Vasking av tøy før bruk

Måneogsol

Forelsket i forumet
Syns det er så rart, så mange jeg har møtt som bare sier "hææ vaske? Jeg vasker ikke, De er jo ikke brukt"
Er det ikke normalt at man vasker tøyet før bruk?
 
Man bør jo vaske nytt tøy før bruk. Det har jo vært igjennom forskjellige prosesser før vi kjøpte det, kjemiske stoffer, støv o.l

Jeg er nok flinkest til å vaske ungene sitt tøy som er nytt enn til meg selv.
 
Det er vel ingen folk med barn selv som sier det...? Alt av klær, dynetrekk, laken,kosedyr +++ som babyen er i direkte kontakt med skal vaskes ettersom de inneholder giftstoffer når de kommer rett fra produksjon. Nyfødte babyer bør og skal skånes for slikt..!:)
 
Jeg tror det er mer vanlig å vaske det, enn å ikke gjøre det. Jeg håper det hvertfall. Man vet jo aldri, plaggene har jo og ofte hengt ute i butikk. Jeg tenker spesielt på bakterier når det kommer til de minste. Men også kjemikalier og liknende. Får alltid en runde i vaskemaskinen først :)
 
Det var det jeg tenkte og!! Man vasker først!! Blitt overrasket over de som ikke gjør det.. Så begynte jeg å lure på om det var jeg som var rar.
 
Vasket vel alt til storesøster bikket året. Da begynte jeg å slurve mer og nå gidder jeg det ikke :) det første året er vel anbefalt pga å få bort kjemikalier og slikt når tøyer er blitt produsert..?
 
Jeg vasker det aller meste før bruk for å få vekk stoffer fra produksjonen ol.
 
Jeg tror det er mer vanlig å vaske det, enn å ikke gjøre det. Jeg håper det hvertfall. Man vet jo aldri, plaggene har jo og ofte hengt ute i butikk. Jeg tenker spesielt på bakterier når det kommer til de minste. Men også kjemikalier og liknende. Får alltid en runde i vaskemaskinen først :)
Bakterier vil nok ikke overleve på et plagg å smitte barnet, det er nok ikke mulig! Men vaske klærne er viktig på grunn av stoffer som er i nye klær for at de skal se fine ut når de henger i butikken. Har sa jordmor at det var viktig å vaske alle nye klær pga det.
 
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke var klar over det før jeg begynte lese litt forum etc. Har aldri gjort det med egent klær, men har nå vasket alt jeg har kjøpt til minsten, og kommer til å fortsette med det en god stund! :)
 
Jeg vasker tøyet før bruk, både til baby og oss voksne. Undertøy og sengetøy vaskes alltid. Jeg kjøper som regel brukt til meg selv og da er kjemikaliene vasket ut og det er mest bare vask for å få klærne freshe. En sjelden gang har jeg droppet å vaske jakker/cardigans til meg selv, men det er "utenpå" klær og det føles ikke like ille å ha på seg uvasket.
 
Bakterier vil nok ikke overleve på et plagg å smitte barnet, det er nok ikke mulig! Men vaske klærne er viktig på grunn av stoffer som er i nye klær for at de skal se fine ut når de henger i butikken. Har sa jordmor at det var viktig å vaske alle nye klær pga det.
Men hva er det som gjør at det ikke overlever på klær, men på andre ting? Har faktisk aldri tenkt på at det ikke er levedyktig på et plagg :) Men uansett, jeg vasker, for frister lite å ta på ungen eller seg selv et plagg som er plukket på av mange andre :)
 
Vasker alt av babykler og sengetøy. Har faktisk ikke tenkt at en bør vaske bamser, blir ikke de ødelagt i vaskemaskinen? Blir hvertfall ikke like fine tror jeg.
 
Vasker alt av babykler og sengetøy. Har faktisk ikke tenkt at en bør vaske bamser, blir ikke de ødelagt i vaskemaskinen? Blir hvertfall ikke like fine tror jeg.
Hmm ja lurer på om bamsene blir litt stygge. Noen blir jo det. Men kanskje heller litt "stygge" bamser med tanke på hvor mye det er på bamsen + støv fra butikken..
 
Back
Topp