Vba2c (vaginal fødsel etter 2x ks)

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Hei
Jeg vet det hører til sjeldenheten, men har noen erfaring med vaginal fødsel etter 2x keisersnitt?

Håper å høre fra dere, uansett om det endte på ene eller andre måten.

Har hørt en del podcast om det, men nesten ingenting fra Norge.

Ps: er ikke gravid, har bare mye tankekjør og -vurderer- et evt 3.barn.
Drømte om hjemmefødsel med første, men fikk alvorlig svangerskapsforgiftning og ble satt i gang over 5 dager, som endte med ks.
Baby nr 2 lå på tverra og ble derfor tatt med pks.

Hei
Jeg vet det hører til sjeldenheten, men har noen erfaring med vaginal fødsel etter 2x keisersnitt?

Håper å høre fra dere, uansett om det endte på ene eller andre måten.

Har hørt en del podcast om det, men nesten ingenting fra Norge.

Ps: er ikke gravid, har bare mye tankekjør og -vurderer- et evt 3.barn.
Drømte om hjemmefødsel med første, men fikk alvorlig svangerskapsforgiftning og ble satt i gang over 5 dager, som endte med ks.
Baby nr 2 lå på tverra og ble derfor tatt med pks.
Hørte faktisk en podcast om det i dag! Har ikke hørt den ferdig enda. Har også en venninne som fikk katastrofesnitt på første og drømme-vagnialfødsel på andre :)

Vedlegg

• IMG_0997.png
    IMG_0997.png
    3,6 MB · Visninger: 17
Hørte faktisk en podcast om det i dag! Har ikke hørt den ferdig enda. Har også en venninne som fikk katastrofesnitt på første og drømme-vagnialfødsel på andre :)
Takk for tips om podcast. Mener jeg har hørt den episoden og, men kan jo ha et gjenhør.

Jeg har hørt om fler som har hatt vaginal fødsel etter 1ks, men etter 2ks er det nesten uhørt om i Norge.

Takk for tips om podcast. Mener jeg har hørt den episoden og, men kan jo ha et gjenhør.

Jeg har hørt om fler som har hatt vaginal fødsel etter 1ks, men etter 2ks er det nesten uhørt om i Norge.
Ja, virker som om det er mest vanlig. Men kanskje be om en prat med ditt lokale sykehus og høre?

Det er mange sykehus som prøver det, men det er valgfritt (altså du kan ønske deg et ks #3), men stoet sett bare på de store sykehusene/fødeavdelingene fordi man trenger døgnberedskap på keisersnitt og personale som har kjennskap til operasjonsprosedyrene ved evt. skade på livmoren. Sjansen for at det tidligere arret på livmoren åpner seg er rundt 2%, så det er i utgangspunktet veldig lite sannsynlig :)

Det er mange sykehus som prøver det, men det er valgfritt (altså du kan ønske deg et ks #3), men stoet sett bare på de store sykehusene/fødeavdelingene fordi man trenger døgnberedskap på keisersnitt og personale som har kjennskap til operasjonsprosedyrene ved evt. skade på livmoren. Sjansen for at det tidligere arret på livmoren åpner seg er rundt 2%, så det er i utgangspunktet veldig lite sannsynlig :)
Takk for info.
Finner ikke noe når jeg googler vaginal fødsel etter 2 ks, men det skjer jo i mange andre land så i teorien kan det la seg gjennomføre. Praksis der i mot… Får prøve å undersøke litt til.

Første var KS pga stort barn. Andre var også KS men prøvde vaginal fødsel først og etter 36timer legen sa at livmora gir seg opp snart så det var ingen valg(barnet var også stort da). Tredje var ingen diskusjon, etter 2 KS får man tredje KS automatisk. Første var i utlandet (2009), andre og tredje på St Olavs(2019 og 2022).
Du kan alltid spørre om du får lov :)

Back
Topp