Vasketips?

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Det har seg slik at vesla klarte å bæsje utenfor bleia. Mannen har bare tatt ullstrømpebuksen hennes og kastet den i vask sammen med de andre ullklærne, uten å vaske den først!!! Bare latt bæsjen være nedi der.

Jeg er fortvilet for alt lukter jo, og det er fremdeles mye bæsj inni selve strømpebuksa selv om den har vært vasket.

må jeg kaste alle ullklærne nå? Strømpebuksa er kastet allerede..

Galle såpe :) fåes kjøpt på bla Clas Olsen.
Fukt plaggene. Gni de inn med såpe å i vaskemaskina med de. Funker gull her. Fjerna gammal melke bæsj fra ei strømpebukse i ull jeg fant som var glemt vekk.

Gallesåpe har jeg og bruker det på flekker osv, men dette er jo 14-15 plagg, 5-6 par med sokker og det er hele plagg som har vært bokstavelig talt vasket i bæsj :depressed:

Gallesåpe har jeg og bruker det på flekker osv, men dette er jo 14-15 plagg, 5-6 par med sokker og det er hele plagg som har vært bokstavelig talt vasket i bæsj :depressed:

Hehe, mye jobb. Men prøv å legg det i en bøtte å bløt det opp. Skyll en gang å ha kalle såpe på plaggene. Gni godt og hiv dem inni maskina med litt galle såpe rett i maskina. Ha et par ekstra skyllinger etterpå for å få ut alt såpa. Vis ikke må du sende mannen på shopping :P han hadde sikkert lært mest av det!

Hadde lagt alle ullklærnå i veldig varmt vann me vanish. Latt det stå over nattå for så å hiva det i maskinen me milo elle gallesåpe :)

Prøv eddikk. Det tar lukta. Vask på nytt.

Har måttet kaste flere ull klær pga mannen og bæsj! Veldig surt. Har prøvdt og vaske på høyere temp det hjelper på dei dyreste ull klærne. Men ikkje mer en ein gong og 2 på 60 før dei blir sprø. Men etter litt slike episoder har eg kjøpt inn bodyer i ull og bomull. Litt ulikt hvor mye ull det er i dei. Men dei tåler mer vask. Og at mannen min putter dei i tørketrommelen :p

Ja det ligger i bløt nå. Må kjøpe ny gallesåpe også.
Nesten så jeg vurderer å kjøpe ny ull men det er så dyrt. Lukter helt fælt :(

Gnu gallesåpe på flekkene, la det virke 15-20 min vask og tørk deretter vask det med vanlig milo, det var hjulpet på både flekker og lukt her i huset. Kan også vaske det med milo mens det er bløt, men min erfaring er at da henger lukta i.
Tvi tvi.

Gnu gallesåpe på flekkene, la det virke 15-20 min vask og tørk deretter vask det med vanlig milo, det var hjulpet på både flekker og lukt her i huset. Kan også vaske det med milo mens det er bløt, men min erfaring er at da henger lukta i.
Tvi tvi.

Men det er ikke flekker. Det er liskom små bæsjestævpartikler i hele plagget, alle sammen. Som "støv" :sorry:

Nå har det ligget i bløt med gallesåpe, og jeg hadde gallesåpe i maskinen, lukter enda. Vannet var helt brunt og gusjent.

Vasker det på 40 vanlig vask. Verdt et forsøk

Nå har det ligget i bløt med gallesåpe, og jeg hadde gallesåpe i maskinen, lukter enda. Vannet var helt brunt og gusjent.

Vasker det på 40 vanlig vask. Verdt et forsøk
Æsj :-o

Har ikke andre tips enn de du har fått.

Men hva sier mannen?
Har han fått sett resultatet av ugjerningen??? :-P

Det har seg slik at vesla klarte å bæsje utenfor bleia. Mannen har bare tatt ullstrømpebuksen hennes og kastet den i vask sammen med de andre ullklærne, uten å vaske den først!!! Bare latt bæsjen være nedi der.

Jeg er fortvilet for alt lukter jo, og det er fremdeles mye bæsj inni selve strømpebuksa selv om den har vært vasket.

må jeg kaste alle ullklærne nå? Strømpebuksa er kastet allerede..

Er mannen din litt kort?? Vask alt for hånd i mye såpe, så i maskin.

Legg det i vann med natron! Sværger til natron for å fjerne lukt og flekker! :)

Etter gallesåpe, bløtlegging og tre omganger i vaskemaskin på vanlig program, så har jeg vel kommet frem til at jeg får finne en tusenlapp i budsjettet og handle noen ullklær. Har ønsket meg ullklær til jul til henne også så det får vel gå på et vis..

Etter gallesåpe, bløtlegging og tre omganger i vaskemaskin på vanlig program, så har jeg vel kommet frem til at jeg får finne en tusenlapp i budsjettet og handle noen ullklær. Har ønsket meg ullklær til jul til henne også så det får vel gå på et vis..
Uff, så kjipt! :( synd det ikke gikk an å reddes.

Back
Topp