Ved middagsbordet

Ole Brumm

Forumet er livet
..

Erik setter seg greit ved bordet sammen med oss,men det varierer hvor mye han spiser og hvor lenge han sitter. Han må smake på ting- får ikke lov til å si at han ikke liker uten å ha smakt. Om han fortsatt sier at han ikke liker det når han har smakt så er det greit,da slipper han å spise det han ikke liker.

Matlysten hans er veldig varierende og i tillegg varierer den naturlig nok med hva vi spiser. Pannekaker går det alltid mye av [8D]  Det at han til tider er veldig småspist er frustrerende for mannen og meg,men vi jobber med å ikke mase om at han må spise mer enn han vil selv. Har ikke lyst til å gi han ett negativt forhold til mat eller at han spiser opp bare fordi vi sier det. Om han ikke spiser noe særlig middag og spør om noe annet rett etterpå er svaret at han må vente til kveldsmat.

Vi forlanger ikke at han skal sitte ved bordet til alle er ferdige,men han må takke for maten og be om å få lov til å gå fra bordet. Det fungerer stort sett veldig greit [:)]

En ting til; han får ikke lov til å sutre og grine ved bordet- altså sånn som i dag var han supertrøtt og hadde sovet på sofaen. Da er han utrolig hissig når han blir vekka før middag. I sånne tilfeller- når han ikke klarer å roe seg ned- følger jeg han inn på rommet hans og sier at vi ikke vil ha sånn oppførsel ved bordet og at han kan komme og spise maten sin når han er rolig igjen. Da går det bare ett par minutter før han kommer ruslende og setter seg fint ved bordet. ( som regel [;)])

..

FjerneErna, hundre prosent helt likt hjemme hos oss. Bare at han må gå på stua og ikke på rommet om han sutrer og tuller ved bordet. Så helt lik måte praktiserer vi, artig å lese.. hehe.

ORIGINAL: Monkaponka

FjerneErna, hundre prosent helt likt hjemme hos oss. Bare at han må gå på stua og ikke på rommet om han sutrer og tuller ved bordet. Så helt lik måte praktiserer vi, artig å lese.. hehe.

Stilig! Da er vi ikke helt på bærtur [8D] 
Hadde brukt stua vi også om det ikke var for at vi har åpen løsning mellom kjøkken,stue og spisestue [;)] 

Jeg hadde en gang veldig høye forhåpninger om at Thea skulle sitte med oss til vi ALLE var feridge, men sånn har vi jo aldri hatt det.

Synes hun var vanskeligere å få til å sette seg ved matbordet tidligere, nå kommer hun når jeg dekker på eller sier det er middag. Mener hun var sånn før at vi måtte lokke/mase/argumentere for å få henne til å sette seg ned. Thea spiste ikke så mye tidligere heller, men nå spiser hun godt. Har han alltid vært sånn som han er nå da? Tenker bare at dette kan gå litt i perioder. Synes ofte det blir verre når jeg gjør mere ut av situasjonen, så jeg må innrømme jeg lar ting pasere uten at jeg "ser" det. Jeg føler at jeg er for mye masete for tiden, blir ofte for mye nei, ikke, slutt, stopp, la være, la være da osv.

Vet heller ikke hvor jeg skal legge listen for hvor mye jeg skal/kan kreve av henne ved matbordet, hvor lenge hun skal sitte og sånt. Jeg skulle gjere fått henen til å spise med munnen lokket, men det er ikke så lett. Og ikke vil jeg gjøre så mye ut av det enda. Kanskje jeg burde. Spiser deres med lokket munn? Alle sånne bordsikk regler henger litt med hva en selv hadde som regler som liten.

M er jo super søt som spør om det er lørdag hvar dag [:D] Jeg synes det er greit å si at han må spise litt ordentlig mat først. SÅ får du heller la være å si det hver gang de andre dagene liksom. Godteri kan jo være så mye også da, litt usundt og litt sundt. Thea vil gjerne ha noe til barnetv og hun sier godteri til kjeks, rosiener og frukt hun da. Kanskje vi skulle holdt oss til sånn ekstra til kun helgene, men hun får kjeks og frukt i ukedagene hun da [&o] Hun spiser alltid litt middag først, for hun vet aldri om hun får noe etterpå eller ei. Hun bare spør nå og da, og noen ganger får hun nei aldre ganger ja.

