Vasking av nye babyklær

Snoopy!

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Ok, litt tidlig enda. :p
Men har et 15 minutters kortprogram på vaskemaskinen, og lurte på om dere tror dette er nok for vasking av ny klær?
Tenker at det er bare for å få ut eventuelle overskuddsfarger og slik, så 40 grader i 15 minutter er kanskje nok for nye klær?

(Ikke skyt en førstegangs om jeg tenker helt feil nå)

Kjøper alltid klær som tåler 60 grader, liker å vaske bort det meste av bakterier. Spent på om jeg finner babylær som tåler det :)

Vasket alt på vanlig program sist. Nå som hun er større kjører jeg det på hurtigprogram (40 grader) før hun bruker det.

Babyklær bør vaskes to ganger på 60 graders program før første bruk for å bli kvitt kjemikalier fikk jeg anbefalt sist og det blir jeg å følge denne gang og :)

Eg vaska de bare sammen med vanlige klær eg sist eg, med parfymefritt :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Var ikke klar over at man skal vaske nye klær :-O

Sent from my Nexus 5 using BV Forum mobile app

Kjøper alltid klær som tåler 60 grader, liker å vaske bort det meste av bakterier. Spent på om jeg finner babylær som tåler det :)
Mange babyklær som tåler 60 grader. Hvertfall hm klær.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Babyklær bør vaskes to ganger på 60 graders program før første bruk for å bli kvitt kjemikalier fikk jeg anbefalt sist og det blir jeg å følge denne gang og :)
Såpass.

H&M er en versting på miljøgifter i klær forresten, iallefall vask dem godt :)

Jeg brukte helst ull og bambus til jenta mi da hu var baby og det skal vaskes på 40 grader. Jeg vaska klærne 2 ganger da de var nye, men vaska kun de klærne som jeg skulle ha med på føden før hu kom ( itilfelle noe skulle sjedd eller de har tatt feil kjønn, osv. Man får jo pengene tilbake eller bytte dem da)

Sent from my iPhone using BV Forum

Gjør det du med nye klær også? :)
Tenker du på ellers nye klær?
kommer ann på hva eg har kjøpt da om det yttertøy, bukser, gensere og undertøy ;-) de 3 siste havner i maskina, iallfall den siste :-P
hennes vasker eg alltid først, men i det siste har eg kjøpt/fått en del bruka og de blir vaska først :-) og de er jo da vaska mange ganger og e da vel uten disse kjemikaliene ;-)

Tenker du på ellers nye klær?
kommer ann på hva eg har kjøpt da om det yttertøy, bukser, gensere og undertøy ;-) de 3 siste havner i maskina, iallfall den siste :-P
hennes vasker eg alltid først, men i det siste har eg kjøpt/fått en del bruka og de blir vaska først :-) og de er jo da vaska mange ganger og e da vel uten disse kjemikaliene ;-)

Tenkte på om du vasket babyklær sammen med dine klær 1 gangen før bruk. Sparer jo litt vasking da. ;) Men jeg spør bare fordi jeg ikke aner hva som er vanlig, da jeg ikke har vasket et babyplagg i mitt liv. :p

Enig, undertøy vaskes alltid før bruk. :p

Tenkte på om du vasket babyklær sammen med dine klær 1 gangen før bruk. Sparer jo litt vasking da. ;) Men jeg spør bare fordi jeg ikke aner hva som er vanlig, da jeg ikke har vasket et babyplagg i mitt liv. :p

Enig, undertøy vaskes alltid før bruk. :p
Å hehe ;-)
Ja gjør det :-) for kjøper jeg 2 plagg.. kan eg ikke sette på en vask bare for de to plaggene ;-) så de vasker sammen med våres. Men ho har mye rosa,gul, lilla, så her blir det mye fargevask med bare hennes. Men hvite og mørke går med våres :-)

Last edited:
Ville vasket de lengre enn 15 min förste gangen. Jeg har stortsett vasket alt på 60 förste gangen, selvom det står 40:P

Hm....jeg har alltid bare vasket en gang jeg... Når dere vasker to ganger, tørker dere klærne mellom hver gang da eller setter dere bare på maskin igjen?
Fordelen med juli barn forrige gang var tørking på stativ i Hagen, det går vel dårlig i november desember:)

Googlet og fant denne artikkelen: http://www.nrk.no/livsstil/gammelt-toy-er-renere-enn-nytt-1.7802696
Visste ikke at man bør vaske nye klær også for voksne :-o

Det er mange som ikke gjør det. Jeg har alltid vasket alt bortsett fra yttertøy som er impregnert før bruk både til meg og familien :)
Mamma fortalte meg om dette da jeg begynte å kjøpe og vaske mine egne klær hjemme. :)
Før var det enda mer kjemikalier i klærne og spesielt dongeri. Man kan finne rester av alt fra kvikksølv til vaskemidler og fargestoffer.

CSI hadde engang en episode om no bukser som hadde giftstoffer i seg og tok livet av flere ungdommer kom jeg på nå.

Back
Topp