Vedr barnefordeling.. til dere som har vært igjennom det

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Er mekleren mer for 50/50?

Jeg og sambo har jo blitt enige om 40/60 (60 til meg)

Men nå har familen hans begynt å blande seg.. sagt til han at han ikke må bli lurt osv.. Så nå er han plutselig usikker..

I dag morges så sa han: Greit at jeg har henne annenhver torsdag til søndag.. men vil at det skal stå på papiret at jeg har 50 Han er LIVREDD for at jeg skal få så mye støtte her og der!

Og som jeg har sagt til han.. det blir dobbelt barnebidrag.. og annen skatteklasse.. Og det utgjør bare sånn a 1000 kr mindre i mnd.. det var i alle fall det NAV opplyste til meg

Jeg kan ikke skjønne at han kan klare 50 heller jeg da... For han jobber 1 uke sent.. og 1 uke dag.. og jobber også annenhver helg.. Og den uka hvor han jobber dag.. er jo eventuelt den uka han måtte ha hatt henne.. men den uka så pleier han også å kjøre motorsykkel,

Er så LIVREDD for at han skal trumfe igjennom med 50.. tror helt ærlig ikke jeg hadde taklet det vil ikke miste henne 50...

Hvis han ikke kan ha henne 50%, så skal det heller ikke stå på papiret.

Men et lite tips....når du skal til mekling, så ikke bruk argumentet at du ikke orker miste henne 50% av tiden. Det er nemlig begge to sitt barn, og det er veldig in i tiden å gi far medhold (ikke ndøvendigvis juridisk, men f.eks moralsk støtte hos megler).

Om du vet at han ikke kan ha henne 50% i praksis, og du har hatt henne mest så langt, så vil du ikke "miste henne". Vær rolig, saklig og fokuser på barnets beste, uansett hva bf måtte si. Mekler bestemmer ikke hvordan samværet skal være, vedkommende skal bare gi råd etc. når dere bestemmer samværet. Om du mener at 50% er uaktuelt, så hold fast på det. (mange som mener det er en okei løsning og har fått det til å fungere, men du kjenner din situasjon best)

Det er en vond tid du går gjennom nå, men snart er det overstått og du kan fokusere på å skape et godt liv for deg og jenta di.

Oppmuntringsklem fra meg[:)]

Mekleren er ikke for eller mot noen ting,h*n er en objektiv part som er der for å hjelpe dere. Det skal mye til for at en dom i en barnefordelingssak vil gå mot 50/50. Har også nemlig en x som var livredd for å betale bidrag osv. Etter to runder i retten gav han seg. Det mekleren sa til oss etter at to timer ikke førte noen vei var at om x'n ville ta det videre å bruke x antall tusen på det,så måtte han det,men det blir ytterst skjeldent dømt 50/50.

Jeg kunne heller aldri se for meg å "miste" barna mine 50% av tiden (det gjør jo far også til hans "forsvar"),men hos oss var det alltid jeg som måtte ta hensyn til barna i forhold til jobb,ferier osv
Jeg som alltid har vært der for dem.
Han har i store deler vært totalt fraværende i deres liv,selv om han var hjemme og vi bodde i samme hus.

Sånn som jeg ser det kan han mulig ha henne 50%

Han jobber kveld den ene uka.. og hele helgen.. Neste uke jobber han dagtid.. onsdager er det alltid motorsykkeltid..

Hun er ikke en pappajente what so ever.. Hun er mye mere sterkt knyttet til meg.. det vet alle.. også han..

Rent praktisk er det jo ikke noe i veien for at han har henne den uka han jobber dag, selv om han enten må droppe motorsykkelkvelden eller skaffe barnevakt (kanskje familien hans vil passe henne).
Men mest sannsynlig har han ikke helt tenkt igjennom hvor mye tid og krefter det faktisk krever.
Når det er sagt, så er samværsavtalen deres (annenhver torsdag-søndag) slett ikke 40/60 - BF har faktisk bare 20% samvær...
3 netter annenhver uke = 6 netter i måneden.
6 overnattinger / 30 netter i måneden * 100 for prosent = 20% [8|]

Og dersom han faktisk vil det skal stå 50/50 på papiret så kan du informere ham om at da må han HA henne 50% også, og da dekke halvparten av alle utgifter siden delt omsorg = ingen tilskudd fra NAV. Om han regner litt på det vil han innse at utgiftene til halv barnehageregning, alt hun trenger av klær og utstyr, lek og moro, mat og medisiner fort blir MINST like høy som det barnebidraget ville blitt, samt at han får null fritid til lek og festing...

Er nok lurt å presentere det litt "sneaky" ved megling, av typen "Er du sikker på at du har kapasitet nok til å ta deg av henne så mye, og leve helt uten frikvelder?", "Er du helt sikker på at dette er det beste for henne, når fagfolk ikke anbefaler 50/50-deling før ved 3 år, helst ikke før skolealder?" osv.
Første skritt bør jo være å sette opp en samværsavtale som virkelig gir 40/60-deling (12 netter i måneden) slik at han får se hva han begir seg inn på. Jeg synes IKKE det høres ut som om han vil makte det ut fra den arbeidstiden han har - da må han ha henne 6 overnattinger annenver uke...

