Vasking av baby klær

MGA

Flørter med forumet
Jeg lurer på om det er for tidlig og begynne å vaske babyklærna nå etter hvert som de har begynnt å hope seg opp her i hjemmet. Tenker at jeg har ferie nå og orker ikke å sidde igjen med alt høygravid. Eller burde jeg drøye det et par mnd? Får stellebord og skap i hus i løpet av uka, så har jo alt på plass utenom klærna :) 

Jeg venter i allefall til det nærmer seg mer slik at alt er helt nyvasket når vi kommer hjem fra sykehuset:-) Men jeg skjønner godt hvordan du tenker, hadde vært greit å gjort unna alt slikt så fort som mulig:p

Ja, kansje jeg skal bare ta det som lukter veldig "butikk" og vaske nå sånn at jeg vasker det igjen en gang til før hun kommer.. :) 

Det var ikke så dumt:-) kanskje jeg skal gjøre det jeg også:-)

Oi. Jeg har ikke kjøpt et eneste plagg jeg! Ville uansett ventet med å vaske. Tror du klarer det fint som høygravid. Klærne er jo såsmå, så det er jo begrenset hvor mange maskiner det blir! ;)

Venter med å vaske til det nærmer seg :)
Tar det nok i begynnelsen av november.

Kjære dere. Ikke ta dette negativt. Men hvis klærne skal oppbevares i samme huset, samme skapet, samme rommet som babyen etterhvert skal oppholde seg i så er det absolutt ingen fare med bakterier osv hvis det blir vasket nå. Babyer er da ikke så immunsvake at de ikke tåler litt husstøv! Det går ikke an å ha alt sterilisert til babyen kommer. Her i huset har vi da til og med hund som babyen kommer til å omgås :)

Jeg har fått en god del klær, familie og venner som gleder seg glugg ihjel, har bare fått kjøpt 2 plagg selv, så har så og si alt allerede! Men er jo bare koselig at de gleder seg :)

Nei det er sant, jeg tenkte mest på at hvis klærne blir vasket nå og skal ligge i skapet i 4 mnd til så kan det jo være at det begynner å lukte litt sånn gammelt? Jeg vet ikke, har ihvertfall vasket en vask idag, så får jeg se etterhvert om det begynner å lukte eller ikke :) 

Kaarmo92 skrev:
Kjære dere. Ikke ta dette negativt. Men hvis klærne skal oppbevares i samme huset, samme skapet, samme rommet som babyen etterhvert skal oppholde seg i så er det absolutt ingen fare med bakterier osv hvis det blir vasket nå. Babyer er da ikke så immunsvake at de ikke tåler litt husstøv! Det går ikke an å ha alt sterilisert til babyen kommer. Her i huset har vi da til og med hund som babyen kommer til å omgås :)

signerer denne. Vi har hund og katt og helt sikkert litt for mye husstøv:)

MGA skrev:
Nei det er sant, jeg tenkte mest på at hvis klærne blir vasket nå og skal ligge i skapet i 4 mnd til så kan det jo være at det begynner å lukte litt sånn gammelt? Jeg vet ikke, har ihvertfall vasket en vask idag, så får jeg se etterhvert om det begynner å lukte eller ikke :) 

hei:)
Jeg har i mange år hatt høst/vinterklærne mine liggende i skapet fra vår til høst (april-oktober) uten å ha hatt noe problem med at det lukter gammelt eller at de føles skitne når jeg tar de i bruk igjen.. Så om det er enklere for deg å vaske det du har nå og gjøre det klart skal du ikke bekymre deg for lukt i klærne eller for mye bakterier/støv:)

Skulle det mot formodning begynne å lukte etter så kort tid, ville jeg investert penger i å fått ISS eller et annet firma til å komme å analysere innekliaet for da er det noe som er gærnt der.. (fukt, for tett luft eller et eller annet) Og det er jo mye verre for barnet enn å gå i klær som ikke har vært nyvasket på et par måneder:)

Jeg heier på vasking etterhvert som jeg får nok ting å vaske for å bli ferdig med det=)=)

Ja det er jo forsåvidt sant, jeg gjør jo det med mine egne vinter/sommer klær også, å det har jo gått helt greit, så det burde jo gå fint med babyens klær også :) 

Eg har begynt å vaske. Har fått låne en del og dette har jo ligget på et loft så då må det vaskes og har mye nytt også siden det er første barnet. Har mange poser med klær, tepper, kluter og sånn som ligger på vent til å vaskes... Er redd for at det farger av viss eg vasker mye ulike farger sammen... Trur det kommer til å gå helt fint at dette ligger i noen måneder før det blir brukt:) er jo samme huset som barnet skal bu i. Klarer dessuten ikkje tanken på at eg plutselig føder for tidlig (som ligger i slekten) og ikkje har klær og utstyr klart til bruk men må vaske mens den lille er helt nyfødt...

Jeg vasket alt jeg fikk av klær sist. Fordi det er så mye ekle stoffer som butikkene sprayer på for at de skal holde seg pent i butikken.
Men hos oss støver det veldig, så jeg synes det for min del er litt tidelig å begynne å vaske tøy enda.

det er jo for å bli kvitt kjemikaliene fra nye tekstiler at det er anbefalt å vaske de.. ikke pga at klærne er skitne eller støvete:-)

Nye klær som ikke er brukt før hadde jeg nok kanskje vaske en gang nå, lagt dem vekk for så å vaske dem igjen når det nærer seg. Som noen sier så har nye klær ofte mye kjemikalier i som ikke er bra for babyen.

Klær som er arvet/spart fra eldre søsken ville jeg vasket når det nærmer seg. Tror jeg har mer roen denne gangen enn med første gang, men jeg skjønner om førstegangs mammaer har lyst å gjøre det meste klart tidlig :-)

Her har vi tatt vare på alle klærene til storebror så jeg tenkter å vaske opp de minste str når det er en 4 uker til termin, og skulle det skje noe før dette så er jo pappaen hjemme og kan vaske opp noen klær mens jeg er på sykehuset. Regner ikke med å føde og dra hjem samme dag ;-)

Høres kjekt ut å begynne å vaske litt på småklær.

Har tenkt litt på det selv, men har verken hatt tid eller energi.
Gjør det nå mens du føler du har tid, og kos deg med det.

Er jo litt spesielt det med å vaske alt det små til den lille.
Litt redebygging er bare kos ;-)

Jeg har og vasket noe klær, ikke mye enda, men ligger klart til vasking :) veldig greit å gjøre det før man blir for stor og tung og ikke orker det selv :)

Back
Topp