vasking av voksi-pose...?

Jillaroo

Forelsket i forumet
har lånt voksi-posen etter gutten til bf...han er 5 år så det er jo noen år siden den har vært brukt... jeg mener at posen da bør bli vasket eller renset før jeg bruker den. men jeg finner ikke noen lapp på posen, sikkert klipt av kanskje... så jeg lurer....

kan man vaske de i maskinen?isåfall hvilket program osv? lr må de leveres inn på rens?

dette er den gamletypen som brettes rundt barnet på en måte med snorer til å knyte osv...ikke noe glidelåsgreier om dere skjønner hvilken type jeg mener [8D]

jeg luuurer på om hun dama i butikken sa ullvask... og så må du huske å ha tre tennisballer inne i vaskemaskinene for å "slå" dunen så lar du den lufttørke til den er nesten helt tørr før du kaster den i tørketrommelen med tre (minimum) tennisballer som slår dunen opp... litt samme prosdyren som en dunjakke:)

Den må IKKE vaskes i maskinen hvertfall! Da er den ødelagt for alltid gitt. Den skal ikke vaskes heller igrunn, men legges i fryseren i et døgn, også vasker du trekket på utsida.  Det høresikke tilstrekkelig ut, men det er det[:)]

ORIGINAL: snart mamma til en!!

jeg luuurer på om hun dama i butikken sa ullvask... og så må du huske å ha tre tennisballer inne i vaskemaskinene for å "slå" dunen så lar du den lufttørke til den er nesten helt tørr før du kaster den i tørketrommelen med tre (minimum) tennisballer som slår dunen opp... litt samme prosdyren som en dunjakke:)

Det er snakk om en Classic,ikke en Urban [:)]  Den har ikke dun, men ulldyne som krymper hvis den vaskes i maskin[8D]

På Voksi sin hjemmeside står det følgende:

Voksi Classic består av to deler; trekk og dyne. Disse skal vaskes hver for seg. Yttertrekket kan vaskes på 60 grader. Bruk ikke vaskemidler som inneholder blekemiddel. Yttertrekket skal heller ikke bløtlegges eller vaskes med fargevaskemiddel. Da trekket er farget med miljøvennlige stoffer, kan trekket falme noe ved vask.

Ved letter rengjøring av ulldynen, kan denne legges i fryseren et par timer, i en tett plastpose. Deretter støvsuges posen og henges ut til lufting. Er dynen litt skitten kan dynen vaskes på ullprogram med nøytralt vaskemiddel. Litt sentrifugering, aldri tørketrommel. Er dynen veldig skitten vaskes denne i maskin på kaldt vann, med litt flytende salmiakk. Skyll også i kaldt vann og unngå temperaturforandring. Hvis din maskin ikke har kaldt-program, bruk badekar og hånddusj. Litt sentrifugering, aldri tørketrommel.

ORIGINAL: snart mamma til en!!

På Voksi sin hjemmeside står det følgende:

Voksi Classic består av to deler; trekk og dyne. Disse skal vaskes hver for seg. Yttertrekket kan vaskes på 60 grader. Bruk ikke vaskemidler som inneholder blekemiddel. Yttertrekket skal heller ikke bløtlegges eller vaskes med fargevaskemiddel. Da trekket er farget med miljøvennlige stoffer, kan trekket falme noe ved vask.

Ved letter rengjøring av ulldynen, kan denne legges i fryseren et par timer, i en tett plastpose. Deretter støvsuges posen og henges ut til lufting. Er dynen litt skitten kan dynen vaskes på ullprogram med nøytralt vaskemiddel. Litt sentrifugering, aldri tørketrommel. Er dynen veldig skitten vaskes denne i maskin på kaldt vann, med litt flytende salmiakk. Skyll også i kaldt vann og unngå temperaturforandring. Hvis din maskin ikke har kaldt-program, bruk badekar og hånddusj. Litt sentrifugering, aldri tørketrommel.

Vel, mammas posetil lillesøsteren min ble ødelagt i ullprogram i maskinen, så jeg hadde ikke gjort det.

Ser du har fått gode svar. Som skrevet kan trekket trygt vaskes på 60grader i maskin med mildt vaskemiddel.

Voksidyna kan du levere til rens. Jeg betalte 350kr og syns det var verdt det, og da er det jo også liten sjanse for at det skjer noe med ulldyna[:)]

Vi skal ha voksi-posen etter sambo sin lillebror, han er konfirmant nå. Så den er jo noen år gammel. Tenker at jeg renser selve dyna, og vasker yttertrekket selv. Det jeg fant ut er at de har den samme typen voksi-poser idag som for 14-15år siden iallefall. Var å kika på knytingen, og den var lik som den posen vi får. Det vil også si at jeg kan kjøpe til et trekk til :) for å variere litt liksom :)

Posen med glidelås har jeg forstått som at ikke er en voksipose, kun en vanlig pose, fordi du kan ikke gjøre at posen blir lengre etter hvert som ungen vokser, det er vel derfor det er knyting på voksi-posene, for reguleringen...

Jeg har voksi classic, den har jeg tatt på 40 grader og i tørketrommelen, er like hel og fin...... Og dette har jeg gjort maaaaaaaaaaaaaange ganger, dener ca 6 år gammel [:D] (det er den typen med dun dyne inni forresten [;)]

Back
Topp