Dette ble langt og rart [8D]
Nå satt du meg på alle disse situasjonene en må ta stilling til, som har med oppdragelse å gjøre. Det er søren ikke lett å vite hva som er best før det er prøvd ut og kanskje for sent. En kan bare ikke være god på alt, og det er jo det som er noe dritt. En vil jo være flink på alt. Og barna kan heller ikke være flinke på alt. Hvem skal få lov til å bestemme var dere skal prioritere i deres familie? Vi kunne vært mye flinkere til å tatt med Thea ut og leke, men jeg håper det blir mye enklere nå som Liam blir større. Jeg hadde så store tanker om å ta henne med ut i skog og mark fordi det er god trenging for grovmotorikken. Men så er jeg sånn som liker og tegne, klippe og lage ting, og Thea perler som en gud, klipper og tegner like så. Verken hun eller vi voksne kan være flinke og gode til alt. Så kjære L, jeg synes du ikek skal bry deg om dette så veldig jeg. Jeg tror M finner ut av dette etterhvert, at det et hyggelig å sitte sammen ved bordet. Tenk alt forandrer seg igjen når babyen kommer. Du er så flink mamma, at dette skal du ikke ta så alvorlig vennen

..

Men spiser han først middag før barnetv og så kvelds etterpå? Kanskje det blir for mye??

Ville sagt til han ,like før dere går i fra bordet og rydder opp, at nå må du komme og spise før vi rydder av bordet. Han vet at hvis han ikke spiser middag kan han alltids få mat igjen til kvelds. Kanskje det spiller inn for valgene hans? Thea spiser som oftest 4 måltider. kan hende hun spør etter litt mat før hun legger seg, men hun spiser da som oftest ikke etter midagen, som vi spiser rundt 17.15-18.00.

Timmy tid er kjempe herlig. Thea synger for full hals og Liam ler og følger med på henne og introen på tv [:D]

..
Har den Timmy sangen helt på hjernen jeg, men han er jo sååå søt[:)]

Det er umulig å være tåmlodig som før, og det vil du merke når babyen kommer [8D]
Jeg viste jo at det ville bli anderledes, men ikke så anderledes å få en til. Alt en må lære seg på nytt [:)]
har måtte gå mange runder med meg selv fordi det ikke var sånn jeg trodde å bli 2 barns mamma. Alle forventningene jeg hadde. Alt støv, rot, rene og skitne klær som samler seg opp [:'(][:'(][:'(] Nye rutiner som måtte på plass, mating av Liam når Thea egentlig burde hentet Thea ga meg masse dårlig samvittighet [:(] for jeg hadde sett for meg at siden jeg gikk hjemme så kunne jeg hente henne rundt 3. Jeg ønsker bare at du ikke skal ha for høye forhåpninger om at du klarer å holde alt i orden som før. Jeg mener ikke å såre deg eller noe sånt altså, og ikke vil jeg ta i fra deg lykken over at du snart får se den søte lille [:)] Kanskje jeg ikke skulle skrevet dette heller... Ønsker deg kun det beste vennen [:)] Lurer litt på om jeg kjenner meg igjen i deg, og derfor jeg så gjerne vil fortelle deg dette... Eller så ble dette bare tull og pølsevev [8D]

Dere spiser før oss. Her kommer som oftest ikke pappaen hjem før 18.30. Forstår jo at han vil ha litt til kvelds [:)]
Thea er også glad i epler. Nå spiser hun med skallet på også, har ikke villet det før i det siste [:D] Ikke glad i grønnsaker, så godt at hun er glad i frukt [:)]

Jeg forstår ikke alt hva han synger i den sangen, men den går lett på hjernen ja [:D] Skulle fått teksten nedskrevet. Kanskje den finnes på nett? Thea digger å synge på intro sangene [:D]

Timmy-Tid er kjempegøy [:D]  Erik går også og synge på den sangen- i tillegg til Ja,vi elsker [8D] 

Ang middagssituasjonen tror jeg at jeg ville prøvd å få han til å sette seg ved bordet samtidig med dere og så heller la han gå fra og leke når han har spist ferdig.

Og,ehh... tålmodighet? Hva er det?? [&:]

..

ORIGINAL: FjerneErna

Timmy-Tid er kjempegøy [:D]  Erik går også og synge på den sangen- i tillegg til Ja,vi elsker [8D] 

Ang middagssituasjonen tror jeg at jeg ville prøvd å få han til å sette seg ved bordet samtidig med dere og så heller la han gå fra og leke når han har spist ferdig.

Og,ehh... tålmodighet? Hva er det?? [&:]

ååå, så godt å høre at jeg ikke er alene[;)]

Uff ja, jeg kan ikke hjelpe deg der. Min Magnus sitter riktignok ved bordet, men han spiser ikke for egen maskin, nei. Vi må mate han eller mase på han for hver skje. Tenkte kanskje det var en reaksjon på lillebroren, at når han må mates, så vil Magnus også det? 

