Vaskerom - fordeler og ulemper me ulike løsninger! Hjelp!

Chevron

Gift med forumet
Julibarna 2019
Juliknøttene 2022
Kom med tips! :)

Har en vegg på 2 m som skal innredes perfekt. Der er jo første feil. Det er for lite plass :p Men, vi gjør så godt vi kan! :)

Jeg får ikke kopiert inn skissene fra ikea-programmet, så har bare funnet bilder som demonstrerer hovedpoengene. Størrelsene på vaskerommene på bildene varierer derfor noe fra orginalen.

Vi ønsker selvsagt mest mulig igjen for plassen, mest mulig oppbevaring, men selvsagt et praktisk sted å vaske klær!

Alternativ 1. Vi lurer nå sist på hvorvidt vi skal gå for denne helt enkleste løsningen. Se bort fra høyskapet, så har du ganske nøyaktig vår størrelse, med døra akkurat der den er. Fordelen er åpen benkeplate, som er bra siden bredden på rommet kun er 1,8m, og vi da oppnår den åpne følelsen. Ulempen er mindre skapplass og ikke optimal arbeidshøyde.

Alternativ 2, som vel egentlig var nr.1, er vaskesøyle og et høyskap. Kutt bildet mentalt slik at den store skapdøren under vasken blir samme size som den lille, så har vi et ganske nøyaktig bilde av hva vi tenkte :) Bortsett fra at vi vil ha veggskap over vasken i tillegg. Fordelen er mer skapplass, selvsagt. Ulempen er at det kan føles trangt i et lite rom, og det er dårlig arbeidshøyde for den ene maskinen.

Foto: Sigbjørn Lenes

Alternativ nr.3 må blir noe sånn som dette, å bygge maskinene opp for riktig arbeidshøyde. For vår del ryker da høyskapet (som jeg ikke vet helt hvorfor vi absolutt skal ha, bortsett fra oppbevaring). Men her er masse lange, gode veggskap! Men, hvis man tar vekk høyskapet på bildet, og setter grense ca der hvor vasken slutter, så ser man jo at da er problemstillingen lik som på alt.2, at det blir lite åpent.

Da er jo dette alternativet fint, selv om det jo tar vekk mye skapplass, og gjør skapplassen litt vanskeligere tilgjengelig for oss som ikke er født sjiraffer ;) Lurte litt på en mellomting, å ha sånne skap som her over vaskemaskinen, og vanlige veggskap over vasken, men det vil lage en rar look der hvor veggskap og benkeplate over vaskemaskin isåfall vil møtes.

Konklusjonen er at jeg blir gal av å tenke! Så tips, triks, erfaringer, fordeler og ulemper mottas veldig gjerne!

hva en dere gjør; BYGG OPP VASKEMASKIN/TØRKETROMMEL!!!!

Det er det jeg er aller mest fornøyd med vårt vaskerom. Etter vi ble en familie på 4, må jeg vaske tøy mange, mange ganger i uka. Derfor er det knall greit å vaskemaskin i stå størrelse, så jeg slipper å bøye meg hver gang. Vi har også satt inn ikea (kles skap løsning) Sånne stativer til å ha stålkurver i. Vi har tatt noen hvite skuffer istede, og bruker det til skittentøy. Har 8 skuffer.

2 til sort kokvask
1 til sort finvask
1 til farget tøy
1 til lyst tøy
1 til hvit tøy
1 til lyst kokvask
1 til spesial vask( ull, rosa osv )  

dette liker jeg veldig godt. får derfor bare plass til 1 maskin liggene i hver klesklasse, så for derfor aldri plass til å ha klesvasken liggenes lenge :)

Jeg likte alternativ nr 3 jeg, mest på grunn av skapene men så hadde jeg også satt opp en hyllerekke til kurver under.

Forstår ikke helt hva du skal med så mye skapplass på vaskerommet nemlig :-)
Det du trenger der inne er å kunne sette vekk vaskemidler og sånn som du ikke bruker så ofte og ha lett tilgjengelig de du bruker hele tiden (på ei hylle).

