Vasking av flaske mme

Høststorm

Blir kjent med forumet
Jeg søker, men blir ikke helt klok, står forskjellig overalt.

Hva gjør dere med flasker som er brukt med mme? Koker etter hver bruk eller i oppvaskmaskinen? Vist dere tar den i oppvaskmaskin, så kan den jo stå en stund uvasket i oppvaskmaskinen, er det greit?

Jeg har hørt at nå ved 6 mnd alder, så er det greit og vaske med først kaldt vann, så med varm vann og zalo, så sette den i oppvaskmaskinen. Men blir så usikker når den må stå kanskje et døgn i oppvaskmasninen.

Gi meg gjerne tips, og erfaringer:happy:
 
Jeg vasker de bare for hånd jeg, med zalo.. Skyller godt da :) (Og så skyller jeg de med en gang de er brukt.. Har den ene kummen kun for flaskene, og har også egen kost ;)
 
Jeg er sløv på sånt og kokte aldri og skyldte aldri før jeg satt i oppvaskmaskina, men så var min MME-drikker 11 mnd da han begynte med MME. Flaskene kunne stå både et og to døgn i maskina. Jeg anbefaler ikke å gjøre som meg, men vi opplevde ikke noen problemer med det.
 
I starten skylte jeg flaskene i kaldt vann, vasket for hånd i varmt vann og såpe, skylte, og så kokte jeg dem i 5min. Nå som han er 6mnd skyller jeg i kaldt vann og vasker i oppvaskmaskinen. Jeg koker fortsatt flaskene -
men tror egentlig ikke det er nødvendig lenger.
 
Okey, tusen takk for svar dere:happy: Da tror jeg å vaske dem også sette i oppvaskmaskinen burde holde:happy:
 
Oppvaskmaskinen her :) I starten vasket vi for hånd, meeen etter noen måneder var det godt å ta i bruk maskinen.

Og husk - utstyr til mme skal alltid steriliseres og vannet skal alltid kokes!
 
Jeg skyller godt etter bruk så blir de stående å vente på kjøkkenbenken til det har samlet seg opp en del. Av og til vasker jeg for hånd, men ofte kjører jeg de i maskinen på en 70 graders vask. Så skyller jeg av de når de er ferdige (pga glansmiddelet som sitter litt godt), og koker/steriliserer. Har 16 flasker så vi koker ikke hver dag, men vi steriliserer alltid flaskene når de er ferdigvaska.

Flasker skal vel steriliseres så lenge det er i kontakt med mme pga bakterieveksten i melka:happy:
 
Back
Topp