ORIGINAL: FjerneErna

ORIGINAL: Monkaponka

Stilig! Da er vi ikke helt på bærtur [8D] 
Hadde brukt stua vi også om det ikke var for at vi har åpen løsning mellom kjøkken,stue og spisestue [;)] 

Det forstår jeg, da blir virkningen borte. Her er det seperat kjøkken og stue.
Det var det første jeg tenkte også, godt at vi er fler med samme følelse og regler rundt bordet.

Hege.

Vi har ikke begynt å mase om dette med å spise med munnen igjen enda.
Det blir så mye "Haking" irettesetting, masing fra før, så resten som kommer ut av min munn er ros.
Han har nevnt et par ganger at de skal spise med munn igjen og snu seg når de hoster i barnehagen, så da er det i gang.

Thomas setter seg ved bordet emd engang sitter å spsier matens elv og stort sett får han gå neår han er ferdig men kan og fint sitte å vente til vi andre er ferdig...
aldri hatt problemet, men han hara ldri fårtt noe alternativ helelr. middag og frokost spiser vi hver dag sammen....

håper det ordner seg

ORIGINAL: Ole Brumm

ORIGINAL: Love4two

Det er umulig å være tåmlodig som før, og det vil du merke når babyen kommer [8D]
Jeg viste jo at det ville bli anderledes, men ikke så anderledes å få en til. Alt en må lære seg på nytt [:)]
har måtte gå mange runder med meg selv fordi det ikke var sånn jeg trodde å bli 2 barns mamma. Alle forventningene jeg hadde. Alt støv, rot, rene og skitne klær som samler seg opp [:'(][:'(][:'(] Nye rutiner som måtte på plass, mating av Liam når Thea egentlig burde hentet Thea ga meg masse dårlig samvittighet [:(] for jeg hadde sett for meg at siden jeg gikk hjemme så kunne jeg hente henne rundt 3. Jeg ønsker bare at du ikke skal ha for høye forhåpninger om at du klarer å holde alt i orden som før. Jeg mener ikke å såre deg eller noe sånt altså, og ikke vil jeg ta i fra deg lykken over at du snart får se den søte lille [:)] Kanskje jeg ikke skulle skrevet dette heller... Ønsker deg kun det beste vennen [:)] Lurer litt på om jeg kjenner meg igjen i deg, og derfor jeg så gjerne vil fortelle deg dette... Eller så ble dette bare tull og pølsevev [8D]

Kjære deg, synes det er fint at noen forteller meg virkeligheten. Vet at det ikke blir noen dans på roser. Gruer meg litt til hvordan den nye babyen blir-har jo hørt at man får veldig forskjellige barn. Og Magnus var en sååå snill baby, og sov masse og godt om natten, så våkennetter ser jeg for meg nå-jeg som blir dårlig av å ikke sove nok[&:] Ang hjemmet er jeg ikke så bekymret, jeg har ikke støv på hjernen, men klesvasken tenker jeg litt på da. Vi har ikke tørketrommel.. men snart er det vår og klærne kan tørkes ute heldigvis.
Prøver å få gjort litt ting nå som jeg aldri får gjort ellers, har vasket inni stekeovnen, kjøleskapet neste, men får liksom ikke ut fingeren..

Når en er oppi alt så bare flyter en med, om det blir sånn eller sånn. >Den første tiden er slitsom, og det er jo ikke så rart eller unormalt [:)] Så roer det seg litt etterhvert og en føler at en har fått inn en rytme og noen rutiner en kan starte med. Når en så ser tilbake på det så er det utrolig hva en får til og mestrer [:)] Jeg syntes det var mye den første tiden med Thea også, og når det liksom roer seg så nyter enn hverdagene igjen. Jeg lurte en periode veldig på hvorfor jeg i det heletatt ønsket meg to barn, og jeg følte at all tiden jeg hadde alene med Thea før ville jeg aldri få igjen. Da slet jeg med dårlig samvittighet fordi jeg ikke orket å holde tempoet og heller ikke hadde like mye tid før da vi var 3. Men nå kan jeg ikke se for meg livet uten Thea og Liam [:)] Småbarnstiden er så utrolig kort. En må jo oppe i kaoset være lykkelig over hvor utrolig heldig en er som har fått en slik mulighet her i livet, til å få to barn. En tanke som setter ting litt i perspektiv, og har hjulpet meg når ting ikke er så gøy [:)]

Vi har tårketrommel og bruker den kun på håndkler, kluter, gulpekluter og smekker. Med en gulpunge så har det vært greit å ha, klart det, men da er plassen til å henge opp klær til tørk neste viktigere synes jeg [:)]

Husk at når man har to barn så kan en kreve mere av familien og venner. At de tar med noe til kaffen, at de hjelper til med å handle inn mat, pakke klær, passe babyen for at du får hvilt deg osv [;)][:)] Ikke omvendt [;)]

Back
Topp