønner at det kan være annerledes behov år etter år ja[emoji4]
Bare synes det var så kort[emoji38]
 
Back
Topp