ORIGINAL: Minerva

Rent praktisk er det jo ikke noe i veien for at han har henne den uka han jobber dag, selv om han enten må droppe motorsykkelkvelden eller skaffe barnevakt (kanskje familien hans vil passe henne).
Men mest sannsynlig har han ikke helt tenkt igjennom hvor mye tid og krefter det faktisk krever.
Når det er sagt, så er samværsavtalen deres (annenhver torsdag-søndag) slett ikke 40/60 - BF har faktisk bare 20% samvær...
3 netter annenhver uke = 6 netter i måneden.
6 overnattinger / 30 netter i måneden * 100 for prosent = 20% [8|]

Og dersom han faktisk vil det skal stå 50/50 på papiret så kan du informere ham om at da må han HA henne 50% også, og da dekke halvparten av alle utgifter siden delt omsorg = ingen tilskudd fra NAV. Om han regner litt på det vil han innse at utgiftene til halv barnehageregning, alt hun trenger av klær og utstyr, lek og moro, mat og medisiner fort blir MINST like høy som det barnebidraget ville blitt, samt at han får null fritid til lek og festing...

Er nok lurt å presentere det litt "sneaky" ved megling, av typen "Er du sikker på at du har kapasitet nok til å ta deg av henne så mye, og leve helt uten frikvelder?", "Er du helt sikker på at dette er det beste for henne, når fagfolk ikke anbefaler 50/50-deling før ved 3 år, helst ikke før skolealder?" osv.
Første skritt bør jo være å sette opp en samværsavtale som virkelig gir 40/60-deling (12 netter i måneden) slik at han får se hva han begir seg inn på. Jeg synes IKKE det høres ut som om han vil makte det ut fra den arbeidstiden han har - da må han ha henne 6 overnattinger annenver uke...

Takk for fint svar[:)] Det var NAV som sa at annenhver torsdag til søndag var 40%.. men jeg også stusset litt på det.. for tror kanskje hun kan ha hørt hver torsdag til søndag.. blir det da 40%?

Ok.. skal følge rådene dine.. og spørre han ut på denne måten..

Jeg er IKKE interessert i at ofte når han skal ha henne så setter han henne bort til barnepass!! Kan jeg da FORLANGE i mekling at han alltid skal spørre meg først vedr barnevakt/bytte?

Jeg ser for meg at hvis han skal ha henne 50%.. dvs at den uka han jobber kveld er han låst.. neste uke skal han ha henne.. da er han låst.. han er veldig avhengig av denne sykkelen sin... endel fester spesielt på sommerstid.. han vil jo ikke få noe fritid! Og jeg vil ikke at han skal bruke sin familie til barnevakt hver gang.. vis jeg kan ha henne i stede!

Skjønner liksom ikke hvorfor det gjør han noe at du får mye støtte, som du kan bruke på deres felles datter jeg da. Det er jo smålig av ham!

Du må ha minst 60% for å få os, men dere kan jo lage en privat avtale dere i mellom ang bidraget som far skal betale. F.eks kan du gå medd på at han betaler lite bidrag mens du får 60% slik at du får os som kompenserer for lavt bidrag.

ORIGINAL: Looney

Skjønner liksom ikke hvorfor det gjør han noe at du får mye støtte, som du kan bruke på deres felles datter jeg da. Det er jo smålig av ham!

Du må ha minst 60% for å få os, men dere kan jo lage en privat avtale dere i mellom ang bidraget som far skal betale. F.eks kan du gå medd på at han betaler lite bidrag mens du får 60% slik at du får os som kompenserer for lavt bidrag.

Ja, han er smålig! Og tror det er hans familie som setter disse grillene hos han!

Jeg kommer til å frasi meg barnebidrag jeg.. så lenge han lar meg få datteren min mest mulig! Klarer ikke tanken på å være borte fra henne i en hel uke[:(][:(][:(]

Han har tidligere sagt at om han slipper bidrag.. så skal han selvsagt betale om det er noe hun trenger innimellom.. men så kom jeg til å tenke på at jeg også skal betale barnehageutgift på 2400 kr.. og da sa han at han kunne være med på å betale 1000 kr i bidrag.. men nå vet jeg ikke hvordan han står.. etter at han har snakket med familien sin..

Skal prøve å snakket litt med han etterpå.. for synes det er greit at vi er enige.. før vi går til mekling

ORIGINAL: Lykkelig og spent

Jeg har blitt fortalt av en advokat for ca 1 måned siden at en dommer ikke dømmer 50/50 samvær. Det er noe som foreldrene selv blir enige om. Vil du ikke, så MÅ du ikke altså. [:)]
Men hørte nylig (av noen, ikke advokaten) at en dommer KAN dømme en 50/50 dom, men gjør det ytterst sjelden.