Du trenger god plass til å brette og legge ut klær for flekkbehandling og så en vask så klart.

Et høyskap vil være kjekt for å kunne sette inn ting som vaskekoster, mopper og vaskebøtter, men det kan dere fint sette inntil en vegg uansett. Jeg ville ha prøvd å få plass til å henge fra seg arbeidsklær som ikke må vaskes mellom hver gang og våte uteklær.

Mulig jeg er litt rar.. men så lenge det ikke er ryggproblemer inne i bildet ser jeg ikke helt problemet med å ha vaskemaskinen på gulvet.. Men her vasker vi bare en vask om dagen da ca og såpass har JEG klart å bøye meg på tross av hinder som har vært i veien for min del. På mitt vaskerom føler jeg at jeg aldri får nok benkeplass.. er ikke sånn veldig ryddig av meg heller skal vel innrømmes.. men er greit å ha et sted å sortere, brette og stable rene klær. Med barnehagebarn syns jeg det er ok å samle opp nye klær som skal merkes, så jeg slipper å stryke ett plag nå og ett plagg da.. så benkplass syns jeg er viktig..  og høyskap til å stu bort langkoster, mopper, bøtter, slange til sentralstøvsuger, tomflasker, osv .. Men vi har liksom 5 høyskaper på vaskerommet så jeg er vel ikke helt i samme situasjon som dere uansett.. men benytter jo også rommet til mer enn et vaskerom..

Vi driver å gjør ferdig vaskerommet i disse dagene her, har nesten sånn som alt 3. Og elsker at vaskemaskinen og tørketrommelen er bygget opp. Har nesten 3 m med skap,skuffer på den ene veggen. Deilig med mye benkeplass og skapplass. Greit å ha da jeg skal styke og brette klær.

Bilde 3 fordi den gir mest skapplass. Hvor mye benkeplass trenger en da?

Jeg har ingenting på mitt bittelille vaskerom og overlever. Faktisk aldri tenkt jeg trengte det før nå.

Vi holder på med å bygge vaskerom nå. vi har to veger som en L som vi innreder med ikea/kvikk kjøkken.
Siden jeg ikke klarte å få lagt inn bilde her, så prøver jeg å legge inn bilde på min BV side, se gjerne innom der! 

Uansett så har vi gjort dette:
sort høyglans ( pga få like fronter på kvikk/ikea, ikea hadde ikke skap til å ha under vaskemaskin, derfor måtte vi kjøpe disse på kvikk.)
Vi har på langsiden har vi 3 skalp,fra hjørnet og ut på siden, så har vi ett 120 hjørneskap, så 2x 60 skap. Vanlig underskap.
Så i hjørnet og ut mot andre siden har vi 1 x 30cm skap, så skal vi ha 2 x 60cm underskuffer til å ha vaskemaskin oppå (slik som på bilden over).
så til slutt har vi bare for støtte til vaskemaskin ett lite 20 cm skap.
Tenkte å ha overskap, men pga høyden til taket droppet vi i første omgang dette. så får vi se hvordan dette blir da  :)
Håper dere skjønte hvordan det ser ut :P
Jeg trur dette blir praktisk :)

vi har nok verdens mest upraktiske vaskerom, og jeg er rimelig sikker på at det må ha vært en MANN som har innreda det!! vi har plass til å ha vaskemaskin og tørketrommel der hvis de står oppå hverandre, men da står tørketrommelen forran et sånt rør i rør system skap som er på veggen.rommet er langt og smalt døren er på ene kort veggen og utslags vasken er på andre kort enden den ene lang siden kan vi ikke ha noe stående, og på den andre lang siden står vaskemaskinen og tørketrommelen og varmtvanns tanken i tillegg til sikrings skap og rør i rør system skap som henger på veggen. ergo på den ene veggen vi kunn hatt benker og skap der kan vi ikke ha det pga sikringsskap/rør i rør system skap som henger med bare litt mellomrom (et mellomrom man ikke kan bruke til noe) skal vi foreks ha tørkestativet stående der så går det ikke ann å gå der inne uten at vi tar ut stativet først. Så ja upraktisk!! skulle ønske vi kunne hatt noen av disse løsningene. jeg personlig likte best en av de alternativa der vaskemaskin og tørketrommel er i bedre arbeidshøyde ( den det er pga ryggen min) hvis jeg noen gang skal flytte til et helt nytt hus så skal jeg ha et litt større vaske rom enn jeg har nå!!

