Vaskemaskin

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Hvor ofte renser dere den? Vasker dere ofte tøy på 90grader?

Igår merket jeg en vond lukt fra maskin og tøy etter jeg hadde vasket en vask. Jeg har nå hevet i vaskepulver og satt den på 90grader for å se om det kan hjelpe :)

Jeg bruker eddik til vanlig istedenfor skyllemiddel, men når jeg googlet rens av maskin så stod det at man ikke burde bruke eddik. Hvis det skjer noe med den, så risikerer man å ikke få igjen på garantien :eek:
Nå har vi en gammel maskin, men tenker på den gang vi skal kjøpe ny :confused:
 
Renser av og til. Bruker maskinrens fra omo(?).
Vasker 90grader 1-8 ganger i mnd.
 
Kjører maskinen på kokvask innimellom, også hjelper det at døren står åpen når maskinen ikke er i bruk :)
 
Kjører maskinen på kokvask innimellom, også hjelper det at døren står åpen når maskinen ikke er i bruk :)
Ja, pleier å sette den opp :) men hadde nok hjulpet å fulgt med litt bedre da jeg har en frøken som syns det er veldig gøy å gå for å lukke den :p så fikk jeg tømt det filteret nederst, satt på kokvask. Nettopp ferdig, men syns det luktet enda :dead:
 
Ja, pleier å sette den opp :) men hadde nok hjulpet å fulgt med litt bedre da jeg har en frøken som syns det er veldig gøy å gå for å lukke den :p så fikk jeg tømt det filteret nederst, satt på kokvask. Nettopp ferdig, men syns det luktet enda :dead:

Prøv å vaske gummilisten som er i åpningen.
 
Prøv å vaske gummilisten som er i åpningen.
Gjorde det nå, skrubbet den godt. Satte på maskinen med litt eddik i rommet for skyllemiddel, på 80grader. Håper det hjelper, for en ekkel lukt det blir :hungover:
 
Kjører én 90 graders vask fast hver uke, bruker OMO sitt maskinrensemiddel med ujevne (!) mellomrom og har alltid døren på maskinen åpen etter hver eneste vask (til det er tørt inni maskinen, det tar ikke mer enn et par timer). Det er også viktig å vaske/rense gummilisten rundt døråpningen jevnlig. Her samler det seg lett opp lo, skitt og annet grums. Samt rense og tømme filtre.

Håper du blir kvitt den vonde lukten! Har aldri opplevd det selv, heldigvis.
 
Kjører 90 grader et par ganger i året. Da med en mopp haha. Blir så bra så .
 
Vasker alltid håndklær og sengetøy på 90 :) men syns også det er viktig å kjøre en maskin på 90 titt og ofte. Kan bli ekkel lukt om man ikke gjør det. Fungerer det ikke å vaske på 90 for å få bort lukta så kan du kjøpe en sånn rensetablett :)
 
Den nye maskina mi har eget renseprogram på 75 grader. Kjører det innimellom. Prøver en gang i mnd. Er flink til å la døra stå åpen inninellom.

Husk å ikke bruk for mye vaskemiddel, da kan både klær og maskin lukte vondt etterhvert.

Og ikke bruk eddik! Det spiser gummi, så pluteslig er pakninga på maskina ødelagt. Itillegg til at det ødelegger strikk i klærne.
 
Når man først har brukt eddik, er det for sent for maskinens del da? Har hatt vår vaskemaskin i 5 år og det har gått litt eddik, ja!
 
Når man først har brukt eddik, er det for sent for maskinens del da? Har hatt vår vaskemaskin i 5 år og det har gått litt eddik, ja!
Her bruker vi også eddik, hatt maskinen i 9år og gummien er foreløpig like hel :nailbiting:
 
Den nye maskina mi har eget renseprogram på 75 grader. Kjører det innimellom. Prøver en gang i mnd. Er flink til å la døra stå åpen inninellom.

Husk å ikke bruk for mye vaskemiddel, da kan både klær og maskin lukte vondt etterhvert.

Og ikke bruk eddik! Det spiser gummi, så pluteslig er pakninga på maskina ødelagt. Itillegg til at det ødelegger strikk i klærne.
Bruker du noe annet da? (jeg bruker eddik som skyllemiddel).
Liker ikke vanlig skyllemiddel :nailbiting:
 
Kjører maskinrens en gang i blant :) Og passer på at våte klær ikke blir liggende i maskinen. Prøver også å unngå at det blir mange 30-/40-gradere etter hverandre.

Eddik bruker jeg aldri i maskinen, men hender en sjelden gang jeg ligger klær i bløtt med eddik.
 
Back
Topp