Vaskemidler, yes or no?

MalinAngelica

Flørter med forumet
Jeg jobber på kjøkken og når dagen er over vasker vi kjøkkengulvet selv. Vi bruker veldig sterke vaskemidler med klor og salmiakk og alt mulig i. Midler man ikke kan ta på med fingrene med andre ord.

Har tidligere lest at man ikke bør puste inn sånt, men sjefen sier det går bra. Er dette riktig? Mulig det bare er jeg som er overnervøs:)

Klor og salmiakk må aldri blandes, det er farlig!

Men ellers skal ikke vaskemidler lages så sterke at det er farlig å puste i rommet du vasker.
Er du gravid kan det være aktuelt å være ekstra forsiktig, snakk med legen eller jm, men finn ut HVA dere vasker med for helt sikkert ikke kombinasjonen av klor og salmiakk, det er det ingen seriøse folk som blander, det er farlig

Vasker dere med virkon? Det er et sterkt vaskemiddel som brukes på sykehus til både gulvvask og ellers. Men er ikke farlig å puste inn.
Klor og salmiakk er farlig å blande og må aldri gjøres!

Eg har hørt at klor og salmiakk ikke er så smart og blade. Hvorfor vet eg helt ærlig ikke men tror nok eg ville holdt meg unna det

Jeg jobber på kjøkken og når dagen er over vasker vi kjøkkengulvet selv. Vi bruker veldig sterke vaskemidler med klor og salmiakk og alt mulig i. Midler man ikke kan ta på med fingrene med andre ord.

Har tidligere lest at man ikke bør puste inn sånt, men sjefen sier det går bra. Er dette riktig? Mulig det bare er jeg som er overnervøs:)

Jeg har jobbet endel på kjøkken, og på alle stedene jeg har jobbet så tas det forsiktighetsregler.

Når vi vasker gulvet er det kun en som spyler på vaskemiddelguffen, de andre går ut av kjøkkenet for å ikke puste det inn. Den som spyler på har på hansker, plastikkforkle, skoposer og munnbinn.
Vifter settes på max uttrekk. (det er ikke lov å ha åpne vinduer på ett kjøkken, derfor må viftene på max)
Så skal guggen stå å virke i 30 minutter. Når gulvet så blir spylt med vann etterpå kan alle komme inn, da har det meste fordampet.

Om jeg hadde vært gravid så hadde jeg aldri i livet vært i rommet når gulvet ble vasket med sterke saker.

Unnskyld for dårlig forklaring av meg.

Jeg mener ikke at det er ett og samme i vaskebøtta :) men vi har noen ansatte her som til tider vasker med salmiakk overalt på kjøkkenet. Også har vi hovedvaskemiddelet som brukes på gulvet som inneholder klor om jeg ikke tar helt feil. Bare det er nær tøyet mitt så bleker det med engang. Derfor jeg bare antar at det er klor i det. Det er kraftig rengjøring fra suma!

ImageUploadedByBV Forum1459334655.368843.jpg

Altså denne. Må vaske kjøkkengulv hver kveld med dette og vil bare forsikre meg om at det er trygt for meg å puste det inn.. Er litt redd for alt ettersom Jg bare er 7 uker på vei her.

Det sikkerhetsdatablsdet det er link til burde du lese

pH (handelsvare)
Verdi:
14
pH (bruksløsning)
Verdi:
~ 12.7
Kommentarer, pH (bruksløsning)
I 4% løsning.
Relativ tetthet
Verdi:
~ 1.1 kg/dm³
Løselighetsbeskrivelse
Fullstendig oppløselig i vann.
9.2. Andre opplysninger
Fysikalske farer
Metall korrosjon
Aluminium korroderes med utvikling av hydrogen.
Blandbarhet
Løselig i vann.
AVSNITT 10: STABILITET OG REAKTIVITET
10.1. Reaktivitet
Reaktivitet
Det er ingen fare ved vanlig lagring og normal bruk.
10.2. Kjemisk stabilitet
Stabilitet
Stabil under normale lagringsforhold.
10.3. Mulighet for farlige reaksjoner
Risiko for farlige reaksjoner
Ingen farlige reaksjoner ved lagring og bruk under normale forhold.
10.4. Forhold som skal unngås
Forhold som skal unngås
Ingen spesifikke data.
10.5. Uforenlige materialer
Materialer som skal unngås
Lettmetaller (f.eks aluminium).
10.6. Farlige nedbrytingsprodukter
Farlige spaltningsprodukter
Det dannes ikke farlige nedbrytningsprodukter ved normale lagrings- og
bruksforhold.
AVSNITT 11: TOKSIKOLOGISKE OPPLYSNINGER
11.1. Opplysninger om toksikologiske virkninger
Toksikologisk informasjon
Øvrige helsefareopplysninger
Generelt
Produktet er alkalisk og virker etsende.
Potensielle akutte effekter
Innånding
Innånding av spraytåke vil gi irritasjoner i luftveier/lunger. Produktet inneholder
ingen lettflyktige stoffer. Det er derfor ingen fare for innhalering av skadelige
gasser.
Hudkontakt
Gir alvorlig etseskade på hud
Øyekontakt
Sprut av produkt eller oppløsninger i øyet kan føre til alvorlige øyeskader; i
verste fall kan det medføre nedsatt synsevne eller tap av synet.
Svelging
Sterkt etsende på slimhinnene i munn, svelg og i mave-tarmsystemet. Kan gi
alvorlig indre skade.
Etsende
Gir alvorlige etseskader på hud og øyne.
Forsinket / Repeterende
Allergi
Inneholder ikke stoffer kjent for å være allergifremkallende (allergener).
Kroniske effekter
Ingen kroniske effekter er kjent eller mistenkt ved forskriftsmessig bruk.
Kreftfremkallende, mutagene og reproduksjonstoksiske
Kreft
Inneholder ikke stoffer kjent for å være kreftfremkallende (karsinogener).
Arvestoffskader
Inneholder ikke stoffer kjent for å skade arvematerialet (mutagener).
Fosterskadelige egenskaper
Inneholder ingen stoffer kjent for å medføre fosterskade.
Reproduksjonsskader
Inneholder ikke kjente hormonhermere eller andre stoffer kjent for å gi
reproduksjonsskader.
SumaGel D30
Side 5 av 8

Det står der jo, ikke fosterskadelig

Åja, såg ikke det.
Men mange vet ikke at det er farlig å blande de;)
Er der virkelig mange som ikke vet det? Det er jo egentlig noe vi opplyses om i alle mulige sammenhenger?

Er der virkelig mange som ikke vet det? Det er jo egentlig noe vi opplyses om i alle mulige sammenhenger?
Jeg har aldri blitt fortalt det :) første gang i mitt liv jeg har hørt det nå. Fortalte det til noen av de andre kokkene også og det var flere som ikke var opplyste så sånn kan det gå!

Nå er vi opplyst. Det har aldri ved en anledning falt meg inn å blande disse før og flaks er nå det

Back
Topp