Håper det hjalp litt? [:)]

De sakkyndige anbefaler ikke 50/50 før barnet er 7 år, derfor dømmes det ikke når de er yngre, selv med den nye barneloven..

Du kan nok ikke forlange at han skal spørre deg om han kan ha barnevakt når han har henne, det må jo han avgjøre selv [8|]

Men disse mannfolka blir lett påvirket av andre, vi har 60/40 deling, han har de ca 12 dager i mnd, her har det fungert fint, men ikke alle som vil det.

Han har jo barn fra før, hvor mye har han de da?

Og hadde jeg vært deg, hadde ikke stusset om å søkt bidrag, og husk du får dekket 64% av bhg rekningen din [;)]

Hun får bare dekket 64% av barnehageregningen om hun er i jobb/utdanning.

Og du har faktisk ikke LOV til å frasi deg bidrag, siden barnet har både RETT og KRAV på bidrag fra far (eller NAV, når far ikke kan).
Du må fortelle ham at dersom han ikke skal betale bidrag (i.e. fast sum i måneden) får du føre oversikt over alle faste utgifter av typen barnehage, medisiner, klær og utstyr (som brukes hos begge) og så kan han betale halvparten. Husk at bare barnehageregningen oftest blir på rundt 1150.
Forøvrig får du stønader så lenge du har merkbart over 50% - jeg og PtG har 42/58-deling eller no', og det har ikke vært noe problem.
Husk også å overføre sykt-barn-dager til far i forhold til hvor mye samvær han har - dersom han skal ha henne torsdag-søndag kan han i verste tilfelle måtte ha henne nesten to dager (dersom hun blir syk i barnehagen på torsdag slik at han må hente) ved hvert samvær, så han burde nok ha et par dager. Dere skriver et brev som dere sender NAV.
Tommelfingerregel er samme % av fars vanlige 10 sykt-barn-dager som man har samvær, med andre ord:
20% samvær = 20% av 10 dager = 2 dager i året.
Dersom man har mer ukesovernattinger og mindre helgesamvær (slik vi har) vil det nok være mer logisk å bruke % av TOTALE sykt barn-dager:
40% av 20 dager = 8 dager i året.

ORIGINAL: *mumfie*

Du kan nok ikke forlange at han skal spørre deg om han kan ha barnevakt når han har henne, det må jo han avgjøre selv [8|]

Men disse mannfolka blir lett påvirket av andre, vi har 60/40 deling, han har de ca 12 dager i mnd, her har det fungert fint, men ikke alle som vil det.

Og hadde jeg vært deg, hadde ikke stusset om å søkt bidrag, og husk du får dekket 64% av bhg rekningen din [;)]

Neida.. vet at jeg ikke kan forlange det... men han var helt enig.. i at han skulle høre med meg først og fremst vedr barnevakt[;)]

Han har sønnen sin annenhver helg

Men får jeg dekt barnehagedekning? Også når jeg er sykemeldt? Eller må jeg vente til jeg begynner på AAP?

ORIGINAL: Fridasinmamma

Neida.. vet at jeg ikke kan forlange det... men han var helt enig.. i at han skulle høre med meg først og fremst vedr barnevakt[;)]

Men får jeg dekt barnehagedekning? Også når jeg er sykemeldt? Eller må jeg vente til jeg begynner på AAP?

Vil nok tro du får dekket bhg rekningen din ja [:)] Hør med NAV [:)]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Vil tro du får det dekket fordi du egentlig er i jobb, men er syk og ikke får arbeidet akkurat nå.

Men ingenting av dette kommer igang før vi har vært til mekling? Flyttet fra hverandre (byttet adresse i folkeregisteret)?

Det stemmer. Registrert flytting og meglingsattest må til før de behandler søknadene dine.
Og dersom du og barnet flytter ut må BF signere på flyttemeldingen.

ORIGINAL: Mor til 2 prinsesser

Mekleren er ikke for eller mot noen ting,h*n er en objektiv part som er der for å hjelpe dere. Det skal mye til for at en dom i en barnefordelingssak vil gå mot 50/50. Har også nemlig en x som var livredd for å betale bidrag osv. Etter to runder i retten gav han seg. Det mekleren sa til oss etter at to timer ikke førte noen vei var at om x'n ville ta det videre å bruke x antall tusen på det,så måtte han det,men det blir ytterst skjeldent dømt 50/50.

Jeg kunne heller aldri se for meg å "miste" barna mine 50% av tiden (det gjør jo far også til hans "forsvar"),men hos oss var det alltid jeg som måtte ta hensyn til barna i forhold til jobb,ferier osv
Jeg som alltid har vært der for dem.
Han har i store deler vært totalt fraværende i deres liv,selv om han var hjemme og vi bodde i samme hus.

Får man 2 timer i retten gratis? Etter det så må man betale?

Har lurt litt på dette.. hvis vi bruker de 8 timene vi får til rådighet i mekling.. og ikke blir enige.. så blir det jo rettens vei.. og da kan man få 2 timer gratis i retten altså?

Back
Topp