Vedr. eggløsningstest og graviditet

hes

Forelsket i forumet
Husker ikke hvor, men det var en her inne som sa at når man er gravid så gir eggløsningstesten utslag hele tiden.

Ville bare si at det stemmer ikke - den gir kun utslag når du har el - blir du gravid er det et annet hormon som kun vises på graviditetstest..

Sånn i tilfelle andre gikk å lurte på dette...[:)]
 
Jo hes det stemmer.
Eggløsningstester påviser LH (luteiniserende hormon) som er et hormon knyttet til eggløsning. Graviditetstester påviser hCG (humant chorion gonadotropin) som er et hormon knyttet til graviditet. LH og hCG er på nesten identiske på molekylnivå, eneste forskjellen er at hCG har en betakjede i tillegg. For å bruke en enkel sammenligning; LH og hCG er som identiske tvillinger, bortsett fra at hCG har på seg en rar hatt.

Eggløsningstester sjekker urinen for den delen av molekylstrukturen som LH og hCG har felles ("ansiktet på tvillingene"), og vil derfor slå positivt ut uansett hvilken en av "tvillingene" LH / hCG den finner.
Graviditetstester sjekker urinen for den delen av molekylstrukturen som er unik for hCG – betakjeden, altså den "rare hatten". Graviditetstester slår derfor positivt ut kun når de finner hCG ("den rare hatten").
 
oki..dette var eg veldig klok av[8D] hehe[:D] KLEM [:D]
 
Jeg fikk vertfall klar beskjed om at det ikke stemte, fra de som lager testene..[8|]

Her er svaret jeg fikk : Eggløsningstesten viser når eggløsning finner sted. Det er et hormon som heter luteiniserende hormon (LH) som blir utskilt rett før eggløsning og som setter denne i gang. Kroppen slutter å produsere LH når eggløsningen er i gang.
Dersom du blir gravid begynner kroppen å produsere et annet hormon som blir kalt hCH. Graviditetstestene tester på dette hormonet.
 
Det står en del om dette på denne nettsiden:

http://www.pernille.info/faq_el.htm

Der står det at EL test er positiv under svangerskap.
 
Det var rart da? Skulle tro at han som lager testene visste hva han snakket om?
 
Det står at den KAN være positiv - ikke skal være eller er, en el test viste ofte feilaktige svar, og at man burde bruke en graviditets tes istedet..
 
Back
Topp