Likte best 3.
Vi har oppbygde vaske. og tørketrommel, det er faktisk helt uvurderlig spør du meg;-) Har to store dype skuffer under maskinene, der vi oppbevarer papp- og papir i det ene, og tome glass/metall i den andre.. Har tøyskjakt fra badet oppe, rett in i et høyskap, der skittentøyskurven står;)

lillegulli skrev:
hva en dere gjør; BYGG OPP VASKEMASKIN/TØRKETROMMEL!!!!

Det er det jeg er aller mest fornøyd med vårt vaskerom. Etter vi ble en familie på 4, må jeg vaske tøy mange, mange ganger i uka. Derfor er det knall greit å vaskemaskin i stå størrelse, så jeg slipper å bøye meg hver gang. Vi har også satt inn ikea (kles skap løsning) Sånne stativer til å ha stålkurver i. Vi har tatt noen hvite skuffer istede, og bruker det til skittentøy. Har 8 skuffer.

2 til sort kokvask
1 til sort finvask
1 til farget tøy
1 til lyst tøy
1 til hvit tøy
1 til lyst kokvask
1 til spesial vask( ull, rosa osv )  

dette liker jeg veldig godt. får derfor bare plass til 1 maskin liggene i hver klesklasse, så for derfor aldri plass til å ha klesvasken liggenes lenge :)

Ok, så da er konklusjonen at oppbygging trumfer benkeplass og høyskap :) Notert! Løsningen din med sortering var veldig etter mitt hjerte, men uten plass til høyskap, så er det umulig. Har plan om et kurvsystem som fremdeles er i planlegginsfasen :)

Tweak skrev:
Jeg likte alternativ nr 3 jeg, mest på grunn av skapene men så hadde jeg også satt opp en hyllerekke til kurver under.

Forstår ikke helt hva du skal med så mye skapplass på vaskerommet nemlig :-)
Det du trenger der inne er å kunne sette vekk vaskemidler og sånn som du ikke bruker så ofte og ha lett tilgjengelig de du bruker hele tiden (på ei hylle).

Du trenger god plass til å brette og legge ut klær for flekkbehandling og så en vask så klart.

Et høyskap vil være kjekt for å kunne sette inn ting som vaskekoster, mopper og vaskebøtter, men det kan dere fint sette inntil en vegg uansett. Jeg ville ha prøvd å få plass til å henge fra seg arbeidsklær som ikke må vaskes mellom hver gang og våte uteklær.

Vi kjøpte et hus hvor de ikke kan ha hatt klær eller ting, fordi det finnes ikke oppbevaringsløsninger. Så vi må lage skapplass der vi kan! I tillegg er dette rommet bare separert med en halvvegg, fra resten av vaskerommet som fungerer som inngang fra garasjen, så det vil være nok av tøy fra barn og div som skal lagres :) Der vil det også være opphengsplass for utetøy - heldigvis!

