Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kan ikke tro det er noe problem så lenge sikringen holderPleide å gjøre det før, men i denne leiligheta kan vi ikke fordi da går sikringa ;/ Er jo veldig kjekt å kunne kjøre begge samtidig om man har mye å vaske ; )
Det er flere ting enn bare sikringskursen å ta hensyn til
1. Sikringskursen må være stor nok til å tåle at både vaskemaskinen og tørketrommelen går samtidig, hvis de er på samme kurs. Det er de mest sansynlig og elektrikere pleier å ta hensyn til dette når de legger opp kurser. Eneste unntak er hvis byggherren har sagt nei pga pris. Men dette er lite sansynlig. Det skal være en oversikt i sikringsskapet hvor de forskjellige kursene går og hvor mye motstand de tåler.
Varmekabler på bad kan i sjeldne tilfeller være koblet på samme kurs, og da bør dere ikke kjøre alt samtidig. Men dette er sjelden da det anbefales egen kurs for varmekabler
2. Hvor stort er rommet og hvor godt ventilert er det?
Et bad bå ca 5 kvm bør ha god luftemulighet eller ventilasjon.
Vi leide tidligere i et blokkkompleks der badet var midt i huset og det kun var et avsug på badet. Det avsuget dro da ut kuft/fukt med en fart på minst 40m/s (hvis jeg ikke husker feil benevnelse) på et bad på ca 10-20 kvm for at det ikke skal bli fukstader, men dette har med tekniske spesifikasjoner på bygg å gjøre. Jo høyere tall på utsuget jo bedre for luftkvaliteten.
Det vanligste nå er vel kondenstørketromler og det blir endel fukt i rommet til tross, så god lufting er alfa omega om hvorvidt vaskemaskin og trommel bør gå samtidig for begge genererer litt fukt.
Her vi bor nå har jeg bare et lite vindu på 40*40 og kan ikke kjøre begge deler samtidig uten å ha vinduet på vidt gap.
Men for oss vanlige dødelige som ikke er ventilasjonsteknikere eller elektrikere så holder det å si at god lufting er nok for å unngå fuktskader.
Takk for et veldig utfyllende svar
1. Det skal jeg sjekke. Men nå på sommeren bruker vi sjeldent varmekablene i gulvet, blir for varmt.
2. Aner ikke hvor stort badet er, men det er av god størrelse. Nok til alt som må inn dit pluss stellebord og en skittentøyskurv. Men jeg synes det blir varmt så vi lar døra stå åpen.
Håper det er nok![]()
Hvis du har mulighet å åpne et vindu er det bedre så ikke fukt trekker ut i andre rom som kanskje ikke er beregnet til å tåle like mye fukt som bad, som har våtroms standard![]()
Med da er det vel et avtrekk der, ellers er ikke rommet godkjent som våtrom.Badet vårt har ikke vindu
Men alle vinduene vi har som kan åpnes er åpne, om det hjelper litt. Blir jo litt gjennomtrekk.
Med da er det vel et avtrekk der, ellers er ikke rommet godkjent som våtrom.
Hvis du synes det blir unormalt varmt, vil jeg kanskje ikke kjørt begge deler samtidig for tekniske gjennstander liker dårlig overoppheting.
Leier eller eier dere?
Hvis det ikke er avtrekk, eller avtrekket er dårlig bør huseier kontakte hvis dere leier og hvis dere eier selv kan dere kontakte et ventilasjonsfirma.
De kan ta målinger som kan finne ut om noe kan/bør forbedres. Kanskje avtrekket bare er dårlig og kanskje alt som trengs er å justere opp hastigheten på ventilatoren?
Det anbefaler jeg virkelig så ikke dere plutselig sitter med et halvrottent bad og store regninger.![]()
Nei jeg tror ikke det er unormalt varmt, jeg er bare veldig følsom. Det må være riktig temperatur ellers får jeg litt vanskelig for å puste. Bare jeg som er sær ^^
Jeg ogsåDet gjør jeg ofte.
Sent from my LT25i using BV Forum mobile app