Vaskemiddel på babytøy

lilleburrito

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Novemberlykke 2018
Hei, hvilket vaskemiddel bruker dere på babytøy? Bruker dere tøymykner?
Er vokst opp med kun Omo, og bruker derfor kun Omo selv.

Erfaringer?
 
Jeg brukte neutral til førstemann sine klær og våre. Men jeg syns det bleker klærne. Nå bruker jeg änglemark sitt vaskepulver. Bruker milo parfymefritt til ull :)
 
Bruker neutral til vanlig og mini sine klær blir nok vasket sammen med alle andres så det blir nok det samme
 
Jeg kommer til å bruke omo i starten for det bruker vi fra før. Hvis ungen reagerer på vaskepulveret får vi heller bytte da den tid kommer tenker jeg :)
 
Bruker omo og blir og fortsette med det. Får heller bytte dersom lille reagerer.

Tøymykner bruker vi ikke da jeg reagerer på det, men så har vi tørketrommel å dit går nesten alt uansett.
 
Last edited:
Bruker kun blenda sensitiv her.

Og Milo på ull.
Jeg tåler omo dårlig selv, så har ikke brukt det på noen år.
 
her bruker vi kun blenda sensitive, og milo på ull. Mini har fått atopisk eksem, men reagerer ikke på disse :)
 
Har vasket alle babyting med neutral så langt. Vet ikke om vesla kommer til å reagere på det, men noe måtte jeg jo velge. Har pleid å bruke omo på vårt, men blir neutral på det også når pakken er tom :) Orker ikke å ha flere typer vaskemidler..
 
Vasker alt med blenda sensitiv etter barn nummer en fikk et rart rødt utslett. Legen skjønte ikke hva det var. Leste på nett om vaskemiddel, byttet, og da var det borte! Så da ville ikke jeg ha noe annet enn blenda heller! :)
 
Jeg bruker nå noe økologiske greier kjøpt på en sånn økologi-butikk (etikken i Trondheim). Nå bruker jeg en med lavendellukt, men kjøper nok en uten lukt neste gang. Synes den lukter veldig godt, men kanskje litt sterkt!
 
Her er det perfymefritt mm som går igjen ja. Jeg er førstegangs så kanskje noen kunne vært så snil og forklart meg hvorfor? Bør ikke barnet utsettes for perfyme mm (ikke spray så klart men i vaskemiddel) og så heller bytter man om det blir reaksjon? Vet at man bør bade baby i økologisk, parfyme og paraben fri såpe men det er jo mer for pH en ig oljene i babyhud så det blir noe annet da
 
Blenda sensitive og milo parfymefri. :) fordi jeg selv reagerer på omo og heller ikke vil utsette barna mine for unødvendig parfyme :)
 
Her er det perfymefritt mm som går igjen ja. Jeg er førstegangs så kanskje noen kunne vært så snil og forklart meg hvorfor? Bør ikke barnet utsettes for perfyme mm (ikke spray så klart men i vaskemiddel) og så heller bytter man om det blir reaksjon? Vet at man bør bade baby i økologisk, parfyme og paraben fri såpe men det er jo mer for pH en ig oljene i babyhud så det blir noe annet da
Ser ingen grunn til å teste om de reagerer på parfymen, dropper d heller med en gang... Er ikke så viktig for meg at vasken lukter noe, så føler d ikke som et tap i hverdagen å gå for milde produkter! :)
 
Ser ingen grunn til å teste om de reagerer på parfymen, dropper d heller med en gang... Er ikke så viktig for meg at vasken lukter noe, så føler d ikke som et tap i hverdagen å gå for milde produkter! :)
Men er det ikke slik at jo mer forskjellig barna blir utsatt for tidlig, jo mindre er den langsiktige sjansen for allergi (ikke de som får det med en gang da selvsagt). Jeg vet helt ærlig ikke selv man hører jo bare så mye forskjellig
 
Men er det ikke slik at jo mer forskjellig barna blir utsatt for tidlig, jo mindre er den langsiktige sjansen for allergi (ikke de som får det med en gang da selvsagt). Jeg vet helt ærlig ikke selv man hører jo bare så mye forskjellig
Ja ikke sant, d er helt klart et poeng! I hodet mitt skiller jeg liksom litt likevel mellom ting jeg ser for meg bygger immunforsvar (husstøv og normalt slitne fingre), og parfyme som er liksom kunstig tilsatt i hverdagen vår... Ikke at parfyme i vaskemiddel nødvendigvis heller er d værste vi omgås i hverdagen, men d er definitivt lettest å kutte ut! En annen ting kan være at barnet skal bli kjent med oss og våre lukter, og at parfymer i vaskemiddel (og kremer osv også, selvfølgelig) kanskje demper naturlige lukter... Men d er synsing og min selvskapte logikk dette altså! :)
 
Back
Topp