Arh, bretteplass eller oppbygt, ryggvennlige maskiner? Blir sprø!! :P

hirly skrev:
Mulig jeg er litt rar.. men så lenge det ikke er ryggproblemer inne i bildet ser jeg ikke helt problemet med å ha vaskemaskinen på gulvet.. Men her vasker vi bare en vask om dagen da ca og såpass har JEG klart å bøye meg på tross av hinder som har vært i veien for min del. På mitt vaskerom føler jeg at jeg aldri får nok benkeplass.. er ikke sånn veldig ryddig av meg heller skal vel innrømmes.. men er greit å ha et sted å sortere, brette og stable rene klær. Med barnehagebarn syns jeg det er ok å samle opp nye klær som skal merkes, så jeg slipper å stryke ett plag nå og ett plagg da.. så benkplass syns jeg er viktig..  og høyskap til å stu bort langkoster, mopper, bøtter, slange til sentralstøvsuger, tomflasker, osv .. Men vi har liksom 5 høyskaper på vaskerommet så jeg er vel ikke helt i samme situasjon som dere uansett.. men benytter jo også rommet til mer enn et vaskerom..

Det ER i høyeste grad ryggproblemer i bildet, i tillegg til dårlig bekken etter to svangerskap. Så mannen insisterer på oppbygd, mest for min del. Og jeg ser jo poenget. Liker bare ikke hva det gjør med skapplassen min ;p

Jeg ville ha høyskap til langkoster, men så fant vi ut at vi har et kjellerrom rett over vaskerommet, og at om vi må sløyfe langskapet, så kan de stå der.. Men det vil jo ikke bli optimal, uansett åssen jeg vrir og vender på det - dessverre! Heldig med 5 langskap :)

mini_mamma skrev:
Vi driver å gjør ferdig vaskerommet i disse dagene her, har nesten sånn som alt 3. Og elsker at vaskemaskinen og tørketrommelen er bygget opp. Har nesten 3 m med skap,skuffer på den ene veggen. Deilig med mye benkeplass og skapplass. Greit å ha da jeg skal styke og brette klær.

Da får du i pose og sekk :)

Miss Fat skrev:
Bilde 3 fordi den gir mest skapplass. Hvor mye benkeplass trenger en da?

Jeg har ingenting på mitt bittelille vaskerom og overlever. Faktisk aldri tenkt jeg trengte det før nå.

Takk! Det var godt å høre! Har jo ikke benkplass i dag, og lurer på om ryggen kanskje bør vinne frem :)

kristin1986 skrev:
Vi holder på med å bygge vaskerom nå. vi har to veger som en L som vi innreder med ikea/kvikk kjøkken.
Siden jeg ikke klarte å få lagt inn bilde her, så prøver jeg å legge inn bilde på min BV side, se gjerne innom der! 

Uansett så har vi gjort dette:
sort høyglans ( pga få like fronter på kvikk/ikea, ikea hadde ikke skap til å ha under vaskemaskin, derfor måtte vi kjøpe disse på kvikk.)
Vi har på langsiden har vi 3 skalp,fra hjørnet og ut på siden, så har vi ett 120 hjørneskap, så 2x 60 skap. Vanlig underskap.
Så i hjørnet og ut mot andre siden har vi 1 x 30cm skap, så skal vi ha 2 x 60cm underskuffer til å ha vaskemaskin oppå (slik som på bilden over).
så til slutt har vi bare for støtte til vaskemaskin ett lite 20 cm skap.
Tenkte å ha overskap, men pga høyden til taket droppet vi i første omgang dette. så får vi se hvordan dette blir da  :)
Håper dere skjønte hvordan det ser ut :P
Jeg trur dette blir praktisk :)

Er det  de skuffene du tenker på? Hvorfor kjøpte dere ikke bare alt på Kvik? Pris?

Tre-må-det-være! skrev:
Likte best 3.
Vi har oppbygde vaske. og tørketrommel, det er faktisk helt uvurderlig spør du meg;-) Har to store dype skuffer under maskinene, der vi oppbevarer papp- og papir i det ene, og tome glass/metall i den andre.. Har tøyskjakt fra badet oppe, rett in i et høyskap, der skittentøyskurven står;)

Viktigere enn benkplass? :)

Flere? :))

Ser at dette nå er en svært gammel diskusjon der du nok både har valgt løsning for vaskerom og bad - og du har erfaring med bruken av denne. Jeg liker best alt nr 3 og lurer på om dette er møbler fra kjøkkenleverandør, og i tilfelle hvilken?

Back
Topp