Vasking

Mininr3

Glad i forumet
Januarlykke 2016
Oktoberlykke2020❤
Noen som vet om jeg kan vaske voksiposen (type urban), bilstolpose og lammeskinn i vaskemaskin?:p bilstolposen regner jeg med går greit, og den var det en vaskelapp på. De to andre sto det ingenting.. Redd jeg skal ødelegge noe om jeg tar det i maskina..

Noen som vet om jeg kan vaske voksiposen (type urban), bilstolpose og lammeskinn i vaskemaskin?:p bilstolposen regner jeg med går greit, og den var det en vaskelapp på. De to andre sto det ingenting.. Redd jeg skal ødelegge noe om jeg tar det i maskina..

Man kan vaske lammeskinn. Men det er en hel prosess man må igjennom når man vasker den.. (Jeg husker ikke denne prosessen, så ville ventet med å vaske den til jeg fikk svar av noen andre :))

Urban Voksiposen derimot skal ikke vaskes i maskinen. Det fikk jeg beskjed om av selgeren på Barnas hus. Hun sa den måtte sendes inn til rens..

Man kan vaske lammeskinn. Men det er en hel prosess man må igjennom når man vasker den.. (Jeg husker ikke denne prosessen, så ville ventet med å vaske den til jeg fikk svar av noen andre :))

Urban Voksiposen derimot skal ikke vaskes i maskinen. Det fikk jeg beskjed om av selgeren på Barnas hus. Hun sa den måtte sendes inn til rens..

Kan vel hende jeg leverer begge på rens da, for å være på den sikre siden:) nå er det bare et reserve-skinn, så det er ingen krise om det blir stygt. Værre om det blir ubrukelig:p

Som jeg svarte på kid-tråden om vasking av ekte lammeskinn: Ekte lammeskinn blir stivt etter bare vask og tørk. Vask skinnet med milo på ullprogram. Når det er vasket så gnir du inn hele baksiden med flytende lano håndsåpe. Så bruker du all kraft du har i armene til å strekke skinnet i alle retninger. Du kjenner at det blir mykt igjen i prosessen. Så henger du det til tørk. Aldri legg det på varmekabler.
Strekk og evt smør inn igjen 1 gang til før det er tørt. Er skinnet langhåret kan du børste det med en babybørste eller en lignende kost. Godt som nytt!;)

Jeg trodde at voksi urban-posen min også kunne vaskes i maskin på skånsomt ullprogram. Men har enda ikke prøvd... Underdelen er vel fylt med ull, så en forsiktig vask skulle jeg tro den tålte. Overdelen er jo bare dun, så den går nok i tørketrommel også. Vasket bilstolpose i dun i maskinen, og det gikk kjempefint...

Da skal jeg handle lano og slenge det i maskinen:) takk!

Jeg trodde og at den ville tåle en vask i maskinen, kan jo evt sende en mail å høre med de som selger voksi, eller til voksi:)

Da skal jeg handle lano og slenge det i maskinen:) takk!

Jeg trodde og at den ville tåle en vask i maskinen, kan jo evt sende en mail å høre med de som selger voksi, eller til voksi:)

Ja, gjør d. Jeg hadde aldri giddet å betale rens for ull. Blir ikke renere for det om...

Jeg har kjøpt to nye lammeskinn.. Er det nødvendig å vaske de?
Har nettopp hentet lammeskinnsposen min fra renseriet. Den har lagt i boden i 25 år så den hadde vel godt av det :p

Jeg har kjøpt to nye lammeskinn.. Er det nødvendig å vaske de?
Har nettopp hentet lammeskinnsposen min fra renseriet. Den har lagt i boden i 25 år så den hadde vel godt av det :p

Heilt nytt vaske eg ikkje, ska jo verra selvrensanes (om det e ekta, noe eg reine me det e), så det henge eg bare ut for lufting :) Men har et fra storesøster som eg har vaska :)

Heilt nytt vaske eg ikkje, ska jo verra selvrensanes (om det e ekta, noe eg reine me det e), så det henge eg bare ut for lufting :) Men har et fra storesøster som eg har vaska :)
Ja, var det jeg også tenkte :)

Nå har jeg vaska alt uansett nytt og brukt..... klær, laken, tepper, oav. tenkte faktisk ikke på lammeskinnet om det skal vaskes men det er nytt så..... lufting hørtes bra ut;)

Jeg ser ikke grunnen til akkurat lano? kan det være en misforståelse fra noe med lanolin? Lanolin er ullfett og logisk å bruke på ullfell. Lano er parfymert såpe som jeg slett ikke hadde gnidd på teppet til babyen.

Det selges egne greier for vask/behandling av slike ullfeller, med lanolin.

Last edited:
Joda Sara. Man kan fint bruke håndsåpe til å smøre skinnsiden med :-) vi har akkurat vasket et saueskinn vi har i sofaen. Men tror ikke sambo strakk det noe særlig før det var helt tørt. Da kjenner du veldig lett at det er litt stivt, men etter en strekk blir det mykere :-)

Jada man kan det, men ingen grunn til lano fremfor en annen. Det var derfor jeg lurte på om valget at såpe var en avledning av lanolin.
Og jeg hadde heller valgt noe annet. Minimum parfymefritt. Jeg bruker ikke noe med parfyme til babyene, har et par sensitive unger

Last edited:
Sniker fra desember, men lar dere søsken arve lammeskinn av hverandre? Har et lammeskinn fra storesøster som jeg tenker er fint, men det har vært med ut og blitt brukt på bakken osv. Er så usikker på om jeg skal vaske det og la det gå til lillebror, eller om jeg skal kjøpe nytt..

Du kan nok bruke andre typer håndsåpe. Tror ikke lano har noen spesielle ingredienser som gjør det bedre enn andre...

Selvsagt arves lammeskinn. Bare vasker og lufter det. Det kan arves i generasjoner. ☺

Back
Topp